مرمت قلعه حیدرآباد خاش آغاز شد

زاهدان- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش سیستان و بلوچستان گفت: کار مرمت قلعه حیدرآباد این شهرستان از محل اعتبارات سال ۹۸ با یک میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

مرمت قلعه حیدرآباد خاش آغاز شد

ملک مسعود ریگی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پارسال تزیینات و گچکاری داخلی قلعه حیدرآباد انجام شده و حفاظت از بناهای تاریخی مرمت و نوسازی آنها در دستور کار قرار دارد.
وی بیان کرد: قلعه حیدرآباد در جنوب شرق خاش از جمله آثار تاریخی باقی‌مانده از دوره متقدم اسلامی در منطقه سرحد استان سیستان و بلوچستان بوده که بر حسب اسناد رسمی تاریخ ساخت این قلعه تاریخی با معماری جالب و دیدنی مربوط به اواخر دوران حکومت قاجاریه است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش گفت: این قلعه در سال 1920 میلادی (1299هجری شمسی) از سوی شخصی به نام عیدوخان ساخته شد و تا سال 1307 هجری شمسی به عنوان محل سکونت همین شخص و خانواده وی مورد استفاده قرار گرفت.
وی بیان کرد: نیروهای انگلیسی به سرپرستی ژنرال دایر که در سال 1295 به بهانه همکاری سرداران بلوچ با قوای آلمانی به بلوچستان حمله کردند مدتی از این قلعه به عنوان محل نگهداری آذوقه و مهمات شان استفاده می‌کردند.
ریگی تصریح کرد: عمده مصالح به کار رفته در قلعه، خشت خام و کاهگل و برج‌ها و طاق‌های هلالی زیبایی دارد که از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
وی افزود: نقشه اصلی قلعه حیدرآباد به صورت مستطیل بوده که با اضافه شدن چند اتاق و دیوار در قسمت جنوب شرقی آن نقشه به بنایی ذوزنقه‌ای شکل تبدیل شده است.
 رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش گفت: در ساخت و تکمیل این بنا از تزیینات معماری خاصی بهره گرفته نشده تنها تزیینات کنگره‌ای شکل نیم دایرهای متمایل به بیضی و تیرکش‌های تعبیه شده در قسمت فوقانی حصار خارجی و تزیینات کادربندی اتاقک‌های نگهبانی بالای سردر ورودی‌ها و همچنین خشت چینی نیم دایرهای، قوس سردر ورودی اتاق هشت ضلع غربی حیاط مرکزی بخش سوم قلعه از عناصر معماری این اثر است.
وی بیان کرد: قلعه حیدرآباد خاش 18 اردیبهشت سال 80 با شماره 3825 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و توسط استادکاران متبحر در چند فصل مرمت شده است.
به گزارش ایرنا خاش از توابع سیستان و بلوچستان در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان