وبلاگ مشرق

محسن آرمین: "تحریم خاموش انتخابات" را برای تهدید ما گفته‌اند/ توهین انتخاباتی یک اصلاح‌طلب: انتخاب بین میوه‌های گندیده و ناسالم است!

یک فعال اصلاح‌طلب در راستای پروژه تحریم خاموش انتخابات؛ تأکید کرده که انتخابات پیش رو، انتخاب بین میوه‌های گندیده و ناسالم است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

محسن آرمین: "تحریم خاموش انتخابات" را برای تهدید ما گفته‌اند

محسن آرمین، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سؤال که "جریان مقابل اصرار و تاکید زیادی برحضور و مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات دارد، از طرفی هم عدم انتشار لیست را به نوعی «تحریم خاموش» لقب دادند، واکنش اصلاح طلبان در خصوص این مساله چه خواهد بود؟" گفته است:

"این هم از طنزهای عرصه سیاست ماست که کسانی که افکارشان نسبتی با مردمسالاری ندارد و به رأی مردم اعتقاد چندانی ندارند، آن چنان شیفته و طرفدار انتخابات شده‌اند که برای جلب مشارکت رقیبان در انتخابات به تهدید متوسل می‌شوند!"

او همچنین اظهار می‌کند: حدس می‌زنم برخی احزاب اصلاح‌طلب با فهرست‌های ناقص مشارکت نیم‌بندی در انتخابات داشته باشند و مهم‌ترین احزاب اصلاح‌طلب گزینه عدم شرکت فعال را انتخاب کنند. یعنی به سبب فقدان کاندیدای اختصاصی خود را از ارائه لیست انتخابات معذور بدانند!

آرمین در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به "محمدباقر قالیباف" اشاره کرده و می‌گوید: رد صلاحیت حدود دو سوم داوطلبان از جمله تقریباً همه کاندیداهای منتقد و اصلاح طلب و تضمین بیش از 240 کرسی مجلس برای اصول گرایان به اندازه کافی گویای واقعیات انتخابات پیش رو هست. آقای قالیباف می‌توانند خوشحال باشند که به رغم ناکامی‌های مکرر در دوره‌های انتخاباتی گذشته بالاخره از این طریق و به نام انتخابات می‌توانند به پستی دست پیدا کنند. پیشاپیش به ایشان تبریک می‌گوییم.[1]

*باید دانست که مسئله "تحریم خاموش انتخابات" صرفا معرفی اقدام دشمنانه اصلاح‌طلبان در مواجهه با انتخابات آتی است که از ماهها قبل از سوی مشرق صورت گرفت، و نه یک تهدید!

چه اینکه یک طیف سیاسی شأنی جز حضور در انتخابات و تقویت فرایند مردمسالاری ندارد و نبایستی درباره این وظیفه منّت‌گذاری کند و یا مدعی باشد که ما برای حضور در انتخابات، تهدید شده‌ایم!

یعنی اساساً تهدید برای حضور در انتخابات یک اقدام بی‌معنیست و جریانات سیاسی بایستی به حضور در فرایندهای مردم‌سالار افتخار کنند نه اینکه بحث بی‌معنی اکراه را پیش بکشند.

مسئله عدم معرفی کاندیدا در انتخابات یا همان تحریم خاموش به معنی قبول نداشتن ساختارهای قانونی کشور و شرط گذاری یک جریان سیاسی برای نظام اسلامی است!

رفتاری که در هیچ حکومتی در جهان مورد پذیرش نیست و بلکه به مثابه خیانت نیز انگاشته می‌شود.

چپ‌ها در حالی مدعی لیست ندادن به واسطه تأیید نشدن چهره‌های خود هستند که فرض بر صحّت ادعا بایستی به سراغ چهره‌های تأیید شده جدید خود بروند، ائتلاف کنند و یا از کاندیداهای نزدیک به خود حمایت کنند.

همان رفتاری را که در انتخابات‌های قبلی درباره علی مطهری،‌ درباره علی لاریجانی، درباره رئیس‌جمهور روحانی و درباره لیست امید داشتند.

اما اینکه جریان چپ با توجه به استشمام بوی خون از «فتنه اقتصادی»؛ قصد تکرار رفتارهای سال 88 خود را دارد و ضرورتی به حضور قانونی در فرایندهای کشور نمی‌بیند؛ مسئله‌ای است که حتما بایستی پیرامون آن به مردم عزیز ایران توضیح داد...

قبل از آرمین، مجید انصاری نیز مسئله تحریم خاموش انتخابات را یک تهمت معرفی کرده است.

آذر منصوری هم در واکنش به افشای این رفتار اصلاح‌طلبان اظهار کرده است: جریان اصلاحات دیگر  زیر بار گزینشی پیدا کردن نامزد نخواهند رفت، این کار نه به معنی تحریم و نه به معنی عدم شرکت در انتخابات است!

یدا... طاهرنژاد، عضو حزب کارگزاران نیز تأکید دارد که ما حاضریم پیشنهاد منطقی به جای "تحریم خاموش انتخابات" را در شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بررسی کنیم.[2]

ما همچنین علت کینه‌توزی ناتمام اصلاح‌طلبان علیه قالیباف که شاید ریشه در مفهوم «کارآمدی» بعنوان اصلی‌ترین داروی مشکلات کشور دارد را نیز به قضاوت مردم و مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

***

چه کسی دست وزارت اطلاعات را برای مقابله با گرانی بست؟

به گزارش مشرق، بررسی تازه‌ترین مصوبات ستاد تنظیم بازار نشان می‌دهد، "وزارت اطلاعات" موظف شده است که از این پس به‌صورت ماهانه گزارش وضعیت تأمین اقلام اساسی را به این ستاد ارائه کند!

در مصوبه ستاد تنظیم بازار در این باره آمده است: با توجه به اشراف وزارت اطلاعات بر شرایط بازار در سراسر کشور؛ مقرر شد وزارتخانه مذکور از این پس به‌صورت ماهانه گزارشی از وضعیت تأمین قیمت، پیش‌بینی از شرایط بازار و... کالاهای اساسی، ضروری و مهم در سبد مصرفی خانوار به جلسه کارگروه تنظیم بازار ارائه نماید.[3]

*این مصوبه به طرز کاملا آشکاری نشان می‌دهد که چرا قیمت‌های کاذب از بین نمی‌روند و چرا عزمی در دولت برای برخورد با گرانی‌های کاذب بازار نیست؟!

وزارت اطلاعات یک نهاد امنیتی است که وظیفه دارد بر اساس اطلاعات خود؛ دست به اقداماتی بزند تا امنیت مردم و نظام اسلامی در ابعاد مختلف حفظ شود.

اما شاهد دستی نامرئی در ستاد دولت هستیم که قصد دارد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به نهادی گزارش‌دهنده تقلیل دهد و اجازه ندهد تا این نهاد مهم و تأثیرگذار، نقش خود را در کاهش التهابات اقتصادی ایفا کند.

جالب است که همین دست نامرئی بود که در ماجرای گرانی یک‌شبه و بدون پیوست قیمت بنزین؛ تحلیل‌های چند سال قبل وزارت اطلاعات درباره «فتنه اقتصادی» را به یکسو نهاد و آنچه خود به آن طمع داشت را به انجام رسانید.

بسیاری از قیمت‌های گران فعلی در بازار؛ از هیچ قاعده تورّمی، دلاری یا تحریمی پیروی نمی‌کند و صرفا به دلیل «عدم نظارت مؤثر بر قیمت‌ها» است که شاهد آنها هستیم.

کدام دست نامرئی در ستاد دولت است که با عدم نظارت بر قیمت‌ها، تقلیل دادن وزارت اطلاعات به یک نهاد گزارش دهنده و عدم اجرای وظایف ستاد تبلیغات اقتصادی (که در ماجرای بنزین صراحتا به تکلیف خویش عمل نکرد)؛ سعی در ناراضی کردن مردم دارد؟!

برخی محافل تحلیلی به اسنادی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد انگشتان این دست نامرئی؛ در قضایای آبان 96 و در فتنه 88 نیز دست داشته‌اند.

***

شروع توهین‌ اصلاح‌طلبان به جناح مقابل

انتخابات پیش رو، انتخاب بین میوه‌های گندیده و ناسالم است!

غلامرضا انصاری، از فعالان اصلاح‌طلب، طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی، پیرامون انتخابات پیش رو نوشته است:

"انتخابات در حالی برگزار خواهد شد که اگر بخواهیم از روش صداوسیما برای تشریح وضعیت استفاده کنیم، مردم سبدی از میوه‌های بد و نه چندان سالم پیش روی خود دارند و مجبور هستند که از همین میوه‌ها استفاده کنند."

او همچنین تأکید می‌کند: رقابت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بین برود. از الان کاملا مشخص است که 180 تا 190 کرسی مجلس در اختیار کدام جناح قرار می‌گیرد. حتی در بعضی از اقلیت‌های دینی فقط یک نامزد تأیید صلاحیت شده است و به طبع همان فرد وارد مجلس می‌شود. این وضعیت انتخابات را از حالت متعارف و رقابتی خارج می‌کند. در اکثر حوزه‌های انتخابیه کاندیدای مشخص و شناسنامه‌دار سیاسی با گرایش اصلاح‌طلبی اصلا وجود ندارند که اصلاح‌طلبان بخواهند لیستی بدهند یا نامزدی را معرفی کنند و با جناح اصولگرا به رقابت بپردازند.[4]

*متأسفانه فعالان اصلاح‌طلب همواره در موسم انتخابات؛ شروع به توهین به جناح مقابل می‌کنند. کما اینکه در انتخابات قبل نیز در نزدیکی فصل انتخابات؛ اصولگرایان را ناکاربلد، فاسد و فاقد عقل نامیدند!

ما قضاوت درباره این رفتار را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

اینکه برخی از رجال اصلاح‌طلب به دلیل سوء سابقه یا عقاید غلط نتوانسته‌اند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند؛ گناه مردم یا نظام اسلامی نیست.

بلکه گناه ستاد اصلاحات است که به حدی از ناپاکی رسیده که نمی‌تواند از عقاید و عملکرد رجال خود صیانت کند.

مع‌الوصف بیان این نکته هم ضروریست که از جناح اصولگرا نیز چهره‌ها و نمایندگان بسیاری ردّ صلاحیت شده‌اند اما تفاوت اصولگرایان با اصلاح‌طلبان در اِقبال به جوانان، احترام به نظر شورای نگهبان و پیگیری اعتراض از روش‌های قانونی و بدون خدشه بر انتخابات است.

این در حالی است که فرض بر صحّت ادعای چپ‌ها مبنی بر نداشتن کاندیدا؛ آنها به لحاظ منطق سیاست بایستی از چهره‌های نزدیک به خود و یا از نامزدان جوانی که رویکرد اصلاح‌طلبی دارند و تأیید صلاحیت هم شده‌اند حمایت کنند.ضمن اینکه بحث ائتلاف هم گزینه دیگر آنهاست.

اما در ظاهر امر مشخص نیست چرا ستاد اصلاحات قصد تکرار این رفتارهای معقول که در دوره‌های قبل نیز مسبوق به سابقه بوده است را ندارد؟!

گفتنیست،‌ غلامرضا انصاری که اکنون مدعی گندیدگی انتخابات و بی‌نامزد بودن اصلاح‌طلبان است؛ پیش از این و در سال 96، طی سخنانی در اشاره به رفتارهای سیاسی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های ریاست جمهوری اخیر و انتخابات مجلس دهم گفته بود:

"درست است دولت روحانی، نخواست یا نتوانست یا نگذاشتند که به بسیاری از انتظارات و مطالبات مردم جامه عمل بپوشاند اما قرینه این حرکت چه بود؟ اگر به روحانی 92 و 96، شوراهای 92 و 96، مجلس 94 ورود پیدا نمی کردیم چه کار دیگری می توانستیم، بکنیم تا کشور از سقوط آزاد نجات یابد؟ به طور مثال در انتخابات مجلس دهم وقتی تا رده های سوم و چهارم ما را هم رد صلاحیت کرده بودند چه کار باید می کردیم؟ آیا باید با صندوق ها قهر می‌کردیم تا یک مجلس تندروی دیگر سرکار بیاید؟ نه ما برای نجات کشور باید ائتلاف می‌کردیم."[5]

این تناقضات رجال اصلاحات؛ کمک خوبی هستند برای اینکه مردم عزیز ایران در ایام انتخابات، میوه‌های گندیده را بهتر بشناسند و آنها را کنار بگذارند.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-863977

2_ mshrgh.ir/1033310

3_ mshrgh.ir/1033110

4_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/281554

5_ mshrgh.ir/1033310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان