نقد و بررسی فیلم خواب زده ها

فیروز ( فرهاد اصلانی ) فردی ثروتمند و عیاش است که روابط بی قید و بند بسیاری دارد تا اینکه در یکی از شبها مادر به رحمت خدا رفته اش به خواب او می آید و از او می خواهد تا در مدت ۲۴ ساعت آینده رضایت دختری به نام نازگل ( ساره بیات ) را بدست بیاورد در غیر اینصورت از دنیا خواهد رفت. فیروز نیز دستپاچه اقدام به یافتن نازگل میکند اما...

 

خلاصه داستان :455oc333

فیروز ( فرهاد اصلانی ) فردی ثروتمند و عیاش است که روابط بی قید و بند بسیاری دارد تا اینکه در یکی از شبها مادر به رحمت خدا رفته اش به خواب او می آید و از او می خواهد تا در مدت 24 ساعت آینده رضایت دختری به نام نازگل ( ساره بیات ) را بدست بیاورد در غیر اینصورت از دنیا خواهد رفت. فیروز نیز دستپاچه اقدام به یافتن نازگل میکند اما...

کارگردان :

فریدون جیرانی: تهیه کننده، نویسنده و کارگردانی که اولین فعالیتش را با بازی در نمایشی به نام « عصمت » در سال 1351 آغاز کرد. جیرانی در سالهای بعد فیلمنامه نویسی را پیش گرفت و فیلمنامه تعدادی از فیلمهای مهدی صباغ زاده از جمله « سناتور » و « پرنده » را به نگارش در آورد. اما فیلمی که توانست نام فریدون جیرانی را بر سر زبانها بیندازد، « قرمز » با حضور محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی بود که موفقیت هنری و مالی خوبی برای وی به ارمغان آورد. پس از آن جیرانی « آب و آتش » را کارگردانی کرد که از لحاظ هنری اثری برجسته بود. /Upload/Public/Content/Images/1398/09/01/0106300243r.jpeg

جیرانی که در سالهای اخیر آثاری همچون سه گانه « ستاره ها » ، فیلم دلهره آور « پارک وی » و فیلم جنجال برانگیز « من مادر هستم » را کارگردانی کرده است. جیرانی همچنین سریالی نیز با عنوان « مرگ تدریجی یک رویا » برای صدا و سیما ساخته است.

 

درباره فیلم « خواب زده ها » :

« خواب زده ها » مشخصاً به سینما آمده تا بفروشد. فیلم هیچ هدفی را دنبال نمی کند و هیچ حرف مشخصی هم برای گفتن ندارد. داستان فیلم که برگرفته از یک فیلم کمدی ایتالیایی به نام « 52 ساعت مهلت » است و وضعیتش مشخص است. اما بخشی که می بایست بطور کل " ایرانیزه " شده باشد دارای مشکلات بسیاری است که تماشاگر را از لذت تماشای یک فیلم کمدی قابل قبول محروم میکند.

« خواب زده ها » از همان ابتدا خِشت را اشتباه می چیند و هرگز در طول فیلم متوجه نمی شود که اشتباهاتش در حال افزایش است. فیلم با مجم/Upload/Public/Content/Images/1398/09/01/0106300274k.jpegوعه ای از اتفاقات عجیب و غریب آغاز می گردد و شخصیت هایی را به مخاطب معرفی می کند که پرداخته نشده اند و در حد یک تیپ باقی مانده اند. در واقع در « خواب زده ها » شما می توانید انواع تیپ ها را ببینید : مرد پولدار و عیاش، دختر پائین شهری با رفتارهای متناقض و... 

شوخی های فیلم هم که بازه گسترده ای از شوخی های جنسی تا آوازخوانی را شامل می شود، « خواب زده ها » را به سمت سینمایی که از آن به عنوان " شونه تخم مرغی " یاد می شود سوق داده است. متاسفانه شوخی هایی که در جریان فیلم مورد استفاده قرار گرفته اند ابدا بدیع نیستند و عجیب است که کارگردان باتجربه ای چون فریدون جیرانی اینچنین از آنها در « خواب زده ها » استفاده کرده است. 

شخصیت های داستان که هرکدام وام دار بخشی از جامعه هستند در « خواب زده ها » تعریف مشخصی ندارند چراکه در هر لحظه در حال تغییر رفتار هستند. دختر پائین شهری که در ابتدای فیلم وضعیت مشخصی دارد و اخلاق ها و باورهای خاص خودش را رهبری می کند در اواسط فیلم ناگهان عقایدش بی دلیل دستخوش تغییر می شود و این وضعیت درباره دیگر شخصیت های فیلم نیز صدق می کند.

در این میان شخصیت هومن ( با بازی صابر اَبَر ) و آذر ( شقایق فراهانی ) علناً تک بعدی هستند و خبری از پرداخت آنها در فیلم وجود ندارد. در واقع حضور این دو تنها به شوخی های جنسی دم دستی و لوس فیلم دامن زده که مسلما این روزها کمتر خریداری در سینما پیدا خواهد کرد. در این میان شخصیت منفعل و بی خاصیتی هم به نام نگین ( ملیکا شریفی نیا ) وجود دارد که مشخصاً هیچ نقشی در پیشبرد فیلمنامه یا گسترش آن ندارد و صرفاً در تصویر حضور دارد تا ضعف های فیلم را بیشتر عیان کرده باشد. /Upload/Public/Content/Images/1398/09/01/0106300290g.jpeg

در میان شخصیت های " تیپ وار " فیلم، این تنها اکبر عبدی هست که مطابق معمول در نقش پیرزن توانسته قابل قبول ظاهر شود و با لهجه آذری، گهگاهی مخاطب را به خنده بیندازد. اکبر عبدی احتمالا از معدود بازیگران تاریخ سینما که در آثار مختلف در نقش زن ظاهر شده و اتفاقاً بهترین شخصیت در میان بازیگران آن فیلمها نیز بوده است!

دیگر بازیگران فیلم از جمله ساره بیات و فرهاد اصلانی نیز با آنچه که از آنها در سالهای گذشته دیده ایم بسیار فاصله دارند. حضور ساره بیات در « خواب زده ها » یکی از اتفاقات عجیبی هست که بهرحال نتیجه خوبی به همراه نداشته و فرهاد اصلانی هم که به راحتی می توان وی را یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران معرفی کرد در یک نقش کاریکتاتور وار، با چالش جدیدی مواجه نشده است و می توان بازی در نقش فیروز را یک پسرفت در کارنامه هنری وی قلمداد کرد.

« خواب زده ها » را در مجموع باید اثری صرفا تجاری دانست که ابدا رگه های خلاقیت در آن به چشم نمی خورد و همانطور که گفتم آمده تا بفروشد. فیلم نه شخصیت های دوست داشتنی دارد و نه موقعیت های کمدی که بتوان از آن لذت برد. این فیلم حتی شبیه هیچکدام از آثار خودِ فریدون جیرانی هم نیست و فقط یک فیلم ضعیف است.

3                                                                     Photo Gallery2

منتقد : میثم کریمی                                                      

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگیرد قانونی می شود.

به جامعه مجازی سایت مووی مگ بپیوندید و دوستان سینمایی جدید پیدا کنید!           khn2bhu2

 

نام فیلم : خواب زده ها 

کارگردان : فریدون جیرانی

فیلمنامه : رحمان سیفی آزاد

تهیه کنندگان : رحمان سیفی آزاد

بازیگران :

اکبر عبدی

فرهاد اصلانی

ساره بیات

صابر ابر

شقایق فراهانی

ملیکا شریفی نیا

و ...

                     

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان