چگونه کنه را از پوست جدا کنیم؟

نیش کنه در اغلب موارد بی خطر است، اما هر چه کنه مدت بیشتری در داخل پوست باقی بماند، ریسک ابتلای فرد به بیماری های ناشی از نیش کنه مثل بیماری لایم بیشتر می شود.

چگونه کنه را از پوست جدا کنیم؟

نیش کنه در اغلب موارد بی خطر است، اما هر چه کنه مدت بیشتری در داخل پوست باقی بماند، ریسک ابتلای فرد به بیماری های ناشی از نیش کنه مثل بیماری لایم بیشتر می شود.

اگر حواس جمع باشید و بعد از فعالیت در فضای باز بدن تان را چک کنید و نحوه ی صحیح جدا کردن کنه از پوست را بدانید، احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از نیش کنه پایین خواهد بود.

در ادامه می خواهیم ببینیم چگونه کنه را از پوست جدا کنیم .

چگونه کنه را از پوست جدا کنیم

چگونه کنه را از پوست جدا کنیم ؟

برای جدا کردن درست کنه از پوست به هیچ وسیله ی مخصوصی نیاز نیست.

گرچه وسیله ای شبیه به موچین اما مخصوص جدا کردن کنه وجود دارد، اما به تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید یک موچین است که سر باریکی داشته باشد.

روش انجام:

  1. کنه را از نزدیک ترین نقطه به سرش با موچین بگیرید. سعی کنید کنه را نزدیک به سطح پوست تان بگیرید. این کار کمک می کند بتوانید تمام کنه را یکجا بیرون بکشید، نه فقط قسمتی از بدنش را.
  2. موچین را با یک فشار آهسته و پیوسته به سمت بالا بکشید. سعی کنید کنه را چپ و راست نکنید یا نچرخانید چون این کار می تواند باعث شود بخشی از بدن حشره جدا شود و داخل پوست باقی بماند.
  3. اگر بخشی از بدن کنه داخل پوست باقی ماند، وحشت نکنید. معمولاً خود به خود خوب می شود، گرچه در صورت تمایل می توانید به پزشک مراجعه کنید تا بقایای آن را از پوست تان خارج کند. در صورت باقی ماندن بخشی از دهان حشره در پوست، این مسأله می تواند باعث مقداری التهاب شود که معمولاً بی خطر است.
  4. از چوب کبریت یا لاک ناخن برای خفه کردن کنه استفاده نکنید. این کار باعث ورود مایعات بدنی حشره به داخل بدن شما می شود و ریسک عفونت را بالا می برد.
  5. اگر نگران ابتلا به بیماری های ناشی از نیش کنه هستید، کنه را بعد از جدا کردن آن از پوست خود درون یک کیسه ی پلاستیکی نگه دارید و آن را برای انجام آزمایش در اختیار پزشک قرار دهید.
  6. یا اینکه می توانید کنه را داخل چاه توالت بیندازید و سیفون را بکشید. حتماً دست ها و محل گزش را با آب و صابون و هر قسمت را به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید تا ریسک عفونت کمتر شود.

بعد از جدا کردن کنه از پوست چه باید کرد؟

بیشتر افراد بعد از جدا کردن کنه از پوست نیاز به مراقب پزشکی دیگری علاوه بر تمیز کردن محل گزش ندارند.

کنه ها تنها زمانی باعث بیماری می شوند که آنقدر داخل پوست باقی مانده باشند که به طور کامل از پوست تغذیه کرده باشند، مسأله ای که معمولاً 24 ساعت یا بیشتر به طول می انجامد. پس هر چه زودتر کنه را از پوست خود جدا کنید، احتمال ابتلا به بیماری کمتر می شود.

اگر مطمئن نیستید کنه چه مدت در پوست شما بوده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر در مناطقی زندگی می کنید که بیماری لایم در آنجا شایع تر است.

پزشک احتمالاً به شما توصیه می کند مراقب محل گزش باشید و در صورت داشتن تب یا ظاهر شدن یک ضایعه ی پوستی مدور و قرمز رنگ به پزشک مراجعه کنید، مواردی که ممکن است نشانه ی بیماری لایم یا دیگر بیماری های ناشی از نیش کنه باشند.

به طور کلی باید به دنبال نشانه های زیر در خود باشید و در صورت بروز هر یک از این علائم ظرف 30 روز بعدی جدا کردن کنه از پوست، به پزشک مراجعه کنید:

  • ضایعه پوستی
  • تب
  • سردرد
  • دردهای عضلانی یا مفصلی
  • احساس خستگی

انجام هر گونه درمانی برای بیماری های ناشی از نیش کنه منوط به میزان شدت آن ها است، اما در اغلب موارد فرد با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود.

بیشتر بخوانید:

10 جای نیش حشرات که هر کسی باید آنها را بشناسد

حشراتی که دردناکترین نیش را دارند

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان