وبلاگ مشرق

تحرّکات "شورای انقلاب اصلاح‌طلبان"! / تصمیم یک فرماندار برای حل مشکل گرانی

یک فعال چپ در حالی تأکید کرده است مردم در انتخابات ۱۴۰۰ از گزینه اصلاح‌طلبان استقبال خواهند کرد! که این به معنی استقبال از "گرانی و آشوب" خواهد بود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

استقبال مردم از گرانی و آشوب!؟

جواد امام، فعال اصلاح‌طلب و از نزدیکان لیدر جریان چپ به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون انتخابات سال 1400، ضمن اشاره به تحریم انتخابات مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان اظهار کرده است: ما از اینکه از روحانی و دولت ایشان در 92 و 96 حمایت کردیم به دلیل شرایط خاص کشور و نیاز به عبور از بحران‌هایی که احمدی‌نژاد به وجود آورده بود، اصلاً ناراحت و پشیمان نیستیم اما به هر حال موانعی بر سر راه دولت ایجاد شد که این دولت نتواند موفق باشد. مانند موضوع برجام و یا اینکه در مجلس دهم هم اگرچه اصلاح‌طلبان در اقلیت بودند اما به گونه‌ای به جامعه القا شد که این اقلیت باید پاسخگوی عملکرد اکثریت باشد اما همان مجلس هم موفقیت‌هایی داشت مانند FATF که متاسفانه در مراحل بعد موانع ایجاد کردند.

او می‌افزاید: "در مجموع با توجه به مشکلاتی که گفته شد، اگر قرار باشد واقعا تجدید نظر صورت بگیرد و اصلاح‌طلبان با کاندیدای خودشان –در انتخابات 1400- حضور پیدا کنند، این یک نقطه امیدبخش خواهد بود که من فکر می‌کنم جامعه هم از آن استقبال خواهد کرد. "[1]

*صحبت‌های امام اگر با انگیزه غرض‌ورزی سیاسی نباشد حتما از سر نادانی است.

زیرا او متوجه نیست که سطح آگاهی عمومی و توجه به تجربیات، در میان مردم و افکار عمومی بایستی خیلی نازل باشد که مردم دوباره به جریانی اعتماد کنند که مسبب‌الاسباب تمام مشکلات و گرانی‌های این روزهای کشور است.

جریانی که در دو انتخابات، گزینه‌ای را به رأی مردم تحمیل کرد که نه تنها قدرت خرید مردم را کاهش داد بلکه موجب گرانی بی‌قاعده و افزایش قیمت بیش از 500 درصدی مسکن شد.

و همین جریان بود که برنشسته بر ایرادات و ضعف‌های گزینه خود ساخته‌اش، آشوب‌های دیماه 96 و آبان 98 را بعنوان تحفه‌ای دیگر در دامن مردم گذاشت و اکنون هم بدون هیچ پروایی از "حق براندازی" حرف می‌زند، خشونت را تقدیس می‌کند و تحلیلگران می‌گویند در آستانه برداشتن سلاح نیز هست. [2]

اکنون مردم چرا باید دوباره منتظر این جریان باشند یا از گزینه 1400 آنها استقبال کنند!؟

چه اینکه از قدیم گفته‌اند: "آزموده را آزمودن خطاست"

***

این‌همانی شرایط کشور با سال 57 در کنار تشکیل شورای اصلاح‌طلبان، چه انگیزه‌ای را دنبال می‌کند؟

تحرّکات "شورای انقلاب اصلاح‌طلبان"!

غلامرضا انصاری، عضو ارشد حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در بخش پایانی مصاحبه خود با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در پاسخ به این سؤال خبرنگار که می‌پرسد: "چرا فضای سیاسی ایران بیش از اینکه به سمت عقلانیت جریان‌های سیاسی رهنمــون باشــد در مسیر رادیکالیزه شدن قرار گرفته است؟ " اظهار کرده است:

"هر زمان که امکان کنشگری آگاهانه و عقلایی در جامعه کاهش پیــدا کند و امکــان رقابت بین گروه‌های سیاسی از بین برود به صورت طبیعی فضای سیاسی به سمت رادیکالیزه شدن حرکت خواهد کرد. یکی از دلایل اصلی وقوع انقلاب اسلامی در سال 57 این بود که که اغلب مردم و نخبگان احساس می‌کردند هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سرنوشت خود ندارند. در چنین شرایطی بود که نیروهای رادیکال و انقلابی فضا را به دست گرفتند و موفق شدند انقلاب را به پیروزی برسانند. امروز نیز اگر مردم و نخبگان دچار چنین احساسی شوند، که به نظر می‌رسد این وضعیت نیز در بخش‌هایی از جامعه رخ داده، فضا برای ظهور رادیکالیسم مهیا خواهد شد. رادیکالیسم نیز منشأ رادیکالیسم بیشتر و گرفتاری‌های خیابانی خواهد بود. "[3]

*باید دانست که اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنها اصرار دارند که شرایط کشور را رادیکالیزه جلوه دهند تا از این طریق به هدف 10 ساله خود مبنی بر ایجاد شرایط "فتنه اقتصادی" برسند.

اما در واقعیت اینگونه نیست و اگرچه ممکن است آنها به هدف خود برسند اما این هرگز به معنی رادیکالیزه بودن فضای جامعه نیست.

به سخن دیگر اینکه جامعه هنگامی دچار فضای رادیکال می‌شود که اولا راه حل "صندوق رأی" در مسیر آن نباشد (مثل رژیم دیکتاتوری شاهنشاهی) و دو دیگر اینکه کسانی از خواص جامعه دائما گزینه رادیکالیسم و خشونت را در ذهن مردم بارگذاری کنند.

همانکه شاهدیم اصلاح‌طلبان و تریبون‌های آنها به آن مشغولند و روز و شب و حتی لحظه‌ای نیست که با اصرار بر "گرفتاری‌های خیابانی" و عدم مذمت آن و ایضا عدم اشاره به راه حل صندوق رأی؛ مردم را تشویق به شورش نکنند.

در صحبت‌های انصاری بایستی حتما متوجه این نکته بود که او در حال این‌همانی بین احتمال فتنه و انقلاب سال 57 در ایران است و اگر این مسئله مورد مداقّه و "روشنگری خواص" قرار نگیرد بسا که آتشی بر هیمه فتنه اقتصادی قرار گیرد.

در بحث شناخت فرماندهان این فتنه خطرناک و این رخداد احتمالی باید به سمت آنهایی نظر کرد که مشکلات فعلی را با حمایت از یک گزینه ناکارآمد در دامن رأی مردم قرار دارند و اکنون هم به‌جای اشاره به صندوق رأی برای حل این مشکلات اما از گزینه "گرفتاری‌های خیابانی" حرف می‌زنند و هیچ مذمتی هم درباره آن در کلامشان نیست!

اقدامی که حتما و حتما به منزله تشویق اعتراض خیابانی است.

قبل از این، هدایت‌ا... آقایی، از دستگیرشدگان فتنه 88 نیز در اظهاراتی تأکید کرده بود که اصلاح‌طلبان در حال حرکت به سمت رادیکالیسم هستند.

حجاریان نفر دیگر این حلقه است که چند ماه قبل خواستار تشکیل شورایی از سوی اصلاح‌طلبان برای تصمیم‌گیری در شرایط وخامتی کشور شده بود.

در کنار او مصطفی تاجزاده نیز از تکرار آبان با خشونت بیشتر گفته و علیرضا علوی‌تبار نیز اخیراً اعلام کرد که اصلاح‌طلبان احتمالا قرار است از روش‌های غیر قانونی علیه نظام استفاده کنند.

***

 تصمیم یک فرماندار برای حل مشکل گرانی

فرماندار شهرستان ورامین گفته است: به منظور کنترل بازار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها توسط افراد سودجو، قیمت 80 کالای اساسی به صورت روزانه کنترل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، "حسین کاغذلو" در جلسه ستاد تنظیم بازار و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این شهرستان همچنین تصریح کرد: بازرسان اتاق اصناف و اداره صنعت، معدن و تجارت با همراهی تمامی کسبه شهرستان، شرایط مناسبی را در بازار مصرف شهرستان رقم زده‌اند و ثبات قیمت‌ها و تأمین تمامی کالاهای مورد نیاز، خروجی این همدلی و همراهی مسئولانه افراد جامعه است. [4]

*البته نتیجه این اقدام نظارتی و اینکه آیا به قدری کارا بوده که منجر به کنترل قیمت‌ها شده یا نه؟ هنوز معلوم نیست اما کاری که فرماندار محترم شهرستان ورامین انجام داده است؛ نوشداروی مشکلات این روزهای اقتصاد ایران یعنی مبارزه با گرانی بی‌قاعده است.

گرانی لجام‌گسیخته‌ای که از هیچ قاعده دلاری، تورّمی و بازاری پیروی نمی‌کند و صرفاً در اثر نبود نظارت و در ادامه بروز طمع ایجاد شده است.

این نکته بدیهیست که اگر نظیر آنچه که فرماندار ورامین تصمیم گرفته و درباره سبد کالاهای خانوار انجام داده است را در تمام کشور شاهد باشیم و کسی جرأت گرانفروشی پیدا نکند؛ آنوقت میتوان تنها ظرف مدت چند روز شاهد افول مشکل گرانی بود و به فضل خدا از فضای پر التهاب کنونی عبور کرد.

البته در این زمینه حتما بایستی شاهد عملگری ستاد دولت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی نیز باشیم.

مجلس از لحاظ تقنین خوب در جهت کنترل قیمت‌ها، قوه قضائیه به لحاظ انجام وظیفه مدعی‌العمومی و لزوم ورود قضایی برای پیگیری گرانفروشان و دولت از نظر عزمی که باید در این جهت به تمام بازوهای خود در سراسر کشور تزریق کند.

لازم به توضیح است که رئیس‌جمهور روحانی طی یکماه گذشته 2 مرتبه بر لزوم کنترل قیمت‌ها تأکید کرده است اما تاکنون تأثیر یا اجرای چشمگیری در این زمینه دیده نشده است. [5]

مقوله‌ای که ممکن است صحبت‌های رئیس‌جمهور را با ظن شوآف بودن مواجه کند.

گفتنیست، به تازگی کسانی از اقتصاددانان و رجال سیاسی کشور نیز تأکید کرده‌اند که مشکل اصلی اقتصاد ایران نه حرف‌های منورالفکری و بعضا سیاه‌نمایانه این روزها که صرفاً مقوله "لجام‌گسیختگی قیمتی" است. [6]

طی روزهای اخیر، آیات عظام مکارم شیرازی، علوی گرگانی و نوری همدانی، از مراجع تقلید در مطالباتی علنی خطاب به رئیس‌جمهور، خواستار نظارت بر  قیمتها و مبارزه با گرانی شده‌اند. [7]

***

1_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-941336

2_mshrgh.ir/1095931

3_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/292698

4_www.irna.ir/news/83859652/

5_mshrgh.ir/1095404

6_mshrgh.ir/1014696

7_mshrgh.ir/1095812

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان