بزرگترین کارخانه تولید لامپ رشته‌ای به خاطر رکود تعطیل شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، احمد محسنی در خصوص وضعیت تولیدکنندگان این صنف و تاثیر نوسانات ارز بر این صنف گفت: نوسانات ارزی و مشکلات ناشی از آن برای تمامی صنوف وجود دارد و بر زندگی مردم عادی نیز تاثیر گذاشته است چه رسد به تولیدکنندگان که عمده مواد اولیه آن‌ها وارداتی است.
وی ادامه داد: وقتی قیمت ارز سه برابر شد، نقدینگی تولیدکنندگان به حداقل رسید و عملا تمام منابعی که تا پیش از برای تهیه مواد اولیه و واردات داشتند از دست رفت. اکنون اگر تولیدکننده‌ای در سال چهار بار واردات مواد اولیه داشت به دو بار کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر مشکلات ثبت سفارش، تخصیص ارز و از همه مهمتر گمرکات باعث شده که هیچگونه برنامه‌ریزی برای تولید وجود نداشته باشد.
وی با اشاره به رویه جدید گمرک و کارشناسی کالا‌ها گفت: تا پیش از این کارشناس گمرک در هر محموله وارداتی و هر حوزه‌ای مشخص بود، اما از موقعی که کارشناسی سراسری شده مشکلات ما چندبرابر شده است.
محسنی با تشریح مشکلات عدم ارتباط با کارشناس گمرک گفت: در رویه جدید دیگر هیچگونه دسترسی به ارزیاب و کارشناس نداریم. بدین ترتیب ممکن است کسی که تخصص او ارزیابی گندم و یا مواد غذایی بوده اکنون ارزیاب کالای الکترونیک شده است همین عدم تخصص باعث شده که یک روز کمبود بزنند یک روز بیش‌بود یا عدم تطابق مشخصات فنی و سایر موارد متعدد دیگر که ناشی از عدم تسلط کارشناس در آن حوزه است.
وی در خصوص مشکلات گمرک گفت: در این مدل ارزیاب سراسری ممکن است کارشناس ما در زاهدان باشد. این عدم ارتباط و مشخص نبودن کارشناس باعث شده که یک‌دفعه یک نفر در واتساپ پیغام بدهد که اگر می‌خواهید کالا ترخیص شود فلان مبلغ به فلان حساب مشخص واریز کنید. اگر مبلغ واریز شود معلوم نیست که فرد کار را انجام دهد یا خیر و یا اصلا واقعی باشد. اگر هم واریز نشود امکان دارد که تا مدت‌ها کالا در گمرک بماند و هیچ مرجع نظارتی هم وجود ندارد که بتوانیم به آنجا شکایت کنیم. از طرف دیگر انبارداری و دموراژ باعث شده که هزینه‌ها چندبرابر شود.
وی ادامه داد:این مسابقه‌ای که ادارات دولتی برای کسب درآمد دارند باعث شده که مردم آسیب ببییند در این شرایط اقتصادی که تامین نقدینگی سخت و زمان بر است آقایان به محض تاخیر در ترخیص کالا را متروکه اعلام می‌کنند و بعد که پول تامین شد باید یک درصد اضافی به حساب اموال تملیکی واریز شود
این‌ها تمام مسائلی است که یک واحد تولیدی را به بحران می‌رساند. ما امروز از تحریم‌های داخلی بیشتر از خارجی ضربه می‌خوریم.
وی در خصوص تخصیص ارز گفت: بانک مرکزی یکی از بخش‌هایی است که تولیدکنندگان هر صنف با آن مشکل دارند و به معنای واقعی ما را اذیت می‌کنند. ما تا پیش از این به صورت یوزانس و اعتباری مواد اولیه خود را وارد می‌کردیم و حتی آقای جهانگیری ما را به این کار تشویق می‌کرد، اما از زمانی که قرار شد با ارز نیمایی این واردات صورت بگیرد. مشکلات ما آغاز شد؛ با توجه به این که دولت مصوبه داده که نرخ ارز با نرخ زمان ثبت سفارش محاسبه شود، اما بانک‌های عامل از اجرای آن طفره می‌روند و حتی اعلام نمی‌کنند که با چه نرخ ارزی می‌خواهند محاسبه کنند و فقط اجراییه می‌زنند و حساب‌های تولیدکنندگان را بلوکه می‌کنند. اکنون در کشور هر صنفی که با یوزانس و اعتباری واردات داشته است به بانک عامل بدهکار است، چون نمی‌داند چگونه و با چه نرخی باید ارز خود را تسویه کند.
وی ادامه داد: هنوز در این کشور مصوبه و یا بخشنامه‌هایی صادر می‌شود که با قبلی یا بخشنامه سازمان دیگر در تناقض است. هنوز نمی‌توانند دور یک میز جمع شوند و یک تصمیم مشخص بگیرند. به طور مثال در ثبت سفارش سیم رشته‌ای، وزارت صنعت قیمت را 30 سنت زده، اما گمرک قبول نمی‌کند و می‌گوید زیاد است و شما می‌خواهید ارز از کشور خارج کنید. مگر در این کشور وزارت صمت متولی و کارشناس تخصصی نیست؟ چرا باید دوباره به وزارتخانه مراجعه کرد و جلسه گذاشت تا یک نفر راضی شود؟ ما این موضوع را در جلسه انجمن با معاون فنی گمرک مطرح کردیم و ایشان هم قبول کردند، اما کارشناس کار خودش را انجام می‌دهد، به طور کلی هیچکس حرف دیگری را قبول ندارد. بانک مرکزی، گمرک و وزارت صمت همگی فکر می‌کنند مرکز دنیا هستند و به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند. انگار که ما هیات دولت نداریم و جلسه‌ای نیست که این آقایان وزیر سر یک میز جمع می‌شوند و با یکدیگر هماهنگ کنیم.
وی با انتقاد از هزینه‌های ترخیص گفت: چرا از مواد اولیه مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند؟ مگر چیزی به این مواد افزوده شده؟ قرا بود از مصرف کننده نهایی این مالیات اخذ شود، اما چون دولت نمی‌تواند از کسبه مالیات بر ارزش افزوده بگیرد و آن‌ها نیز به ما می‌گویند فاکتور رسمی نمی‌خواهیم، چون با دارایی توافقی مالیات پرداخت می‌کنیم تمام فشار بر روی تولید کننده می‌آید همین امر باعث شده که امروز کارخانه‌های ما با یک سوم ظرفیت کار کنند یا مجموعه بزرگی مانند مهتاب خراسان که بزرگترین تولیدکننده لامپ رشته‌ای بود به خاطر رکود و نداشتن حقوق کارگر تعطیل شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان