اقتصادآنلاین- فائزه مومنی؛ محمدعلیخانی روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران توضیح داد: تذکر ما در این مورد این بود که کارخانه سازنده اتوبوس خودش باید متناسب با موتور اتوبوس ها، نسبت به نصب فیلتر جاذب دوده اقدام کند.
وی ادامه داد: تذکرات اعضای شورا موجب شد تا دست دلال ها از این فرایند کوتاه شود.
به گفته علیخانی، بودجه خرید و نصب این فیلترها از محل اعتباری که شورا در سال 97 پیش بینی کرده بود، تامین شد.
این عضو شورا در خصوص آلودگی هوا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نیز گفت: مصوبات زیادی در مجلس و دولت برای بحث الودگی هوا وجود دارد که در بخش کوچکی از آن مدیریت شهری مسئولیت دارد که آن را انجام می دهد.
وی ادامه داد: در بسیاری از قوانین مربوط به هوای پاک اسمی از مدیریت شهری وجود ندارد و دستگاه های دیگر متولی هستند و باید پرسید چرا این دستگاه ها به این قوانین عمل نمی کنند و چرا این قوانین اجرا نمی شود.
این عضو شورا در خصوص طرح کنترل الودگی هوا نیز خاطرنشان کرد: این ادعا که اجرای این مشکل الودگی هوا را حل می کند درست نیست و بسته ای از سیاست ها از جمله مصوبات مجلس باید در این خصوص اجرا شود.
وی در خصوص احتمال افزایش کرایه تاکسی تهران نیز گفت: قیمت سوخت افزایش پیدا کرده و به نسبت افزایش بنزین باید کرایه افزایش یابد اما هر تاکسی روزی 12 لیتر سهمیه دارند و باید براساس پیمایش آنها سهمیه اضافه به آنها داده شود.
علیخانی تاکید کرد: 3 ماه تا پایان سال مانده و فکر نمی کنم در این مدت باقی مانده کرایه تاکسی بالا رود.
لزوم اجرای قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری
در ادامه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران نیز با اشاره به قانون هوای پاک گفت: مطابق با اصل 50 قانون اساسی درجمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی میگردد، وظیفه ای که ظاهراَ دستگاههای اجرایی، شهرداری ها، سازمانهای مردم نهاد و یک به یک ما هر یک به سهمش از اجرا و پیگیری آن غفلت کرده ایم که امروز گرفتار آلودگی هوا و اثرات ناشی از آن به عنوان تهدیدی برای زندگی جمعی هستیم.
فراهانی افزود: یکی از ابزارهای کاهش آلودگی هوا توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جایگزین نمودن استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای تک سرنشین و شخصی است.
رئیس کمیته نظارت بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بر همین اساس مطابق ماده 9 قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی «وزارتکشور موظف است با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، زمینه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده(6) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی(هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند».
عضو شورای شهر تهران گفت: علاوه بر این مطابق ماده 10 این قانون «وزارت کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداریها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هریک بهمیزان پنجاه درصد)، ناوگان حمل و نقل عمومی درونشهری را به میزان سالانه پنج درصد(5%) با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت افزایش دهد».
فراهانی افزود: متاسفانه علی رغم این وظایف قانونی ما شاهد عدم تامین حتی یک دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشور پس از تصویب این قانون بوده ایم.
عضو شورای شهر تهران خاطر نشان شد: بر همین اساس به عنوان نماینده مردم شریف تهران با توجه به اهمیت موضوع در اجرای بند2ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره «اجرای ماده 9 و 10 قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری » به وزیر محترم کشور تذکر می دهم.
او در پایان تاکید کرد: امیدوارم با اقدام به موقع و موثر و اهتمام جناب آقای دکتررحمانی فضلی، وزیر محترم کشور شاهد توجه به اجرای قانون هوای پاک و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری برای ادای حق مردم باشیم.