کاوه بیات در جمع دانشجویان خارجی مطرح کرد

بررسی وضعیت ایران در دوره جنگ جهانی اول

کاوه بیات در جمع دانشجویان خارجی مشغول تحصیل در موسسه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی حضور یافت و درباره وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران در دوره جنگ جهانی اول برای آنان سخن گفت.

بررسی وضعیت ایران در دوره جنگ جهانی اول

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، این پژوهشگر حوزه تاریخ معاصر ایران با تقسیم‌بندی دوره‌های این جنگ برای ایران به سه دوره، از مهاجرت ملیون ایران به کرمانشاه و سرانجام به استانبول در پی ورود نیروهای روسی و انگلیسی به کشورمان یاد کرد و افزود که با وجود اختلاف نظر بین این گروه با دولتمردانی که در تهران باقی ماندند، نوعی اتفاق نظر برای بقای ایران هم در میان آنان وجود داشت.

بیات که تخصص او ایران بین دو جنگ جهانی اول و دوم است، از گرایش ایرانیان به نیروی سوم یعنی آلمان هم در این دوره سخن گفت و به‌ویژه نقش شاعران و نویسندگان را در این گرایش تاثیرگذار دانست. در عین حال متذکر شد عده‌ای دیگر از ایرانیان می‌کوشیدند تا از رقابت بین روسیه و انگلستان برای حفظ ایران بهره ببرند.

او در پایان سخنان خود تاکید کرد که جنگ جهانی برای اروپا در سال 1914 شروع شد و در سال 1918 به پایان رسید اما این جنگ برای ایران تا حدود سه سال دیگر ادامه داشت چراکه پس از انقلاب اکتبر 1917 قوای روسی ایران را ترک کردند و انگلیسی‌ها در بخش زیادی از مناطق اشغالی آن‌ها جایگزین شدند اما دیری نگذشت که قوای روسی با نام جدید نیروهای بلشویکی و اتحاد شوروی دوباره به ایران آمدند. بدین ترتیب جنگ جهانی اول تا حدود سال 1921 برای ایران طول کشید.

پس از سخنرانی بیات، شماری از دانشجویان خارجی رشته ایرانشناسی با گرایش تاریخ یا ادبیات در دانشگاه‌های آلمان، انگلستان، ایتالیا و ترکیه پرسش‌هایی را درباره دوره مورد اشاره مطرح کردند که سخنران به آن‌ها پاسخ گفت.

در این جلسه ،علاوه بر حدود 50 نفر از دانشجویان خارجی، چند نفر از استادان و مدرسان موسسه دهخدا هم حضور داشتند. سلسله جلسه‌های ادبی، فرهنگی و تاریخی موسسه دهخدا هر یک ماه و نیم یک‌بار با حضور یکی از نویسندگان و محققان کشورمان به کوشش کامیار عابدی در این موسسه برگزار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان