اولین راهپیمایی فضایی ۲۰۲۰، "زنانه" برگزار شد

"جسیکا میر" و "کریستینا کوخ" برای نصب باتری‌های لیتیوم-یونی جدید از ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) بیرون آمدند تا نخستین راهپیمایی فضایی سال ۲۰۲۰ میلادی کاملا زنانه برگزار شود.

اولین راهپیمایی فضایی 2020، "زنانه" برگزار شد

به گزارش ایسنا، اولین راهپیمایی فضایی در سال 2020 تبدیل به دومین مورد در تاریخ فضانوردی شد که توسط خدمه‌های خانم انجام می‌شود.

این راهپیمایی توسط "جسیکا میر" و "کریستینا کوخ" فضانوردان مقیم ایستگاه فضایی بین المللی برای جایگزین کردن باتری‌های خورشیدی در این ایستگاه از ساعات آغازین چهارشنبه آغاز شد و توسط ناسا در سراسر جهان پخش زنده شد.

"میر" و "کوخ" پیش از این در اکتبر سال گذشته هنگامی اولین راهپیمایی زنانه را انجام دادند و تاریخ سازی کردند.

یک راهپیمایی فضایی کاملا زنانه برای قبل از اکتبر سال گذشته برنامه ریزی شده بود که به دلیل کمبود لباس فضایی مناسب لغو شد.

به گزارش ناسا، این دو فضانورد به تعویض باتری‌های نیکل-هیدروژن با باتری‌های لیتیوم-یونی جدید کردند که قادر به ذخیره انرژی تولید شده توسط سلول‌های خورشیدی در ISS هستند.

این باتری‌های جدید در ماه سپتامبر توسط فضاپیمای ژاپنی "H-II" به ایستگاه فضایی فرستاده شدند.

طی این راهپیمایی فضایی فقط بخشی از این عملیات انجام شد و این باتری‌ها در راهپیمایی بعدی که برای روز دوشنبه برنامه ریزی شده است، به طور کامل نصب خواهند شد.

طبق گزارش CNN، این راهپیمایی فضایی دومین راهپیمایی فضایی "میر" و پنجمین راهپیمایی فضایی "کوخ" است. این دو فضانورد اکنون بخشی از تاریخ غنی ناسا هستند و ناسا می‌گوید راهپیمایی فضایی اخیر 225امین راهپیمایی فضایی است که در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شده است.

همه این کارها بخشی از به روزرسانی کلی سیستم برق ISS است که در ژانویه سال 2017 نیز با تعویض باتری‌ها انجام شد.

اگر تعویض باتری‌ها به خوبی پیش برود، "اندرو مورگان" فضانورد ناسا و "لوکا پارمیتانو" فرمانده ایستگاه فضایی از آژانس فضایی اروپا، یک راهپیمایی فضایی در تاریخ 25 ژانویه انجام خواهند داد. آنها نصب دستگاه خنک کننده جدید طیف سنج مغناطیسی آلفا(AMS) را به اتمام می‌رسانند؛ سیستمی که برای جستجوی ماده تاریک و ضد ماده در جهان طراحی شده است.

راهپیمایی فضایی، فعالیت بیرون از سفینه، یا فعالیت برون ناوی(EVA) به عملیات خروج فضانورد از فضاپیما گفته می‌شود. این اصطلاح نه تنها برای فضانوردانی که در مدار زمین از فضاپیما خارج می‌شوند، بلکه برای فضانوردانی که بر روی ماه راهپیمایی کردند نیز به کار می‌رود. فضانوردانی که اقدام به راهپیمایی فضایی می‌کنند، باید لباس فضایی ویژه‌ای بپوشند که آن‌ها را در خلأ فضا و در مقابل تشعشعات خطرناک کیهانی محافظت کند.

فضانوردان در هنگام راهپیمایی فضایی ممکن است با «کابل عایق اطمینان» به فضاپیمای خود متصل باقی بمانند. کابل عایق اطمینان باقی ماندن فضانورد در نزدیکی فضاپیما را تضمین و بازگشت او را به داخل سفینه تسهیل می‌کند. برخی از لباس‌های فضایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هوای مورد نیاز فضانورد را از طریق لوله‌ای که در کابل عایق اطمینان جاسازی شده دریافت می‌کنند. در این صورت به کابل عایق اطمینان «کابل بند نافی» گفته می‌شود. علاوه بر هوا، ممکن است اقلام دیگر مورد نیاز برای زندگی و کار فضانورد، مانند الکتریسته و آب نیز از درون کابل بند نافی به لباس فضایی منتقل شود.

در برخی از راهپیمایی‌های فضایی، از کابل عایق اطمینان استفاده نمی‌شود و فضانورد از ابزارهای دیگری برای بازگشت به فضاپیما استفاده می‌کند. در این موارد شانس نجات فضانوردان در صورت بروز اتفاقات ناگهانی خیلی پایین است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان