نخستین جشنواره پژوهش و دفاع مقدس برگزار شد

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: سال آینده همزمان با چهلمین سالگرد آغاز ۸ سال دفاع مقدس اولین جشنواره پژوهش و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره پژوهش و دفاع مقدس برگزار شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست هم اندیشی پژوهشگران حوزه دفاع مقدس با هیئت رئیسه فرماندهی کل سپاه عصر امروز 24 آذر ماه 98 در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. این نشست که به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش برپا شده بود با حضور سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه، سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و نویسندگان و پژوهشگرانی همچون معصومه رامهرزی، گلعلی بابایی، مرتضی سرهنگی، محمد درودیان و... برگزار شد.

سردار علی محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در این نشست با اشاره به بانک اطلاعاتی اسناد دفاع مقدس، گفت: بزرگترین شبکه بانک اطلاعاتی منحصر به فرد از اسناد، گویا شده و طی یک کار جهادی در دو سال اخیر شتاب بیشتری گرفته است. نوارهایی که در سطح قرارگاه‌های جنگ بوده است پیاده شده و به فایل صوتی تبدیل شده است و این کار تا پایان امسال به پایان می‌رسد. چک و کنترل تخصصی آن 3 سال به طول می‌انجامد و در نهایت به 1200 کتاب سندی تبدیل می‌شود. بسیاری از این اسناد گویا شده و برخی از آن قابل استفاده نیست. طبق کارهای تخصصی که در این مورد صورت گرفت 300 مورد تاریخ شفاهی فرمانده‌هان جنگ تالیف شده که اسناد آن را پشتیبانی می‌کنند.

وی افزود: برآوردمان این است که 2500 کتاب سندی و اثر پژوهشی خواهیم داشت، محقق اسناد مربوط به فرمانده را مورد بررسی قرار می‌دهد و با نگاه کاملا پژوهشی طرح گفت‌وگو را آماده می‌کند. در حوزه تاریخ‌نگاری قالب‌های پژوهشی هم منحصر به فرد بوده است. تولید روز‌شمار‌ها، یک کار پژوهشی دقیق مبتنی بر اسناد دست اول است. در حوزه‌های موضوعی مانند محور مقاومت 18 جلد روزشمار برای امنیت منطقه تالیف شده است و نزدیک به 300 عنوان روزشمار به طور کلی خواهیم داشت که هم اکنون به 40 عنوان رسیده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با اشاره به انتشار اطلس‌ها گفت: اطلس‌ها را در ابعاد مختلف تعریف کرده‌ایم، ابعاد پیچیده پژوهش در حوزه دفاع مقدس ناگفته‌های بسیاری دارد. موضوعات و مسئله‌هایی که تاکنون نتوانسته‌ایم به آن پاسخ دهیم. در بخش‌های مختلف مشکلاتی داریم مثلا محققین ما ارتباط موثر و هدفمندی با هم ندارند، حوزه رسانه و ترویج و نظریه پردازی ارتباط سیستمی با یکدیگر ندارند. آمار دقیقی از مراکز پژوهشی در این عرصه نداریم. از 19 هزار کتاب منتشر شده دفاع مقدس بررسی اولیه صورت گرفته است، 15 تا 20 درصد کتاب‌ها پژوهشی است. ضمن این که کتاب به تنهایی جواب نمی‌دهد و نیاز ابزارهای مختلف پژوهشی در این زمینه احساس می‌شود. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با توجه به این که با حدود 300 پژوهشگر و نویسنده ارتباط دارد، ضمن هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح تصمیم گرفت پایه‌گذار نگاه جدید در موضوع پژوهش باشد. سال آینده که چهلمین سالگرد پیروزی 8 سال دفاع مقدس است، اولین جشنواره پژوهش و دفاع مقدس با هدف انتخاب پژوهشگران برتر و مراکز پژوهشی برگزار خواهد شد و پیش‌بینی برگزاری این جشنواره در جلسه با ستاد کل در میان گذاشته شد.

مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر با اشاره به کار اثرگذار در زمینه پژوهش دفاع مقدس، گفت: اگر کارهای پژوهشی را در قالب داستان جمع‌آوری کنیم می‌توانیم آن را همه‌خوان کنیم. ذهن ما طوری تربیت شده که تنها می‌تواند داستان‌ها را حفظ کند، داستان در روایت‌های ما ماندگار خواهد شد که متاسفانه این موضوع در مسئله کارهای پژوهشی کمتر اتفاق می‌افتد. امیدواریم بتوانیم برای بیان حوادث از قالب داستان بیشتر استفاده کنیم.

محمد درودیان نویسنده و پژوهشگر با اشاره به هفته پژوهش گفت: برای توصیف کار پژوهشی از عبارت حضرت آقا استفاده می‌کنم، ایشان فرمودند: «باید پژوهش با نیازها نسبت داشته باشد»، پس می‌توانیم هم گذشته خود را با این معنا نقد کنیم و هم راهنمای آینده خود را تعیین کنیم. آنچه امروز اتفاق افتاده حاصل اراده‌ای بوده که در تمسک به سخن امام ایجاد شده است.

وی افزود: از آنجایی که ما جنگ را یک جنگ مردمی دیده‌ایم عموم آثار به گونه‌ای ایجاد شده که مردم آن را بخوانند. نیاز آینده ما در موضوع و روش پژوهش راهنمای ما است. در جنگ چه چیزی رویدادها را واقعه تاریخی کرد، موضوع اصلی جنگ در دو حوزه پیشگیری و بازدارندگی تعریف شده است، اما امروزه باید به این موضوع توجه کنیم که ثبات منطقه در کشور و امنیت از دستاوردهای رهبری مقام معظم رهبری است. پس تجربه جنگ ایران و عراق باید با حفظ این دستاورد نسبت داشته باشد.

درودیان در ادامه تصریح کرد: در حوزه تاریخ‌نگاری جنگ جزئیات واقعه را در ابعاد تاریخ بررسی می‌کنیم، اما این موضوع تاریخ را در تاریخ محسور می‌کند و نسبتی با آینده نخواهد داشت مگر این که تجربه جنگ را در آثار بعد از آن عنوان کنیم، مباحثی که الهام بخش رزمندگان مقاومت باشد. نظریاتی که از ایران به عنوان قدرت منطقه پشتیبانی می‌کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان