روایت مجری تلویزیون از راهپیمایی اربعین

شهرام شکیبا اعتقاد دارد حرکت جهانی اربعین مملوء از سوژه‌های جذاب و متنوع برای ساخت برنامه، سریال و فیلم‌های سینمایی است؛ طوری باید برای اربعین برنامه ساخت که مخاطب ساعت‌ها به سراغ شبکه‌های دیگر نرود؛ اما چرا این نوع برنامه‌ها ساخته نمی‌شود؟

روایت مجری تلویزیون از راهپیمایی اربعین/ دوست دارم همچون قطره‌ای در سیل دوستداران حسین(ع) گم شوم/ برنامه‌‌ای برای اربعین بسازید که مخاطب سراغ شبکه‌های دیگر نرود!

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، او را بیشتر در مقام اجرا و برنامه‌سازی و بعضاً شعرخوانی دیده‌اند و چند سالی بیشتر در شبکه افق دیده می‌شود. سه سالی است در مناسبت اربعین به کربلای معلی می‌رود و برنامه «جاذبه» روی آنتن می‌رود؛ برنامه‌ای که کار خودش را با روایت‌های میدانی شروع کرد و بیشتر از گفتگومحوری، مستندهای میدانی و روایتی زنده از اتفاقات پیاده‌روی اربعین را به سمع و نظر مخاطب می‌رساند. یکی از دغدغه‌های مجری این برنامه کم‌کاری و غفلت مدیران و دست‌اندرکاران در ساخت برنامه و سریال و فیلم برای این حرکت بزرگ و بین‌المللی اربعین است. شهرام شکیبا اعتقاد دارد بسیاری فکر می‌کردند امسال پیاده‌روی اربعین از جانب ایرانی‌ها متفاوت باشد؛ گمان می‌کردند به خاطر مسائل مالی حضورشان کمتر باشد و حتی برخی می‌خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , مجریان تلویزیون ایران , اربعین حسینی؛ راهپیمایی اربعین , موکب تسنیم ,

وی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت:  الحمدلله تعداد بسیاری  از ایرانیان در این مراسم حضور پیدا کردند و نشان دادند این چیزها برایشان اهمیتی ندارد.  زمانی که بحث اهل بیت (ع) در میان است؛ شما هرچه سختی بکشید، در مقابل سختی خانواده اربابمان سیدالشهدا (ع) چیزی نیست.

شکیبا اعتقاد دارد که تلویزیون برای کارهای مناسبتی ویژه با بی‌برنامگی و نامنظمی برخورد می‌کند، گفت: برنامه‌سازی دقیقه 90 یک رسمی در تلویزیون امروز شده خصوصاً این اتفاق برای مناسبت‌های ویژه می‌افتد. ما امسال هم نمی‌دانستیم قرار است «جاذبه» را روی آنتن داشته باشیم یا خیر. مهمترین نکته‌ای که در اربعین سال‌های سال در طول تاریخ وجود داشته و دارد این است که هیچ‌وقت از برافراشتگی پرچم شیعه و "هیهات مناالذله" حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) کاسته نشده و هر روز بر عزت آن افزوده می‌شود.

وی تأکید کرد: حرکت اربعین جهانی شده و از این منظر نگاه می‌کنم که شاید خبر مهمی در راه است؛ کسی حق ندارد درباره ظهور، زمان تعیین کند اما شاید این اتفاق اربعین زمینه‌ساز معرفی جهانی حضرت باشد. من همیشه در این مسیر به فلسفه ظهور و همه در پرتو حقیقت امام حسین(ع) و ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی می‌اندیشم.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , مجریان تلویزیون ایران , اربعین حسینی؛ راهپیمایی اربعین , موکب تسنیم ,

این مجری تلویزیون خاطرنشان کرد: من در مسیر نجف تا کربلا خودم را جدا از جمعیت و سیل خروشان عاشقان و دوستداران امام حسین(ع) نمی‌بینم و خیلی هم دنبال حرف‌زدن با دوستان نیستم؛ آنجا مثل قطره در موج خروشان آدم‌ها گم می‌شوم و به این نوع زیارت و دلدادگی بیشتر علاقه دارم. تک‌تک لحظات این راهپیمایی عشق است و به یک اندازه درخشانند.

او درباره رابطه تحقق تمدن نوین اسلامی و راهپیمایی اربعین، تأکید کرد: قطعاً تحلیل مقام معظم رهبری دقیق و عالمانه است اما شاید از یک منظر همان معرفی جهانی حضرت سیدالشهداء است؛ به هر حال آنچه ما آن را تمدن اسلامی می‌دانیم و رهبر انقلاب به آن اشاره کردند حدوث اسلام محمدی و بقای آن حسینی است؛ اگر ما این دو شخصیت را یک‌طوری بشناسانیم در عالم اتفاق بزرگی می‌افتد.

شکیبا با انتقاد از نوع برنامه‌سازی و توجه به مناسبت‌های ویژه در تلویزیون، گفت: انگار در تلویزیون استراتژی برای توجه به تقویم‌های مناسبتی وجود ندارد و در دقیقه 90 به فکر کارهای کلیشه‌ای و برنامه‌های گفتگومحوری می‌افتند که 4 نفر گرد یک میز بنشینند و با هم حرف بزنند و خبری از دورنما و سلیقه و خلاقیت نیست.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , مجریان تلویزیون ایران , اربعین حسینی؛ راهپیمایی اربعین , موکب تسنیم ,

مجری ویژه برنامه «جاذبه» شبکه افق با اشاره به اینکه طرح و برنامه‌ریزی مهمترین نکته‌ای است که دست‌اندرکاران امر در تلویزیون کمتر به آن می‌اندیشند، افزود: سال گذشته برنامه «جاذبه» متفاوت و دیدنی شد یا برنامه «سر سفره خدا» در شبکه پویا حرفی برای گفتن داشت، چون با طرح و ایده و خلاقیت به سراغ ساخت این برنامه‌ها رفتیم؛ اما این دغدغه داشتن استراتژی و طراحی برای برنامه‌سازی در میان دست‌اندرکاران امر برنامه‌سازی در تلویزیون وجود ندارد؛ بیشتر اتکا به هنرپیشه‌هایی می‌کنند که دستمزدشان چند برابر مجریان کاربلد تلویزیون است.

او با اشاره به مدیرانی که اصرار دارند با این هنرپیشه‌ها و سلبریتی‌ها عکس یادگاری بگیرند، تصریح کرد: ساختن برنامه‌های محتوایی، توجه به مجریان کاربلد و حرفه‌ای و داشتن استراتژی و دغدغه تقویم‌های مناسبتی، جزو اصول و راهبردی است که باید تلویزیونی‌ها در دستور کار خودشان داشته باشند؛ به جای اینکه مدیران آنقدر اصرار به عکس گرفتن و توجه به برخی از سلبریتی‌ها و هنرپیشه‌هایی دارند که امروز بیشتر از قبل، با کمک اسپانسرها خودشان را در لباس اجرای تلویزیون می‌بینند.

شکیبا در خصوص ساخت برنامه‌های مناسبتی خصوصاً اربعین، تأکید کرد: برنامه‌هایی برای اربعین می‌سازیم که مخاطب آن کسانی باشند از اربعین جا مانده‌اند و دوست دارند به کربلا و این طریق‌الحسین را درک کنند؛ اما چرا به دنبال جذب نیستیم؟ واقعاً باید به میدان بیایند و این حرکت بزرگ را دستمایه ساخت برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های متعدد قرار دهند؛ طوری در این مسیر برنامه بسازند که مخاطب ساعت‌ها پای آن برنامه و محتوا بنشیند و به سراغ شبکه‌های دیگر نرود؛ چرا این نوع برنامه‌ها ساخته نمی‌شود و چرا به اربعین می‌رسد می‌گویند پول نداریم؟ در واقع دغدغه فرهنگسازی ندارند، یا نمی‌توانند و نمی‌خواهند که داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان