نماینده مجلس: دولت یقه دلالان دلار، سکه، خودرو و مسکن را بگیرد

خبرگزاری تسنیم: احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال 99 گفت: با توجه به فاصله گرفتن بودجه از درآمد‌های نفتی، قطعا برای تامین هزینه‌ها باید به سمت مالیات رفت. در این راستا تولیدکنندگان، کارمندان و کارگران مالیات حقه خود را پرداخت می‌کنند، اما ما با بخش بزرگی از فرار‌های مالیاتی نیز روبرو هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که اوضاع کشور کمی ملتهب می‌شود عده‌ای سرمایه خود را در بازار‌های غیر مولدی همچون سکه، دلار، مسکن و خودرو می‌برند. بعضا قرارداد‌های سوری هم منعقد می‌کنند. یعنی برای دلالی این کار را انجام می‌دهند و هیچ جایی هم این معاملات ثبت نمی‌شود. مالیات بر عایدی سرمایه راهکاری برای مقابله با پدیده مذکور است.

نماینده مردم رفسنجان تصریح کرد: این مساله با سیستم جامع مالیاتی جدید تا حد زیادی قابل حل است. البته در این راستا باید دستگاه‌های مختلف همراهی کنند تا این قبیل مراودات مالی کنترل و پیگیری شوند. متاسفانه سیستم دستگاه‌ها مجزا از هم کار می‌کنند و با یکدیگر مرتبط نیستند.

انارکی محمدی با اشاره به وجود حساب‌های بانکی نیابتی افزود: در این حوزه اقداماتی را اخیرا بانک مرکزی انجام داده است تا وضعیت را شفاف کند. روشن شدن این مسائل موجب می‌شود، درآمد حاصله در یارانه‌های کمک معیشتی مصرف شود.

وی با اشاره میزان بالای معافیت‌های مالیاتی گفت: بعضی از دستگاه‌ها دنبال این هستند که از این معافیت برخوردار باشند، ولی ما در کمیسیون اقتصادی بحث معافیت‌ها را سخت گرفتیم اکنون تعداد آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته کمتر شدند. کمیسیون اقتصادی مایل است کمترین معافیت وجود داشته باشد تا درآمد مالیاتی دولت افزایش یابد. در این رابطه مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان هم مخالف معافیت مالیاتی هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تصریح کرد: در حال حاضر 1400 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در قالب یارانه کالا‌های اساسی پرداخت می‌شود. معافیت مالیاتی هم به این شکل عمل می‌کند. اگر معافیت‌ها آزاد باشد هر کسی میتواند براساس رقابت کارش را پیش ببرد و براین اساس میزان معافیت‌ها امسال به حداقل رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان