کدام مقصر است؟ دوربین یا سرعت؟

یزد- ایرنا- نصب دوربین‌های کنترل سرعت طی چند سال‌ گذشته در سطح خیابانهای شهر یزد با واکنش‌های متفاوتی از سوی افکار عمومی مواجه شده و هر کس از دیدگاه خود به ارائه نقاط ضعف و قوت آن پرداخته است.

کدام مقصر است؟ دوربین یا سرعت؟

اغلب قریب به اتفاق مسوولان استان و بویژه متولیان بخش ترافیک استان بر ضرورت نصب دوربین ها و حتی افزایش تعداد آنها در سطح شهر یزد تاکید و اصرار دارند و این در حالیست که بخش قابل توجهی از رانندگان و شهروندان و حتی اهالی رسانه، معایب آن را بیشتر از محاسن آن دانسته‌اند.

اگر اظهارنظرها بر اساس کار کارشناسی و توجه به همه زوایا و جوانب باشد می‌تواند راهگشا بوده و مورد استفاده مسوولان ذیربط در این بخش قرار گیرد؛ منتها اغلب این اظهارنظرها بر اساس مقتضیات و گاها  منافع فردیست!.

آنطور که مسوولان راهور استان یزد می‌گویند عامل بسیاری از تصادفات رانندگی در این استان و این شهر، "سرعت" است و یکی از دلایل نصب این دوربین ها هم جلوگیری از سرعت رانندگان است که اغلب از ترس جریمه شدن از سرعت خود در زیر این دوربین‌ها کم می‌کنند.

در مقابل این نظریه, بخش قابل توجهی از افکار عمومی و همچنین اصحاب رسانه معتقدند دوربین‌ها خود یکی از عوامل اصلی تصادفات و سوانح رانندگی در شهر یزد است.

روز دوشنبه هفته جاری در بلوار شهید پاکنژاد یزد، حدفاصل چهار راه باهنر و چهار راه معلم و درست در زیر دوربین کنترل سرعت پنج خودرو به صورت زنجیره‌ای با هم برخورد کردند و دقایقی را باعث ایجاد ترافیک و راهبندان شدند!.

وقتی از نزدیک صحنه را مشاهده کردم از نخستین راننده که موجب این حادثه شده بود علت ترمز کردن ناگهانی اش را پرسیدم که او گفت " متوجه دوربین نبودم و وقتی متوجه شدم ناگهان ترمز کردم تا سرعتم به زیر 60 برسد و جریمه نشوم!".

در حقیقت این راننده برای آنکه جریمه نشود بطور ناگهانی بر روی پدال ترمز فشار می دهد و متاسفانه خودروهایی که در پشت سر او با سرعت زیاد در حرکت بودند به صورت زنجیره‌ای با هم برخورد می کنند.

خوشبختانه این تصادف زنجیره‌ای هر چند خسارت مالی بر جا گذاشت اما خسارت جانی نداشت؛ حالا سوالی که پیش می‌آید این است که دوربین، عامل تصادف بوده یا سرعت زیاد؟ کدام را عامل اصلی اینگونه حوادث بدانیم؟.

قطعا اگر دوربین نبود خودرو اولی هوس پا روی ترمز گذاشتن نمی کرد و این اتفاق رخ نمی داد اما از آن طرف هم بطور یقین اگر این راننده ترمز میکرد اما خودورهای پشت سری با سرعت مجاز حرکت می کردند باز این اتفاق رخ نمیداد.

روزانه دهها حادثه مشابه این رخداد در سطح شهر یزد روی می دهد و موجب خسارات مالی و گاها جانی می گردد؛ چه باید کرد؟ دوربین را مقصر بدانیم یا سرعت زیاد رانندگان را؟.

ما کارشناس نیستیم و نمی توانیم نظر بدهیم اما این را می دانیم که نمی توان نقش دوربین ها را در بخشی از سوانح رانندگی انکار کرد اما در مقابل، همین دوربین ها گاها از خیلی از حوادث هم جلوگیری می کنند.

 حال با توجه به آنچه گفته شد سوال این است که باید دوربین‌ها نباشند یا باید رانندگان، سرعت خود را کم کنند؟ که پاسخ به این سوال را به دست اهلش و افکار عمومی می سپاریم و اظهارنظری نمی کنیم.

راهور یزد پیشتر اعلام کرده بود در نیمه نخست امسال 56 نفر در حوادث رانندگی این استان کشته و سه هزار و 32 نفر مجروح شدند،

در حال حاضر  280 نقطه حادثه خیز در شهرستان یزد شناسایی شده که اصلاح آنها در دستور کار قرار گرفته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان