مقام بوسنیایی: ایران دوست بزرگ بوسنی و هرزگوین است

اروپا؛ دفتر بلگراد-ایرنا- عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در مراسم پانزدهمین المپیاد علمی مجتمع تربیتی و آموزشی فارسی –بوسنیایی گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست بزرگ بوسنی و هرزگوین است.

مقام بوسنیایی: ایران دوست بزرگ بوسنی و هرزگوین است

به گزارش ایرنا، شفیق جعفروویچ افزود: جمهوری اسلامی ایران دوست بزرگ بوسنی و هرزگوین است و دوستی خود را در سخت ترین شرایط ثابت کرده است و ما هرگز حمایت های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهیم کرد. 

وی با تاکید بر اهمیت ارتقای دانش و آموزش جوانان بوسنیایی افزود: در جهان امروز نیروی دانش با هیچ قدرتی قابل مقایسه نیست و بوسنی و هرزگوین نیازمند سرمایه گذاری هرچه بیشتر در حوزه علم و دانش است و کالج فارسی - بوسنیایی از جمله نهادهایی است که در مسیر توسعه علم و دانش و توسعه حیات علمی گام برداشته است.

عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با اشاره به ویژگی های عصر حاضر گفت: در شرایط کنونی کشور بوسنی و هرزگوین، تلاش برای آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان با تاریخ و گرامی داشت روز بیست و پنج نوامبر بعنوان روز ملی بوسنی و هرزگوین امری بسیار مهم و قابل توجه است. 

محمود حیدری سفیر ایران در بوسنی در این مراسم روز ملی بوسنی و هرزگوین را تبریک گفت و با اشاره به اهمیت ارتقای فرصت های آموزشی برای نسل جوان افزود: خرسندم که مجتمع تربیتی و آموزشی فارسی- بوسنیایی از دو دهه پیش تا کنون در مسیر آموزش و تعلیم نسل آینده با توجه به ارزش هایی همچون ایمان، تعهد، مسئولیت شناسی، وطن دوستی و نوع دوستی گام برداشته است.

حیدری با قدردانی از زحمات دست اندرکاران این مجموعه افزود: مایلم از آقای زارعان موسس این مجمتع، مدیران، مربیان، نهادهای بوسنیایی و به ویژه شهرداری منطقه ایلیاش و دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی تشکر و قدردانی کنم.

سفیر کشورمان افزود: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از استقلال، تمامیت ارضی و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام بوسنی و هرزگوین است و آرزو داریم انسجام و وحدت ملی روز به روز در میان همه اقوام بوسنیائی تقویت شود.

عاکف فاضلیچ شهردار ایلیاش نیز در سخنرانی خود با تشکر از برگزاری برنامه روز ملی بوسنی گفت: نقش ایران در دفاع از مردم بوسنی و هرزگوین غیرقابل چشم پوشی است و برگزاری چنین برنامه هایی موجب تقویت هرچه بیشتر پیوندهای عاطفی دانش آموزان با تاریخ و هویت خود می گردد.

حارس علی حوجیچ مدیر کالج تربیتی و آموزشی فارسی- بوسنیایی نیز در سخنانی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و دانش آموزان به معرفی مجمع آموزشی پرداخت و گفت: مجتمع آموزشی فارسی بوسنیایی از سال 1377 آغاز به کار کرده و هم اکنون شامل مرکز پیش دبستانی و مهد کودک بهار، مدرسه ابتدایی گلستان و دبیرستان فارسی- بوسنیایی است و تا کنون صدها نفر از این مرکز فارغ التحصیل شده اند.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص اهداف، پیشینه و روند برگزاری المپیاد علمی «با دانش بوسنی را بسازیم» بیان و از حمایت های نهادهای بوسنیایی و ایرانی در تقویت این مجتمع قدردانی کرد. 

دانش آموزان دبستان بهار، راهنمایی گلستان و کالج در ادامه برنامه به اجرای سرود و دکلمه با موضوع روز ملی بوسنی و هرزگوین پرداختند که با استقبال و تشویق ویژه حضار مواجه گردید. 

در این مراسم رئیس انجمن مادران سربرنیتسا، معاون آموزشی شهرداری ایلیاش، سخنگوی پلیس کانتون سارایوو، امام جماعت اصلی شهر ویسکو، رایزن فرهنگی و تعدادی از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو، مدیر دفتر نمایندگی صدا و سیما در بوسنی، مدیر بنیاد ملاصدرا، رئیس موسسه علمی پژوهشی ابن سینا  و جمعی از مقامات و شخصیت های بوسنیایی نیز حضور داشتند.

همچنین در این مراسم که همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس مجتمع آموزشی فارسی - بوسنیایی بود پانزدهمین المپیاد علمی «با دانش بوسنی را بسازیم»  با حضور یکصد و بیست دانش آموز منتخب در رشته های مختلف درسی برگزار شد و دانش آموزان در دو بخش زبان بوسنیایی و ریاضی با یکدیگر به رقابت پرداختند و سه دانش آموز برتر هر رشته جوایزی را دریافت کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان