به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، بورثویک اظهار کرد: از دیدگاه مصرف کننده، این دستگاهها بسیار کارآمد هستند و برای کاربران دشوار است که دریابند آنها در حال نظارت آنها هستند.
بورثویک یک سرمایهگذار حوزه فناوری که کار خود را با یک استودیوی محتوای وب که توسط "AOL "خریداری شد، آغاز کرد و بعداً رهبری استراتژی فناوری "Time Warner" را برعهده گرفت در گفتگو با یاهو گفت: من انتظار داشتم این شرکتها خیلی بیشتر به حریم خصوصی کاربران احترام بگذارند.
وی هشدار داد، شرکتهای فناوری که اسپیکرهای هوشمند محبوبی مانند آمازون اکو و گوگل هوم و هوم پاد اپل را تولید میکنند بسیار بیشتر از صحبت کاربران بر آنها نظارت میکنند.
این اسپیکرها میتوانند تمامی دادهها و اطلاعات افراد را ثبت کنند. برای مثال حتی اطلاعات کوچک مانند هنگامی که بلند میشوید و چراغ اتاقتان را خاموش یا روشن میکنید را نیز این اسپیکرهای هوشمند ثبت میکنند.
به عنوان مثال، آمازون اکو تا زمانی که کلمه "الکسا" را کاربر نگوید، پاسخ نمیدهد و دستیار هوشمند گوگل نیز چنین پروتکلی و در محصولات اپل نیز چنین است و تاهنگامیکه کاربر از سیری کمک نخواهد کاری انجام نمیشود اما این به آن منظور نیست که آنها بر کاربر نظارت ندارند.
در ادامه بورثویک اشاره کرد که چگونه اسپیکرها با سایر محصولات به صورت مخفی ارتباط دارند. شاید از نظر کاربران این اسپیکرهای هوشمند چندان بد به نظر نرسند اما باید کاربران بدانند که این اسپیکرهای هوشمند با هدف هدایت میشوند.
البته ممکن است بسیاری از کاربران با نظر من مخالف باشند چرا که ایالات متحده گفته است که رویکرد لِسه فِر(Laissez-faire) در برابر این دستگاهها دارد و هیچ دخالتی در حریم خصوصی کاربران رخ نخواهد داد.
"لِسه فِر" رویکردی اقتصادی است که طبق آن تعامل میان افراد باید عاری از هرگونه دخالت حکومت باشد.
البته این نظارت تنها در آمریکا وجود ندارد بلکه کشور چین نیز این گونه است به گونهای که چین در سراسر کشور خود تعداد بسیار زیادی دوربینهای نظارتی نصب کرده است.