به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، موتور سابره این شرکت اخیرا یک گام مهم را پشت سر گذاشته است زیرا یکی از مؤلفههای اصلی آن در شرایط معادل سرعت یک هواپیما ماخ 5 (5 هزار و 961 کیلومتر در ساعت) عملکرد خوبی داشته و با موفقیت این آزمایش را پشت سر گذاشته است. در آزمایشهای زمینی در فرودگاه فرانت رینج کلرادو پیش خنک کننده موتور هیبریدی دارای جریان هوای داغتر و سریعتر است که هر هواپیمای جت قادر به تحمل آن است.
آخرین آزمایشات پیش خنک کننده "سابره" گام مهمی در جهت عملیاتی کردن موتور را نشان میدهد زیرا ماخ 5 نقطه تعویض است. وقتی سابر از یک موتور جت تنفس هوا به یک موتور موشک خالص که هیدروژن و اکسیژن مایع را می سوزاند تغییر میکند و باعث میشود سرعتهای بیشتر از ماخ 25(17521 مایل در ساعت ، 29808 کیلومتر در ساعت) امکانپذیر شود.
نکته مهم پیش خنک کننده این است که می تواند هوا را با نیرویی 25 برابر طوفان رده پنج کنترل کند و دمای آن را تعدیل کند که باعث میشود هر مادهای که هسته موتور از آن ساخته شود ذوب شود. با استفاده از سوخت هیدروژن کرایوژنیک مجددا بازیابی شده برای خنک کردن هوای ورودی، پیشخنک کننده میتواند جریان هوای ابر صوت را از دمای 1000 درجه سانتیگراد(1832 درجه فارنهایت) تا منفی 150 درجه سانتیگراد (منفی 302 درجه فارنهایت) در 1/20 صدم ثانیه کاهش دهد.
آزمایشات اخیر این موتور که در ماه آوریل انجام شد از سری قبلی آزمایشات که "اچ.تی.ایکس"(HTX) نام داشت پیروی میکرد و پیش خنک کننده جریان هوا را معادل ماخ 3/3 (2،447 مایل در ساعت ، 399 کیلومتر در ساعت) و دمای 420 درجه سانتیگراد (788 درجه فارنهایت) کنترل میکرد. در صورت توسعه کاملاً پیشرفته پیش خنک کننده نه تنها به نیروی موتور مذکور برای پروازهای ابر صوت و پرتاب مداری کمک میکند، بلکه کاربردهای دیگری در صنعت خودرو سازی، هوافضا، انرژی و صنعت نیز دارد.
"مارک توماس"(Mark Thomas) مدیر اجرایی شرکت ریاکشن انجینز گفت: این یک لحظه مهم در توسعه فناوری هوافضا است ما در آزمایش اخیر موفق به آزمایش این موتور در شرایط دمای جریان هوا ماخ 5 شدیم درصورتیکه در آزمایشهای پیشین این موتور را در دمای 3.3 ماخ آزمایش کرده بودیم.