شیوع کرونا بهترین زمان برای خروج ترکیه از شمال سوریه

تهران- ایرنا- ارتش ترکیه که از اکتبر ۲۰۱۹ میلادی در میان واکنش های تند بین المللی وارد شمال سوریه شده، حالا با تهدید کرونا، تحرکات خود را در منطقه به حداقل رسانده و به تعبیر کارشناسان غربی، در باتلاق سوریه زمینگیر شده است، این اولین نشانه های اثرات کرونا بر آینده سیاسی و امنیتی منطقه غرب آسیاست و ضرورت بازنگری در سیاست های تعاملی را یادآوری می کند ...

شیوع کرونا بهترین زمان برای خروج ترکیه از شمال سوریه

براساس تازه ترین گزارش ها از شمال سوریه،‌ دولت ترکیه برای جابجایی نیروهای نظامی خود در سوریه محدودیت‌هایی اعمال کرده است. دویچه وله در گزارشی از وضعیت جدید ارتش ترکیه در شمال سوریه می نویسد، این اقدام برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در میان ارتشیان ترکیه در کشور همسایه صورت گرفته است.

ترکیه برای حفاظت از سربازانش در شمال سوریه یک تیم پزشکی با هدف معاینات و آموزش نیروها به این منطقه اعزام کرده و تحرکات نظامیانش در منطقه را به حداقل رسانده و هر اقدامی را در ارتباط با جابجایی ها به تصمیم فرماندهان براساس ضرورت ها موکول کرده است.

ارتش ترکیه که به بهانه مبارزه با تروریسم، عملیات مختلفی را از سال 96 در شمال سوریه شروع کرده ، طی این سال ها نه تنها خسارات و تلفات انسانی به مردم این مناطق تحمیل کرده ، بلکه این تحرکات بیشتر در خدمت گروه های تروریستی منطقه قرار گرفته است.

در همین ارتباط،‌ ارتش ترکیه که اکتبر 2019 عملیات گسترده‌ای را در شرق رود فرات علیه نیروهای کرد سوریه آغاز کرد و با انتقادهای بین‌المللی روبه رو شد، اکنون چندی است عملیات "بهار صلح" را در منطقه ادلب در شمال غرب سوریه شروع کرده که کارشناسان و تحلیلگران منطقه معتقدند این عملیات نیز عملا  در حمایت از گروههای مسلح تروریست و علیه ارتش سوریه بوده است.

این سلسله عملیات ترکیه ای ها نه تنها تاکنون به تامین و تضمین امنیت مرزهای ترکیه کمکی نکرده، بلکه سدی شد در برابر عملیات پاکسازی تروریست ها درادلب از سوی ارتش سوریه و به بیانی دیگر منطقه را در آستانه یک درگیری جدیدی قرار داد.

مداخله ارتش ترکیه در شمال سوریه همواره با تلفات انسانی و خسارات مادی هم روبه رو بوده است بطوری که  دیده‌بان موسوم به حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن قرار دارد، دوشنبه این هفته خبر داد: شلیک توپخانه و بمباران شدید نیروهای ترکیه و گروه‌های وابسته به آن‌ها در روستاهای "کوبرلک"، "عبدی کوی" و " حریة " در حومه شمال " رقه "، ده‌ها خانواده ساکن در این روستاها را مجبور به فرار به منظور پناه گرفتن در مناطق امن کرد.

عملیات نظامی علاوه بر خسارات مالی و جانی ناشی از برخوردهای مسلحانه اش، این روزها دارای ابعاد مختلفی از آسیب ها از جمله بهداشتی هم شده و کرونا تهدیدی جدی علیه همه است. این موضوع بویژه در کشورهای جنگ زده مانند یمن و سوریه تهدیدی مضاعف تلقی می شود.

اکنون در خود ترکیه نیز کرونا در حال جولان دادن است؛ مقام های ترکیه تا یک ماه پیش عملا هرگونه وجود ویروس جدید کرونا را انکار می کردند، اما به محض اعلام اولین قربانی در آن زمان، آمارهای ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن به شکل انفجاری هر روز افزایش یافته است، بطوری که تا پایان روز دوشنبه، رسانه های این کشور به نقل از سخنگویان وزارت بهداشت ترکیه به رقم 30 هزار و 217 مبتلا به کووید 19 رسیدند و تعداد قربانیان این بیماری را 649 نفر اعلام کردند.  

از آن هنگام، دولت ترکیه با یکسری تحرکات با هدف نمایش اقتدار در مهار ویروس کرونا مانند تدابیر سختگیرانه تردد درون و میان شهری و یا اختصاص حقوق چندماه از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور برای جبران آسیب های کرونا و نیز ممنوعیت فروش پولی ماسک صورت ، تلاش کرده ، خود را موفق تر از کشورهای هم قاره ای در اروپا جلوه دهد، اگرچه احزاب مخالف در ترکیه همچنان واکنش دولت را دراین زمینه به موقع نمی دانند و حتی با توجه به واکنش دیرهنگام آنکارا در اعلام شروع همه گیری، همچنان نسبت به آمارهای واقعی مبتلایان در این کشور بی اعتماد هستند.

حال با توجه به شرایط داخلی ترکیه از یک سو و نگرانی های فزاینده در خصوص امکان همه گیری کرونا در سوریه از سوی دیگر که ناشی از عدم استقرار و حاکمیت کامل دمشق در مناطق خارج از کنترل سوری هاست، قطعا باید ترکیه را به خود آورده باشد، بویژه آنکه کنترل های بهداشتی بر نیروهای نظامی حین عملیات مسلحانه کار ساده ای نخواهد بود.

در عین حال، ویروس کرونا علاوه بر تاثیرات عمیق اجتماعی اش،‌ در آینده روابط و مناسبات بین المللی هم اثرات خود را خواهد گذاشت و از هم اکنون نشان داده است که شکست آن نیازمند همکاری های جمعی منطقه ای و بین المللی است، از همین رو زمان برای حل مسائل منطقه ، از جمله در سوریه ، در بهترین شرایط است تا ضمن دستیابی به امنیت حداکثری از طریق میز مذاکره و همکاری های دوجانبه و چندجانبه، تدابیر ویژه برای مهار این بیماری پاندمیک نیز اتخاذ شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان