کشمکش برای کناره‌گیری نخست‌وزیر بلغارستان در بحبوحه اعتراضات

تهران- ایرنا- رییس‌جمهوری بلغارستان در حالی خواستار کناره‎‌گیری نخست‌وزیر شده که اعتراضات ضددولتی و درخواست‌ها برای مبارزه با فساد در این کشور جنوب شرق اروپا ادامه ‌دارد.

کشمکش برای کناره‌گیری نخست‌وزیر بلغارستان در بحبوحه اعتراضات

به گزارش خبرگزاری د. پ. آ. آلمان، «رومن رادو» رییس‌جمهوری بلغارستان در سخنرانی که به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد، راه خروج این کشور از بحران سیاسی را استعفای رئیس دولت و دادستان کل دانست. رادو با اشاره به تظاهرات اخیر علیه دولت در شهر صوفیه تاکید کرد که با شکل گرفتن اتحاد ضد مافیایی علیه فساد و هراس افکنی در دستگاه حاکم، «بویکو بوریسوف» باید از نخست وزیری کنار برود.

ماجرای اعتراضات و انتقادها علیه دولت بوریسوف از زمانی شدت گرفت که نیروهای پلیس این کشور به تازگی پس از یورش به دفتر ریاست جمهوری این کشور، دو مقام نزدیک به رئیس جمهوری را دستگیر کردند. رادو دولت را در خصوص این اقدام که اعلام شده در راستای دو پرونده فساد و خیانت به اسرار دولتی صورت گرفته است، مقصر دانسته است.
در اعتراض به این یورش پلیس ، هزاران نفر عصر جمعه به خیابان های پایتخت بلغارستان رفتند. در این تظاهرات 18 نفر دستگیر شدند و شرکت کنندگان در آن با بطری به نیروهای پلیس حمله و علیه حزب حاکم «شهروندان برای توسعه اروپایی» (GERB) شعار دادند.

همچنین شامگاه شنبه ، تظاهرات کنندگان در مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمع کردند تا به سیاست های کرونایی دولت که کار خود را از ماه مه 2017 آغاز کرده، اعتراض کنند.

رادو که حمایت سوسیالیست های مخالف دولت را با خود دارد، دولت محافظه کار و «ایوان گچف» دادستان کل را به همدستی باهم و ارتباط با الیگارشی متهم می کند.

وی با بیان اینکه استعفای نخست وزیر تنها راه حل است، از شرکای اتحادیه اروپا خواست تا در این خصوص موضع گیری کنند. زیرا اتحادیه اروپا به یک بلغارستان دموکراتیک نیاز دارد. بلغارستان واقع در جنوب شرقی اروپا از جمله اعضای اتحادیه اروپا است که انتقادهای زیادی به فساد گسترده در آن وارد است.
در همین رابطه گچف به نوبه خود رئیس جمهوری را به نقض قانون اساسی بلغارستان متهم و در توییتی اعلام کرد که رادو بار دیگر به خودش اجازه داد که استقلال دستگاه قضایی را زیر سوال ببرد.

بوریسوف نیز در ویدئویی در فیس بوک به درخواست رادو برای استعفا پاسخ داد و گفت: هیچ چیز ما را به جز مسئولیت در دولت نگه نمی دارد. زیرا اگر سوسیالیست ها دولت را به دست بگیرند، کشور را از هم می پاشند.

منتقدان دولت بلغارستان، یورش پلیس به دفتر ریاست جمهوری را تلاش برای ساکت کردن رییس جمهوری پس از تأکید وی به تحقیق در مورد کارمندان سرویس امنیتی کشور دانسته‌اند. این کارمندان برای نگهبانی از ویلای «احمد دوغان» سیاستمدار جنجالی بلغارستان فرستاده شده بودند.احمد دوغان یک سیاستمدار ترک تبار بلغاری است که از سال 1990 تا 2013 رهبر حرکت آزادی و حق بلغارستان بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان