در دادگاه شرکت «طرح و نقشه پناهی» مطرح شد؛

مدیرعاملی یک معتاد بر شرکت معروف با حقوق هفته‌ای ۵۰ هزار تومان

دومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد ارزی گروه «طرح و نقشه پناهی» (متهم جنت مکان) به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

مدیرعاملی یک معتاد بر شرکت معروف با حقوق هفته‌ای 50 هزار تومان

دومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد ارزی گروه «طرح و نقشه پناهی»به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین  جلسه رسیدگی به پرونده فساد ارزی گروه «طرح و نقشه پناهی» (متهم جنت مکان) به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد.

این پرونده 5 متهم دارد که اتهام مشترک همه آن‌ها مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به صورت عمده و فروش ارز در بازار آزاد به میزان 9 میلیون و 600 هزار دلار به صورت غیرقانونی و کسب منفعت به میزان 96 میلیارد تومان است.

متهمان در آبان سال گذشته به بهانه واردات ورقه داغ زنی، کاتالیست‌های احیای آهن و تثبیت کننده رنگ نساجی ارز دولتی 4200 تومانی گرفتند که در بازار آزاد فروخته شده است.

یوسف جنت مکان مدیرعامل شرکت طرح و نقشه پناهی، کوروش مُر، محمدرضا اخوت فرد، علی زرنانی، عظیم علی اشرفی پیامن متهمان این پرونده هستند.

در ابتدای جلسه متهم اخوت فرد با قرار گرفتن در جایگاه مخصوص گفت: من هیچ سرمایه گذاری در شرکت نداشتم.

قاضی صلواتی پرسید: سرمایه‌گذار هستید یا خیر؟

متهم پاسخ داد: خیر،  من برای خرید دانه سویا 537 میلیون تومان پول دادم.

قاضی صلواتی گفت: شما گفتید که با اشرفی شریک هستید و 4 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

متهم اخوت فرد گفت: یک مقداری زرنانی داد یک مقداری هم اشرفی و من هم 537 میلیون تومان پول واریز کردم که از این 4 میلیارد تومان بیش از 500 میلیارد به حساب اشرفی واریز شد.

قاضی صلواتی گفت: چرا می‌خواهی خود را از شرکت جدا بدانی، بر اساس گزارشات شرکت 4 حواله ایفا نشده به مبلغ 2 میلیون یورو دارد و بر اساس گزارش‌ها مشخص شده شما مدیر بازرگانی بودید.

متهم اخوت فرد اظهار کرد: من اصلاً ثبت سفارش بلد نیستم انجام دهم و به هیچ عنوان نمی‌توانم فاکتور بنویسم، تنها کاری که کردم این بود که به رئیس بانک سامان نامه نوشتم.

او ادامه داد: دستغیب گفته که یک میلیون یورو را من حواله کردم، اما بگویید که این پول به کدام حساب واریز می‌شد، اگر خودم بلد بودم که ثبت سفارش انجام دهم، چرا باید ١٠ نفر را دور خودم جمع می‌کردم.

متهم اخوت فرد ادامه داد: چرا دستغیب خودش دست چک بانک صادرات را داشت و خودش این دسته چک را به من داد، من تنها یک مورد از زرنانی گرفتم که آن را به جنت مکان برسانم.

او تصریح کرد: گفته شده که من فراری بودم، اما استعلام کنید تا متوجه شوید قبل از آن که من دستگیر شوم، در اداره آگاهی به نام خودم شکایتی کرده بودم و 10 روز پیش از دستگیری، جنت مکان از زندان اوین با من تماس گرفت و گفت جلب تو هم صادر شده است، اگر من می‌خواستم فرار کنم باید من را در بیابان پیدا می‌کردید، نه در خانه خودم.

متهم اخوت فرد ادامه داد: زرنانی علیه من حرف زده است و به من گفت: چون من را لو داده‌ای پدرت را در می‌آورم.

در ادامه جلسه علایی نماینده دادستان اظهار کرد: اخوت فرد زمان دستگیری نقل قول‌های متعددی را درباره سرمایه‌گذاری خود گفته است.

نماینده دادستان ادامه داد: اظهارات شما موقع دستگیری موجود است، شما گفتید موقع دستگیری با شرکت «طرح و نقشه پناهی» داد و ستد داشتید و برای ارز دولتی پول پرداخت کردید.

متهم اخوت فرد گفت: من را ساعت هفت و نیم صبح در خانه خودم دستبند زدند و آگاهی بردند، این منطقی است که ذهن من مخدوش باشد.

نماینده دادستان پرسید: شما در هتل اوین با جنت مکان، دستغیب و اشرفی جلسه گذاشتید و چک 900 میلیون تومانی دستغیب را به جنت مکان دادید که به دلیل بدهکاری بوده و او چک را به حساب شخصی خودش واریز کرده است.

متهم گفت: پولی که من می‌گیرم چه در جیب راستم بگذارم و چه در جیب چپ، چه فرقی می‌کند.


بیشتر بخوانید: اخذ ارز دولتی به بهانه واردات ورقه داغ زنی و تثبیت کننده رنگ نساجی در پرونده «جنت مکان»


نماینده دادستان اظهار کرد: همین طرز تفکر است که باعث شده این فساد‌ها به وجود بیاید، شما در بانک سامان به عنوان مدیر بازرگانی حضور داشتید.

متهم ادامه داد: من آدم سرمایه گذاری نیستم که رئیس بانک بخواهد با من صحبت کند.

قاضی صلواتی تصریح کرد: یعنی جنت مکان دروغ می‌گوید؟!

متهم اخوت فرد گفت: والله که دروغ می‌گوید.

نماینده دادستان گفت: اظهارات شما بر اساس گزارش وزارت اطلاعات موجود است، گزارش می‌گوید شما حواله استیفا نشده دارید و هر چه را که من می‌گویم با خط خودتان موجود است.

متهم تصریح کرد: من اگر می‌خواستم خرید ارز کنم باید یک حساب خارجی داشته باشم، اما من هیچ حسابی ندارم.

قاضی صلواتی پرسید: شما در شرکت پیشرو فناوران چه نقشی داشتید؟

متهم اخوت فرد گفت: من تنها از آن شمش خریده‌ام، این‌ها همه سناریو است، من نمی‌دانم چه کسی این حرف‌ها را زده است؟

نماینده دادستان با اشاره به اظهارات اکبریان گفت: اکبریان گفته خرید ارز توسط زرنانی، اخوت فرد و اشرفی انجام می‌شد.

متهم اخوت فرد گفت: این صحبت‌ها زمانی زده نشد که زرنانی در خانه من دستگیر شد. آیا اکبریان با چشم خود دیده که من خریده ام؟

قاضی صلواتی گفت: یعنی می‌خواهید بگویید که زرنانی به اکبریان حرف یاد داده است.

متهم زرنانی تصریح کرد: خیر، من چیزی نگفتم.

نماینده دادستان گفت: شما در حال کار بودید و در شرکت فعالیت می‌کردید.

متهم گفت: به خدا این گونه نیست، من خودم مدیر شرکت بودم.

نماینده دادستان گفت: اگر مدیر شرکت بودید، چرا مهر‌ها در خانه شما پیدا شده است؟

متهم اخوت فرد گفت: دو مهر برای شرکت خودم و یک مهر هم برای شرکت جنت مکان بود که زرنانی آن را به من داد تا به دست جنت مکان برسانم.

نماینده دادستان گفت: گفته شده که شما با دستغیب تماس گرفتید و گفتید که من مدیر شرکت هستم و کل شرکت برای من است.

در ادامه جلسه سیدمهدی دستغیب به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و گفت: من به عنوان مدیر شرکت پیشگامان فناوران کار از شرکت پناهی ارز خریداری می‌کردم که مبلغ آن مشخص است.

او ادامه داد: من خودم دسته چک را از اخوت فرد گرفتم و آن‌ها مبلغ 180 هزار یورو از پول من را نداده بودند، به همین دلیل دسته چک را گرفته بودم.

دستغیب افزود: 900 میلیون چک شرکت پناهی در هتل اوین تحویل داده شد و درباره خرید ارز باید بگویم که 80 هزار یورو از پول را به من ندادند و گفتند به دلیل طلب اخوت فرد پرداخت نشده است.

قاضی صلواتی پرسید: کوروش مر گفته که 50 میلیون تومان شما بابت معامله به حساب او ریخته‌اید.

دستغیب گفت: به واسطه استعلام‌هایی که گرفتم همه به من گفتند که به او پول بده، او پول تو را نمی‌خورد، زیرا به دلیل بدهی که مر داشت من به او 50 میلیون تومان پول دادم، اما هنوز پول را به من بازنگردانده است.

قاضی صلواتی گفت: شما توسط مر به زرنانی معرفی شدید، آیا این 50 میلیون تومان بابت حق حساب بوده است؟

دستغیب اظهار کرد: 50 میلیون تومان به دلیل بدهکاری بود که مر داشت و از آن‌جایی که عموی آقای مر مربی بنده بود و چند نفر در شیراز او را به من معرفی کردند من اعتماد کردم و پول را به او دادم.

در این لحظه از دادگاه اخوت‌فرد خطاب به دستغیب پرسید: آیا روزی که قرارداد بسته می‌شد من را دیده‌اید؟

دستغیب گفت: خیر، اصلا در مراحل خرید شما نبودید.

در ادامه جلسه متهم علی زرنانی در جایگاه مخصوص قرار گرفت و قاضی صلواتی از او پرسید: آیا شما در شرکت مسئولیت داشتید؟

متهم زرنانی گفت: خیر، هیچ مسئولیتی نداشتم.

قاضی صلواتی اظهار کرد: پس این چه شرکت بی در و پیکری بود که هیچ کسی در آ‌ن‌جا مسئولیتی نداشته است.

زرنانی با بیان اینکه من برای خود یک شرکت خانوادگی داشتم، گفت: من به دلیل آشنایی که شریکم با آقای جنت مکان داشت، با او آشنا شدم و طی چندین مرحله با او همکاری کردم و جنت مکان تقاضای 15 میلیون تومان پول از من داشت که من به او این پول را دادم.

او ادامه داد: سپس جنت مکان به من گفت که اخوت فرد و اشرفی مبلغ 500 میلیون تومان بدهکار هستند و به دلیل آن که چک او وصول نشده، به من گفت که صبر کنید تا من طلب خود را بگیرم.

زرنانی اظهار کرد: با بد قولی جنت مکان، من از سوی جنت مکان و اخوت فرد تحت فشار قرار گرفتم و در نهایت مجبور شدم سند خودروی خود را انتقال دهم، اما آن‌ها گفتند که سند خودرو پول بدهی نیست، بلکه پولی است که برای تأخیر در پرداخت بدهی‌ها وجود داشته است.

او با بیان اینکه من چک‌های جنت مکان را برگشت زدم، گفت: پس از آن که متوجه شدم بازیچه دست آقایان هستم، چک‌های جنت مکان را برگشت زدم و از او شکایت کردم. متهمان دیگر پرونده به دلیل خصومت با من با دسیسه و تبانی علیه بنده صحبت می‌کنند و می‌گویند من نقش داشتم.

او افزود: من نه تنها هیچ نقشی در شرکت نداشتم، بلکه هیچ نفعی از آن‌ها نبرده‌ام. من از این شرکت طلبکار بودم و چک‌های شرکت را هم برگشت زدم، اما نامبردگان من و خانواده‌ام را تهدید کردند. من نه عضو هیئت مدیره، نه شرکت و نه کاره‌ای در شرکت طرح و نقشه پناهی داشتم.

او گفت: من سه ماه پیش از دستگیری‌ام به دنبال تأسیس یک انجمن بودم و می‌خواستم کاری را راه بیندازم و به اداره مربوطه در استان تهران مراجعه کردم و آن‌جا به من گفتند که برای انجام این کار به 15 شرکت احتیاج داری و باید مدارک آن‌ها را برای ما بیاوری، سپس من از طریق افرادی که می‌شناختم 15 شرکت را معرفی کردم و اسناد هم متعلق به همین شرکت‌ها است.

در ادامه جلسه قاضی صلواتی خطاب به متهم زریانی پرسید: آقای عادلیان گفته که زرنانی نماینده شرکت بود.

متهم زرنانی گفت: زمانی که می‌خواستم چک شرکت را برگشت بزنم، چون جنت مکان به من گفت که این شرکت تمام زندگی من است و برای آن که دور نخورم به عادلیان زنگ زدم.

قاضی صلواتی پرسید: جنت مکان به دستور شما کار می‌کرد؟

متهم زرنانی پاسخ داد: خیر، اصلا این گونه نیست.

قاضی صلواتی پرسید: شما حتی به یک معتاد هم رحم نکردید و با یک وعده غذا به او پست مدیرعاملی دادید.

متهم زرنانی پاسخ داد: نادر نوروز‌خواه سالیان است که کارمند اشرفی بوده و حتی اخوت فرد و اشرفی او را به کمپ ترک اعتیاد بردند.

در ادامه جلسه نادر نوروزخواه به عنوان یکی از مطلعان در جایگاه حاضر شد و گفت: زرنانی من را به شرکت آورد، او یک روز من را دم بانک دید و آن زمان من معتاد بودم، به من گفت: آیا کارت ملی داری؟ و من گفتم: بله. او به آقایان دیگر گفته بود آنقدر به من مواد می‌دهد که بکشم تا بمیرم و مواد من را خود زرنانی تأمین می‌کرد، اما اشرفی من را به کمپ ترک اعتیاد فرستاد.

نوروزخواه ادامه داد: زرنانی من را به مدت یک سال در دفتر خود نگه داشت و هفته‌ای 50 هزار تومان پول به منی که مدیرعامل بودم، می‌داد و 500 سفته امضا کردم.

قاضی صلواتی پرسید: آیا اینکه زرنانی می‌گوید تو کارمند شرکت اشرفی بودی، درست است؟

نوروز خواه گفت: این آقا اگر انشا می‌نوشت موفق‌تر بود، زیرا حرف‌هایش اشتباه می‌زند.

متهم زرنانی گفت: روز آخری که نوروزخواه را دیدم، او گفت اشرفی من را در شرکت‌های دیگر عضو کرده و به او کارت بازرگانی دیده است.

نوروزخواه تصریح کرد: خود شما برای من کارت بازرگانی گرفتید؟

زرنانی با بیان اینکه تاریخ کار مشخص است، گفت: نوروزخواه گفته که اشرفی برای او کارت گرفته است.

سپس قاضی صلواتی پرسید: آیا کوروش مُر دستغیب را به شما برای خرید ارزی معرفی کرده است؟

قاضی از دستغیب پرسید: شما دلار را از چه کسی خریده‌اید؟

دستغیب گفت: مُر با زرنانی تماس گرفت و ما با زرنانی به بانک رفتیم.

قاضی صلواتی گفت: جای تأسف است که بیت‌المال مسلمانان را به کسانی می‌دهند که شرکتشان نه در دارد و نه پیکر. تا کنون 96 میلیارد سود نامشروع به شما رسیده است.

متهم زرنانی گفت: من خود مالباخته هستم و پولی نگرفته‌ام.

نماینده دادستان اظهار کرد: آقای زرنانی در صحبت‌هایشان 4 داستان مختلف را گفته‌اند، شما حداقل در دو بانک سرمایه و مشهد به عنوان کارمند معرفی شدید و حتی محل دفتر ثابتی نداشتید و یک دفتر در بالای شهر را به صورت ساعتی اجاره می‌کردید.

متهم زرنانی گفت: شرکت من برای انجمن بود و دیگر نمی‌توانستم آنجا جلسات خود را برگزار کنم، به همین دلیل دفتر را به صورت ساعتی اجاره می‌کردم و جلسات را آنجا برگزار می‌کردیم.

نماینده دادستان گفت: آیا اجاره ساعتی یک دفتر در بالای شهر برای عوام فریبی نبوده است و بگویید آیا شما با حسینی جلسه گذاشتید؟

متهم زرنانی پاسخ داد: خیر، برای عوام فریبی نبود؛ من با حسینی برای واردات جلسه می‌گذاشتیم و جلسات درباره موضوع انجمن بود.

قاضی صلواتی تصریح کرد: انجمن دیگر چیست؟ این‌ها همه ساخته ذهن شما است، خانم اکبریان می‌گوید شرکت او اصلا فعالیتی نداشته است، این‌ها همه ترفند‌های کلاهبرداری هستند.

در ادامه این جلسه قاضی از متهم عظیم علی اشرفی درخواست کرد تا در جایگاه مخصوص بایستد و از او پرسید: شما چه سمتی در شرکت داشتید؟

متهم اشرفی گفت: بنده هیچ سمتی نداشتم. زرنانی هر کار خوبی را که می‌گوید خودش انجام داده است و تمام کار‌های بد را می‌گوید ما انجام داده‌ایم، از وقتی که با زرنانی آشنا شدیم، متأسفانه به یک ماده مخدر هم آلوده شدیم و او وافور‌های آنچنانی برای ما می‌آورد.

او ادامه داد: ما یک میلیارد و 400 میلیون تومان به حساب زرنانی واریز کردیم و او یک چک به ما داد و به من گفت که می‌خواهم از بانک انصار مبلغ 100 میلیون تومان ارز بگیرد، اما من چک را برگشت زدم و به جنت‌مکان گفتم که زرنانی دروغ می‌گوید، او هیچ چیزی وارد نمی‌کند.

متهم اشرفی با بیان اینکه زرنانی همه تقصیر‌ها را گردن ما می‌اندازد، گفت: من در قضیه خرید خودروی رنو فقط معرف بودم.

قاضی صلواتی پرسید: ارز دولتی چه شد؟

متهم اشرفی گفت: کار من دلالی است و من خانم اکبریان را تنها یکبار در آگاهی دیدم.

در ادامه جلسه نماینده دادستان گفت: زرنانی گفته که اکبریان را اشرفی خریده است، اما اشرفی می‌گوید که زرنانی اکبری را خریده است.

او ادامه داد: عادلیان می‌گوید که شرکت «طرح و نقشه پناهی»، جنت مکان را به عنوان مدیر عامل معرفی کرده و اشرفی را شریک جنت‌مکان خوانده و زرنانی همه کاره آنجا بوده است.

متهم اشرفی گفت: من به دنبال این بودم که زرنانی را سر قرار بیاورم، به همین دلیل شماره عادلیان را از جنت مکان گرفتم تا او به من کمک کند و زرنانی را سر قرار بیاورد.

قاضی صلواتی پرسید: شما چرا اعمال خود را به نام دیگری زده‌اید؟

متهم اشرفی پاسخ داد: به دلیل اختلاف‌هایی که وجود داشت، من خانه و ماشین را به نام همسرم زدم.

نماینده دادستان پرسید: قضیه 4 میلیونی که ماهیانه به جنت‌مکان می‌دهید، چیست؟

متهم اشرفی گفت: من ماهیانه 4 میلیون تومان پرداخت نکردم، تنها طی دو مرتبه 10 میلیون قبل از بازداشتم به جنت مکان دادم.

قاضی صلواتی گفت: اکنون هم در حال پرداخت 4 میلیون هستید و این حق حساب است.

سپس در ادامه جلسه متهم کوروش مُر به عنوان آخرین دفاع تصریح کرد: کار‌های ما همه طبق قانون بودند و 96 میلیارد اصلا وجود ندارد.

متهم جنت مکان هم به عنوان آخرین دفاع خود گفت: من به زرنانی اعتماد کرده بودم، اما کسی که جلوی مردم هروئین می‌گذارد، باید مطمئن باشد که برای فرزند خودش هم چنین اتفاقی می‌افتد.

متهم زرنانی در آخرین دفاع خود گفت: اخوت فرد در شعبات بانک‌های خصوصی خراسان حواله می‌کرد و سفارشاتی را انجام می‌داد، اما من از هیچ کدام از روند اخذ ارز دولتی اطلاعی نداشتم.

عظیم علی اشرفی در آخرین دفاع خود گفت: من اصلا در جریان اخلال نبودم و درباره برگشت چک زرنانی باید بگویم که آن 4 میلیارد بابت بدهی اشرفی بوده است.

در این هنگام قاضی صلواتی با اعلام ختم دادرسی به پرونده اظهار کرد: اگر هر یک از متهمان قبل از صدور رأی اصل ارز یا معادلات ریالی آن را به صندوق امانات دادگاه واریز کنند، در حکمشان تخفیف لحاظ خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان