روزنامه همشهری - بهنام سلطانی: خرید کالاهای لوکس شاید برای خیلیها یک آرزوی محال باشد، اما برای عدهای نوعی تفریح سرگرمکننده است. با ظهور پدیدهای مثل فضای مجازی عدهای این مجال را پیدا کردهاند که تصاویر خود را در خانههای ویلایی و کنار خودروها و موتورهای لوکس منتشر کنند و مبلغ یک سبک زندگی جدید به نام زندگیهای لاکچری باشند.
بازار کالاهای لوکس چشم به راه چنین افرادی است و صاحبان کالاهای گرانقیمت از این سبک زندگی سودهای هنگفتی به جیب میزنند. یکی از کالاهای لوکس یا همان لاکچری که مشتریان خاص خودش را دارد، موتورسیکلتهای خارجی غولپیکری است که معمولا در خیابانهای پر زرق و برق تهران مثل فرمانیه، پاسداران و قیطریه به مشتریان عرضه میشود، اما مرکز خرید و فروش این نوع موتورها میدان گمرک است.
برخی فروشگاههای بزرگ و معروف خیابان هلال احمر که انحصار نمایندگی کمپانیهای خارجی را دارند، موتورهایی را در ویترین قرار میدهند که ارزش برخی آنها با قیمت یک دستگاه آپارتمان در مرکز پایتخت برابری میکند و از اینرو برای موتوربازها و به قول معروف عشق موتورها یک مرکز خرید خاص و مهم است. از راسته موتورفروشیهای لوکس حوالی میدان گمرک که بازارشان مثل گرمای تابستان تهران داغ است، گزارش تهیه کردهایم.
یک معامله دو سر سود
همه مشتریان موتورهای گرانقیمت الزاما پولدار نیستند و خیلیها از سر علاقه بیش از حد به موتورسواری همه زندگیشان را صرف خرید یک دستگاه موتورسیکلت لوکس میکنند. یاماها R1 که 200 میلیون تومان قیمت خورده یکی از همین موتورهاست و بهدلیل ظاهر جذابی که دارد یکی از موتورسیکلتهای مورد علاقه موتوربازها محسوب میشود. فروشنده برخی مشتریان این مغازه را مثل عشاقی میداند که تاوان عشقشان را میدهند و تعدادشان روزبهروز کمتر میشود؛ «برخی مشتریها همه داراییشان 200 میلیون تومان است و به جای اینکه یک خانه جمع و جور بخرند یا ماشین شاسیبلند سوار شوند ترجیح میدهند یک موتور لوکس و گرانقیمت داشته باشند.
این نوع مشتریها پای ثابت مسابقات و برنامههایی هستند که آخر هفته در پیستهای موتورسواری برگزار میشود». وقتی قیمت بیشتر کالاها بهخصوص کالاهای وارداتی روزبهروز در حال افزایش است، موتورسیکلتهای گرانقیمت خارجی هم از تبعات افزایش قیمت ارز در امان نماندهاند و همین شرایط باعث ظهور پدیدهای جدید و البته عجیب در بازار موتورسیکلت شده است. عدهای که سرمایهای هر چند اندک دارند وارد بازار موتورسیکلت شدهاند و برای سود بردن از افزایش قیمتها ابتکار به خرج دادهاند.
یکی از فروشندهها با نشان دادن موتور سیاه و غولپیکر داخل مغازه میگوید: «این موتور کاوازاکی ولکان 1700 است که سال قبل به قیمت 180 میلیون تومان به یک مشتری که اصلا موتورسواری بلد نیست فروخته شده و بهعنوان امانت اینجا مانده است. مشتری در این مدت 50 درصد اقساطش را پرداخت کرده و بهدلیل گرانی سرسامآور موتورسیکلت، چیزی حدود 70 میلیون تومان سود کرده است». آنطور که فروشنده میگوید، مشتریان آپارتماننشین که در پی سرمایهگذار هستند و جایی برای نگهداری موتورسیکلت ندارند، موتور را بهطور امانت به موتورفروشیها میسپارند که یک معامله دوسر سود است. با این روش جدید، هم فروشنده از موتورهای لوکس بهعنوان یک کالای تزئینی برای پر زرق و برق کردن ویترینش استفاده میکند هم مشتری سود هنگفتی میکند و هزینهای بابت پارکینگ و نگهداری از موتور نمیپردازد.
جولان بچه پولدارها
موتورسیکلتهای لوکس و گرانقیمت برای مشتریانی که فروشندهها آنها را «بچه پولدار» خطاب میکنند، کارکردهای مختلفی دارند. بخش قابلتوجهی از مشتریان، موتورهای گرانقیمت زیر 250 سیسی را برای تردد در خیابانها میخرند و کارشان دوردور کردن در اتوبانهاست. عزت، یکی از فروشندههای قدیمی اطراف میدان گمرک، موتورهای پرزرق و برقی که روی سکوی داخل مغازه و کنار هم چیده شدهاند را با دست نشان میدهد و میگوید: «خریدن همین موتورهای یاماها 2019 که به R25 معروف است و 140 میلیون تومان قیمت خورده، برای بچهپولدارها مثل خرید بستنی است. قیمت این موتورها تا قبل از گرانی دلار بین 80 تا 90 میلیون تومان بود و حالا هم که گران شده مشتریان خاص خودش را دارد».
از هیبت موتورهای سکوی سمت راست میشود فهمید که مدل و قیمت بالاتری دارند و از هر 10 مغازه راسته موتورفروشها فقط یک مغازه را پیدا میکنیم که این موتورهای غولپیکر را در معرض دید مشتری قرار داده باشد. یکی از موتورهای غولپیکر، شمایل ورزشکارهایی با اندام و عضلات درهم پیچیده را تداعی میکند و فروشنده آن را یکی از لوکسترین موتورسیکلتهای موجود در بازار میداند که میلیاردرها با موجودیهای نجومی را به سمت خودش میکشاند؛ «یاماها
V MAX جزو موتورهای لوکس و لاکچری است که 450 میلیون تومان قیمت خورده و هفته قبل یکی از آنها به فروش رسید. این موتور 1700 سیسی است که پلاک میشود، اما مجوز تردد در شهر برای آن صادر نمیکنند. بچهپولدارها برای خرید چنین موتوری حدود نیمساعت وقت میگذارند، اما کسانی که برای تماشا به اینجا میآیند همین وقت را صرف تماشای آن میکنند.» به گفته فروشنده سرعت یاماها V MAX که به ارابه مرگ ژاپنی معروف شده 220 کیلومتر در ساعت و سرعت صفر تا 100 آن 2/7 ثانیه است.
از علی توکاتی تا ایرج سوزوکی
در بازار موتورسیکلت، صاحبان برخی مغازهها را با القاب عجیب و غریبی میشناسند که دست بر قضا با نوع موتورهایی که عرضه میکنند ارتباط دارد. مثلا علی توکاتی کسی است که در مغازهاش انواع موتورسیکلت کمپانی ایتالیایی توکاتی به فروش میرسد یا ایرج سوزوکی که از لقبش پیداست متخصص خرید و فروش موتورهای سوزوکی است. آنها از کاسبان سابقهدار خیابان هلال احمر به شمار میروند و از اینکه با چنین القابی مورد خطاب قرار میگیرند ناراضی نیستند؛ چرا که قیمت هر دستگاه موتورسیکلت توکاتی بعضا به 500 میلیون تومان هم میرسد یا سوزوکی را بهعنوان یکی از معتبرترین کمپانیهای ساخت موتورسیکلت میشناسند. وجود موتورهای لوکس و گرانقیمت نشانه کلاس و اعتبار بالای مغازههاست و به همین دلیل برخی مغازههایی که موتورسیکلتهای نسبتا ارزانقیمت هم میفروشند برای تزئین داخل مغازه و جلب مشتری، ویترین خود را با یک یا 2 دستگاه موتور سیکلت چند صدمیلیونی تزئین میکنند.
معروفترین موتور این راسته که هر روز عشق موتورهای زیادی را به میانههای خیابان هلال احمر میکشاند، هارلی دیویدسون سفید رنگی است که پشت شیشههای یکی از فروشگاهها خودنمایی میکند و به اعتبار آن افزوده است. صاحب مغازه توضیح همیشگیاش درباره مشخصات فنی این موتور را برای ما تکرار میکند و میگوید: «نام این موتور هارلی دیویدسون مدل دایناست و حجم موتورش 1250 سیسی است که در آمریکا ساخته میشود». صاحب مغازه میگوید قیمت این موتور 600 میلیون تومان برآورد میشود و در پاسخ به این سؤال که سرمایهگذاری 600 میلیون تومانی برای جذب مشتری مقرون به صرفه است یا نه؟ میگوید: «این موتور خیلی بیشتر از ارزش خودش برای ما کار میکند و مشتریان زیادی با دیدن آن به داخل مغازه میآیند».
مشتری خاص موتورهای تزئینی
کسانی که برای خرید موتورهای لوکس و گرانقیمت به میدان گمرک میروند، خرید از نمایندگی کمپانیهای خارجی را ترجیح میدهند. در نمایندگیهای مجاز، موتورهای چهارچرخ و جتاسکی هم عرضه میشود. اینجا دیگر خبری از عشق موتورهایی که همه زندگیشان را صرف خرید یک دستگاه موتور میکنند نیست و همه مشتریان این فروشگاهها عمدتا از قشر پولدار یا به قول فروشندهها میلیاردر هستند. فروشنده یکی از این فروشگاهها که 2 شعبه دیگر در خیابانهای آفریقا و پاسداران دارد، میگوید: «بیشتر کسانی که برای خرید به اینجا میآیند یا کارخانهدارند یا اینکه در کار واردات و صادرات هستند».
در این فروشگاه انواع جت اسکی از 120 میلیون تومان تا مدل سیدوکا کانادایی که 290 میلیون تومان قیمت خورده و 1500 سیسی است به مشتری عرضه میشود؛ جتاسکیهایی که به گفته فروشنده شاید سالی یکبار به آب انداخته شوند و برای کسانی که زندگی لاکچری دارند جنبه تزئینی دارد؛ «شغل ما شبیه همان کارمند بانکی است که هر روز با پول سر و کار دارد، اما از این همه پول چیزی نصیب خودش نمیشود.»
موتورسیکلتهای فانتزی مثل بنلی یا وسپا که ساخت کشور ایتالیاست هم در ردیف موتورهای لوکس راسته موتورسیکلتفروشها دستهبندی میشود. حجم این دسته از موتورها از 150 سیسی تجاوز نمیکند و به راحتی برای آنها مجوز صادر میشود. نمایشگاهدارهای خیابان شهید بهشتی مشتریان دائمی این موتورهای خوش رنگ و لعاب و 120 میلیون تومانی هستند و از آنها برای تزئین نمایشگاه اتومبیلهای لوکس استفاده میکنند.
بازار موتورسیکلتهای لوکس، حال و هوای عجیبی دارد. با اینکه بیشتر بازارهای داخلی دوران رکود را سپری میکنند، اینجا هنوز هم خرید و فروش موتورهای چند صدمیلیونی رونق دارد و بازار موتورسیکلت که مشتریان آن از قشر پولدار هستند، تافته جدا بافته بهنظر میرسد. افراد عادی فقط میتوانند برای تماشا به حوالی میدان گمرک بروند، چون روی کاغذهایی که به موتورسیکلتهای چندصد میلیونی چسبانده شده نوشته است: «لطفا دست نزنید و عکس نگیرید».
آشنایی با موتورسیکلتهای برتر جهان
موتورهای لوکس در ایران بهعنوان یکی از نمادهای زندگی لاکچری شناخته میشود، اما در خارج از کشور در پیستها و مسابقات موتورسواری کارکرد دارد و همه آنها بهطور سفارشی ساخته میشود.
سورپرایز آرمسترانگ
در ردهبندی گران قیمتترین موتورسیکلتهای جهان «هارلی دیویدسونی» که برچسب یک میلیون دلاری را بر پیشانی دارد پیشتاز است و لقب گرانترین کروزر جهان را یدک میکشد. قیمت بالای این موتور بابت طراحی منحصر به فرد آن است و مشتریها حاضرند یک میلیون دلار برای خریدش بپردازند. طراح این موتور جک آرمسترانگ است.
کمیاب و گران قیمت
یکی دیگر از سوپربایکهای لوکسی که در دهه 50 میلادی تولید شده AJS 500cc Porcupine ساخت کشور انگلیس است. شاسی و فریم این موتورسیکلت کمیاب از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و از موتوری با حجم 500 سیسی بهره میبرد. این سوپربایک بهدلیل سابقه تاریخی خود در یکی از حراجیهای لندن با قیمتی حدود 70 هزار دلار به فروش رسید.
موتوری با چرخهای متحرک
جایگاه سوم هم میرسد به Dodge TomahawkV10 که برای موتوربازها یک موتورسیکلت خاص است. سرعت صفر تا صد این موتور 555 هزار دلاری به واسطه موتور 10 سیلندری که دارد تنها 6/2 ثانیه است و سرعت آن به 420 کیلومتر در ساعت میرسد. از اینرو Dodge Tomahawk V10 که محصول شرکت داج آمریکاست در ردیف موتورهای پرسرعت قرار میگیرد.
سه سیلندر پرسرعت
یک موتورسیکلت انگلیسی دیگر به نام Legendary British Vintage Black در جایگاه چهارم گران قیمتترین موتورسیکلتهای جهان قرار دارد و 400 هزار دلار قیمت خورده است. این موتور 3 سیلندر و پرسرعت هم بهدلیل کمیاب بودن، مشتریان زیادی دارد و به همین دلیل در فهرست گرانترین موتورسیکلتهای جهان قرار گرفته است.
موتور آلومینیومی
در ادامه معرفی لوکسترین موتورسیکلتهای جهان باید به Ecosse FE TI XX بهدلیل طراحی عجیب و غریبی که دارد اشاره کنیم. بدنه این موتور 400 هزار دلاری از آلیاژ آهن- تیتانیوم که بسیار کمیاب است ساخته شده و موتور پایه آلومینیومی آن که 225 اسب بخار نیرو تولید میکند هم یک ویژگی منحصربهفرد است.
پرنده سیاه
در فهرست لوکسترین موتورهای جهان NCRM16 به واسطه طراحی بسیار زیبا و موتور قدرتمندی که دارد جایگاه خوبی دارد. این موتور که 232 هزار دلار قیمت خورده نسخه پیشرفته دوکاتی Desmosedici RR است. M16 وزن بسیار سبکی دارد و با استفاده از موتور V4 که 200 اسب بخار نیرو تولید میکند، یکی از سریعترین سوپربایکهای دنیاست.
محصول رولزرویس
جایگاه هفتم به MTT Turbine Streetfighter میرسد که 175 هزار دلار قیمت دارد. توربین نصب شده در این موتور که ساخت کمپانی رولزرویس است 320 اسب بخار نیرو تولید میکند و سرعت آن به 300 کیلومتر در ساعت میرسد. توربین نصب شده در این موتور در صورت نیاز 420 اسب بخار نیرو تولید میکند و قدرت دوچندانی به موتور میبخشد.
شاهکار آگوستا
نماینده برند ایتالیایی آگوستا در این فهرست MV Agusta F4CC است که تنها 100 دستگاه از آن ساخته شده و 120 هزار دلار قیمت خورده است. این موتور 4 سیلندر توانایی تولید 200 اسب بخار نیرو دارد و سرعتش در جاده به 250 کیلومتر در ساعت میرسد. اینکه پرداخت چنین مبلغی برای این موتور منطقی است یا خیر محل بحث موتوربازها در بازار موتور اروپاست.
یک موتور ناشناخته
Vyrus یکی از کمپانیهای تولیدکننده موتورسیکلتهای قدرتمند است و مدل 987C34VV یکی از این تولیدات است. ویژگی این موتور 93 هزاردلاری که آن را از موتورهای زیر 100 هزار دلار متمایز میکند فرمان پذیری آن است. موتور 987C34V V با حجم 1200 سیسی از کمپانی معروف دوکاتی قرض گرفته شده است.