نرخ مرغ وارد کانال ۱۳ هزار تومان شد

باشگاه خبرنگاران: عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش 150 تومانی نرخ مرغ نسبت به ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 8 هزار و 200 تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها 12 تا 13 هزار تومان است.

او قیمت مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: با توجه به واریز حقوق کارمندان و کارگران تقاضا برای خرید مرغ در بازار بهبود یافته که همین امر موجب شده تا قیمت مرغ به سمت تعادل پیش رود.

حجت قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به بهبود کشش بازار در اوایل ماه پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ یک تا دو درصد دیگر افزایش یابد.

این مقام مسئول متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را 4 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت جوجه یک روزه 2 هزار تومان بالاتر است که این امر حداقل 1 هزار و 500 تومان به هزینه تولید می‌افزاید.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی شب عید را دلیل اصلی افزایش قیمت جوجه در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسانات قیمت جوجه یک روزه و افزایش هزینه‌های تولید انتظار می‌رود که ستاد تنظیم بازار تجدید نظری در قیمت مرغ داشته باشد چرا که در شرایط فعلی سودی عاید تولید کننده نمی‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر مرغ با جوجه 3 هزار و 500 تا 3 هزار و 700 تومانی به بازار عرضه می‌شود که بدین ترتیب قیمت منطقی هر کیلو مرغ گرم 13 هزار و 500 تومان است که فروش با نرخ فعلی نشان می‌دهد سودی عاید تولید کننده نمی‌شود.

حجت قیمت منطقی هر کیلو مرغ برای بازار شب عید را 14 تا 14 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان قیمت جوجه یک روزه و سایر هزینه‌های تولید قیمت منطقی هر کیلو مرغ گرم برای بازار شب عید رقمی حدود 14 تا 14 هزار و 500 تومان است که به همین خاطر تشکل‌ها در حال پیگیری هستند تا تجدید نظری از سوی ستاد تنظیم بازار در نرخ مصوب ایجاد شود.

 

ثبات نرخ نهاده‌های دامی در بازار ادامه دار شد

 
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات قیمت نهاده‌های دامی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر 1 هزار و 300 تومان، انبار‌های استانی 1 هزار و 600 تومان، کنجاله سویا در بنادر 2 هزار و 350 و در انبار‌های استانی 2 هزار و 500 تومان است که در نهایت هر کیلو ذرت با احتساب هزینه‌های حمل با قیمت 1 هزار و 65 تا 1 هزار و 680 تومان و کنجاله سویا با نرخ 2 هزار و 550 تا 2 هزار و 600 تومان به مرغدار عرضه می‌شود.

او با انتقاد از نبود نظارت جدی در بازار نهاده‌ها گفت: با توجه به آنکه قیمت جوجه یک روزه و سایر نهاده‌های دامی اعم از ذرت و کنجاله سویا و ریز مغذی‌ها در نرخ تمام شده تولید تاثیر به سزایی دارد، اما متاسفانه نظارت جدی بر بازار از سوی متولیان امر مغفول مانده است در حالی که استمرار روند نوسان نرخ نهاده‌های تولید می‌تواند صنعت را به چالش بکشاند.

به گفته حجت با توجه به آنکه به واردات ریز مغذی، مکمل، دارو و واکسن‌ها ارز 4 هزار و 200 تومانی اختصاص نمی‌یابد از این رو قیمت آن نسبت به ابتدای سال چند برابر رشد داشته است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی گفت: اگر چه آمار نهایی جوجه ریزی در دی ماه ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود، اما برآورد‌ها حاکی از آن است که جوجه ریزی نسبت به ماه قبل رشد چشمگیری داشته است.

او تولید ماهیانه مرغ را 170 تا 180 هزار تن در کشور اعلام کرد و گفت: اگر شرکت پشتیبانی امور دام قرار باشد سالیانه حداکثر 100 هزار تن از تولیدکنندگان خریداری کند این میزان کمتر از تولید یک ماه مرغداران است که بدین ترتیب در وضعیت صنعت تفاوتی ندارد.

 

نوسان غیر منتظره‌ای برای بازار شب عید پیش بینی نمی‌شود

 
حجت از افزایش جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته مبنی بر افزایش جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید و ورود حداقل 220 هزار تن مرغ به بازار پیش بینی می‌شود که حداکثر قیمت مرغ 14 هزار و 500 تومان باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، گفت: با توجه به تولید سالیانه 2 میلیون و 100 هزار تن تا 2 میلیون و 200 هزار تن در کشور و احتساب سرانه مصرف 26 میلیون به ازای هر نفر کمبودی در عرضه مرغ به بازار نداریم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه واردات مرغ تیر خلاصی به صنعت مرغداری است، افزود: با توجه به پتانسیل بالای صنعت و برنامه ریزی برای جوجه ریزی شب عید در واحد‌های مرغداری واردات مرغ ضربه مهلکی به تولید وارد می‌کند.

او با تاکید بر روان سازی صادرات مرغ گفت: با توجه به شرایط فعلی تولید مسئولان ذیربط باید تدابیری برای صادرات مرغ بیندیشند چرا که در شرایط فعلی 200 تن از مرغ تولیدی کشور مازاد بر نیاز داخل است که در صورت استفاده حداکثری از ظرفیت صنعت مازاد به بیش از این رقم می‌رسد.

به گفته حجت بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته جوجه ریزی شب عید 35 تا 40 درصد بالاتر از ظرفیت عادی مابقی ماه‌های سال است که بدین ترتیب در صورت کشش بازار هم نوسان غیر منتظره‌ای در بازار رخ نخواهد داد.

 

خرید تضمینی مرغ در حال انجام است

 
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: طی ماه‌های اخیر شرکت پشتیبانی امور دام به منظور کاهش زیان مرغداران اقدام به خرید تضمینی مرغ منجمد کرده است در حالی که خرید تضمینی به شیوه فعلی تاثیری در تعادل قیمت و جبران زیان مرغداران ندارد.

به گفته او تا زمانی که پشتیبانی امور دام اقدام به خرید مرغ زنده از تولید کنندگان نکند و همواره با شیوه فعلی به کار خود ادامه دهد شاهد تحول چندانی در بحث قیمت یا کاهش زیان تولید کنندگان نیستیم.

حجت در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه دارایی و بیمه هزینه‌هایی به دلیل فرآوری مرغ از تولید کنندگان دریافت می‌کنند بنابراین آن‌ها تمایلی به تحویل مرغ تولید خود ندارد چرا که دریافت هزینه از سوی دارایی و بیمه بیش از عددی است که به مرغدار به عنوان ما به التفاوت پرداخت می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان