مکرون به دنبال راه فرار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، آن‌طورکه یکی از مقامات کاخ الیزه به‌تازگی گفته اروپا نمی‌خواهد قربانی توافق تجاری میان آمریکا و چین باشد و ازهمین‌رو مذاکرات دوجانبه میان اتحادیه اروپا و چین درحال‌حاضر ضروری است. رهبران آمریکا و چین قرار بود در ماه جاری میلادی (نوامبر) گام اول توافق‌نامه تجاری میان دو کشور را امضا کنند؛ اما با لغو این برنامه زمان‌بندی این توافق اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. ترامپ با اعمال تعرفه‌های تجاری بر چین، مقامات چینی را وادار به توافق با آمریکا کرد و یکی از بزرگ‌ترین هراس‌های اتحادیه اروپا اکنون این است که ترامپ در گام بعدی با هدف‌قرار‌دادن محصولات اروپایی از جمله خودورهای این منطقه، امتیازهایی مشابه‌ بروکسل طلب کند. اروپا تاکتیک‌های خصمانه ترامپ در جنگ تجاری را فرصتی برای گسترش روابط خود با چین می‌بیند.مکرون پیش از این چندین‌بار درباره توافق تجاری پکن و واشنگتن ابراز نگرانی کرده بود و در نشست ماه آگوست گروه هفت هم به خطرات احتمالی این توافق اشاره کرد. مکرون گرچه از پیمان تجاری احتمالی آمریکا و چین استقبال کرد، ولی در کنفرانسی خبری با ترامپ در نشست گروه هفت گفت منافع کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم باید در نظر گرفته شود.همین نگرانی‌ها برنامه‌های مکرون را در سفر خود به چین تحت شعاع قرار داده و رئیس‌جمهوری فرانسه و همراهانش را روی مسائل تجاری و اقتصادی متمرکز کرده است. براساس گزارش‌ها مکرون در سفر امروز خود، پیش از دیدارهای دوجانبه با مقامات چین در پکن، به‌طور رسمی از نمایشگاه بین‌المللی واردات چین در شانگهای دیدار خواهد کرد. در این نمایشگاه، فرانسه با بیش از 70 شرکت، یکی از میهمانان افتخاری خواهد بود. مکرون همچنین احتمالا برای تکمیل توافق‌نامه جامع تجاری اتحادیه اروپا و چین تلاش خواهد کرد؛ توافق‌نامه‌ای که از شش سال پیش تاکنون دو طرف در حال بحث بر سر آن بوده‌اند. دو طرف وعده داده‌اند که این توافق را تا آخر سال آینده میلادی و در نشست اتحادیه اروپا و چین در ماه آوریل نهایی خواهند کرد. هفته گذشته وزیر خارجه چین در سفر خود به فرانسه گفت او اطمینان زیادی دارد که توافق در موعد مقرر تکمیل شود. مکرون علاوه بر تلاش برای پیشبرد این توافق انتظار دارد از طریق توافق تجاری فرانسه با چین کسری بودجه بیش از 32 میلیارد دلاری فرانسه را کاهش دهد.

الیزه می‌گوید انتظار می‌رود حدود 40 قرارداد در چارچوب توسعه روابط فرانسه و چین در زمینه‌های مختلف اعم از کشاورزی، مواد غذایی، گردشگری، بهداشت و دیگر حوزه‌ها بین دو کشور به امضا برسد. در ماه مارس گذشته نیز چین برای خرید 300 فروند ایرباس با فرانسه قرارداد امضا کرد.

دیدار مکرون با شی‌ جین‌پینگ

امانوئل مکرون در سفر به پکن با شی جین‌‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، درباره برنامه هسته‌ای ایران و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگو خواهد کرد. روزنامه «لانوول‌رپوبلیک» روز گذشته به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد که برنامه هسته‌ای ایران و حقوق بشر از جمله محورهای مهم دیدار و گفت‌وگوهای رهبران دو کشور اعلام شده است. همچنین امانوئل مکرون و شی جین‌پینگ درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگو خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئله تحریم‌های آمریکا دیگر محور گفت‌وگوهای مکرون و همتای چینی او در پکن خواهد بود. پیش‌تر در ماه مارس، دو رئیس‌جمهوری در پاریس عزم جدی خود را برای دفاع از «چند‌جانبه‌گرایی» در برابر «یک‌جانبه‌گرایی» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرده بودند. «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین، دو هفته پیش با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در کاخ الیزه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار مکرون سفر ماه مارس همتای چینی خود به پاریس را موفق خواند و گفت که در این سفر با شی جین پینگ درباره ارتقای بیشتر روابط فرانسه و چین به توافق‌های مهمی رسیده است. کاخ الیزه اعلام کرده امانوئل مکرون در سفر به چین، باید «بدون تابو» و «با احترام و به‌طور صریح» به مسائل حساس حقوق بشر، وضعیت هنگ‌کنگ و سین کیانگ و اتهام حملات سایبری بپردازد. دیده‌بان حقوق بشر هم به‌تازگی از مکرون خواسته بود در سفر خود به چین رئیس‌جمهوری این کشور را برای تعطیل‌کردن‌ اردوگاهی که مسلمانان این کشور در آن بازداشت شده‌اند، تحت فشار قرار دهد. سفر مکرون به چین در حالی انجام می‌شود که مقامات دولت منطقه هنگ‌کنگ سرکوب معترضان را شدت بخشیده‌اند و از سوی دیگر مقامات چین هم به بازداشت بیش از یک میلیون مسلمان اویغور چینی و دیگر اقلیت‌های این کشور در اردوگاه‌های منطقه سین‌کیانگ ادامه می‌دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان