موزه آوندهای تاریخی سه هزار ساله در رامسر افتتاح شد

نوشهر - ایرنا - موزه “آوندهای تاریخی " با میزبانی از اشیایی به قدمت سه هزار سال پیش از میلاد تا دوره معاصر با حضور معاون امور توسعه و مدیریت منابع بنیاد مستضعفان و مسئولان محلی در کاخ مرمر شهرستان رامسر افتتاح شد.

موزه آوندهای تاریخی سه هزار ساله در رامسر افتتاح شد

معاون امور توسعه و مدیریت منابع بنیاد مستضعفان عصر پنجشنبه در ایین افتتاح این موزه در مجموعه موزه ای شهدای رامسر(کاخ مرمر) توسعه موزه ها را از برنامه ها و اقدامات ارزشمند و فاخر این نهاد در بخش فعالیت های فرهنگی و هنری خواند و گفت :‌ در همین راستا تا پایان سال شاهد افتتاح موزه های دفینه و موزه ماشین در تهران خواهیم بود.

جواد قناعت افزود :‌ با توجه به اثار با ارزشی که در این موزه به نمایش گذاشته شده می تواند جاذبه جدیدی برای مسافران و گردشگران این مجموعه موزه ای شهرستان رامسر باشد.

وی گفت :‌ برخی از این اثار بی اندازه تمایشایی ، ارزشمند و قیمتی است که جزو اثار کهن با ارزش ایران است .

معاون امور توسعه و مدیریت منابع بنیاد مستضعان  موزه ها را دارای نقش حیاتی دانست و افزود: موزه ها مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی منطقه  و کشور است و مکان حفظ یادگاران نسل گذشته است و در عین بی زبانی با هزاران زبان صحبت می کند و اسناد معتبری از فرهنگ و تاریخ را به ما منتقل می کند.

وی بازدید از موزه ها را به واسطه انکه بر جهان بینی انسان اثرگذار هستند و در عین حال حاکی از تفکرات بازیگران ان زمان هستند بسیار ایز اهمیت خواند و افزود: علاوه بر این موزه ها ، نسل های حال و آینده را با موضوعات کشور ، خلاقیت بشر و معماری ارزشمند  در گذشته آشنا می کند ضمن اینکه احساس و ادراک گذشتگان نظیز غم، شادی، افتخار و گاهی اوقات تاسف را به از گذشته به انسان منتقل می کند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه خدمات موزه ای موسسه فرهنگی موزه ای بنیاد مستضعفان در این آئین از اختصاص محوطه یک هکتاری به زمین موزه عاج فیل با سبک و معماری کاخ مرمر خبر داد و افزود: همه ما به مردم رامسر و منطقه سخت سر بدهکار هستیم و سعی داریم با توسعه موزه به سبک معماری گذشته بخشی از ان را تصویه کنیم.

حمیدرضا قنبری همدانی افزود:  در این زمین یک هکتاری قرار از موزه ای دیگر در دو فاز اجرایی شود.

وی با بیان اینکه کاخ مرمر در رامسر مشابه  موزه تهران به این نام دارد اشاره کرد و افزود: این ساختمان نیز توسط بنیاد تملیک شد، که به همت همکاران موزه ای، در طراز جهانی با عنوان “موزه هنر ایران” به بهره برداری رسید که به دلیل شیوع کرونا افتتاح ان به تعویق افتاد.

 مدیر مجموعه موزه ای شهدای رامسر در ایین افتتاح با اشاره به نامگذاری این موزه به آوندهای تاریخی (ظرف) گفت :‌ واژه ظرف  عربی است و به همین دلیل برای پاسداشت زبان فارسی نام آوندهای تاریخی انتخاب شد.

علی غلامی با اشاره به پیشینه اوندها از گذشته به عنوان ذخیره غذا، شکل گیری اوندهای تزیینی را ناشی از تمایلات زیبایی شناسانه انسان ها بیان کرد و افزود: یکی از اهداف ما به نمایش گذاشتن تمایلات زیبایی شناختی بشر بوده، بعلاوه انکه فلسفه راه اندازی اوند موزه ها در هر کجا به عنوان عالی ترین نهاد فرهنگی و اجتماعی هر جامعه ای محسوب می شوند. 

وی در خصوص راه اندازی این موزه هم گفت :‌ موزه اوند های تاریخی از سال گذشته با بازسازی بنای اشپزخانه قدیم آغاز شد و این مکان آثاری با  قدمت سه هزار سال پیش از میلاد و تا معاصر  به نمایش گذاشته شده است.

به گفته وی ،‌در این موزه اثار از لحاظ محتوای جنس و تکنیک به کار رفته اشیا به نمایش گذاشته شده است و عمده اوار شامل آوندهای سفالی، سنگی، چینی، فلزی، شیشه،بلور، که شاخص ترین انها آوند های املش، مارلیک، بنزی، اوندهای زیبای مینا کاری شیشه و کریستال های باکارا و قلم زنی است.

مدیر مجموعه موزه ای شهدای رامسر اظهار داشت این  موزه در فضای  150 مترمربع و با اعتباری بالغ بر 500 میلیون تومان راه اندازی شد.

مجموعه فرهنگی و موزه ای کاخ مرمر  در بهار سال 79 راه اندازی شد و مورد بازدید عموم‌ قرار گرفت و سپس در سال 95 با توسعه موزه ای  عمارت مرمر، موزه عاج فیل، حمام قدیم، موزه مردم شناسی ، مردم شمال ایران و یکهزار و 800 گونه گیاهی باغ بامبو و تالابی به یاد 175 شهید قواص را در خود جای داده است.

شهرستان 80 هزار نفری رامسر در غرب استان مازندران قرار دارد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان