ویژه‌های مشرق

عطریانفر: دو سوم مشکلات خارج از دولت است/ عبدی: ایران مجمع الجزایر فساد است!

وضع موجود نتیجه حضور اصلاح طلبان در دولت است. طیفی که بارها ثابت کرده که هیچ طرح و برنامه ای برای ادره امور و رسیدگی به مطالبات مردم ندارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**عطریانفر:دو سوم مشکلات خارج از دولت است

«محمد عطریانفر» فعال سیاسی اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «کمتر از یک سال به انتخابات آینده زمان داریم آیا دولت آقای روحانی می‌تواند در یک سال باقیمانده کاری کند تا اعتماد جامعه به جریان اصلاحات برگردد؟» گفت: «نه نمی‌تواند چون بالای دو سوم مشکلات دولت متعلق به خود او نیست و از ناحیه‌ای غیراز دولت اتفاق می‌افتد. دولت یکی از مولفه‌های ذیل نظام سیاسی است. ما در قضیه برجام و فشارهای اقتصادی و عدم فروش نفت عمدتا با تدابیری بالاتر از دولت روبه‌رو بودیم و چون این تصمیمات خارج از دولت گرفته شده است عوارضی به همراه داشت که در دولت مشاهده شد و تا اطلاع ثانوی این عوارض باقی است و امکان حل مناقشات بین‌المللی از سوی دولت ممکن نیست و دولت مجبور است همچنان آسیب‌ها را تحمل کند و پاسخگو باشد. در حالی که عموما گرفتاری‌های ما از جنس غیر از دولت است و با این پیش‌بینی نمی‌توان برای یک سال بعد تغییری متصور شد».

خبرنگار در ادامه گفت «با این وجود به‌نظر می‌رسد دولت در دوره دوم خود آنطور که باید پاسخگو نبود و با شفافیت با مردم سخن نگفته است»؛ عطریانفر در پاسخ گفت: «امکان این کار را ندارد، چون اگر بخواهد حقیقت را بگوید مورد تعقیب قرار می‌گیرد و اگر نخواهد واقعیت را بگوید مردم انتظار دیگری دارند... مشکلات دولت خارج از خود دولت است».

عطریانفر و همفکران وی در سال 88 با علم به اختیارات و امکانات گسترده قوه مجریه، علیرغم شکست در انتخابات، برای رسیدن به پاستور، دروغ تقلب را مطرح کرده و رای مردم را لگدمال کردند و کشور را ماهها درگیر آشوب و التهاب کردند.

همین طیف پیش از سال 92 تاکید داشتند که 70 الی 80 درصد مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت دولت است. اما حالا در زنگ حساب دولتی که خود اکثریت مطلق آن را تشکیل داده اند، منکر این اختیارات و امکانات و نقش دولت در ایجاد وضع موجود شده اند.

متن برجام که توسط تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست ظریف تنظیم شده بود، اشکالات فراوانی داشت. به همین دلیل 28 شرط از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد. اما متاسفانه دولتمردان در اجرای برجام به این شروط عمل نکردند.

دولت آقای روحانی با تاکید بر اینکه «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است»! تعهدات خود را پیش دستانه و یکطرفه و با سرعت انجام داد و سپس به انتظار نشست تا آمریکا و اروپا تازه تعهدات خود را آغاز کنند. دولت اوباما نیز در پاسخ در اولین روز اجرای تعهداتش، تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد و برجام را به صورت فاحش نقض کرد.

متاسفانه دولت روحانی در برجام، مسکن، خودرو، رونق تولید در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی، اشتغال، مبارزه با قاچاق، مدیریت نقدینگی، تسهیل ازدواج جوانان و...نتوانست کارنامه قابل قبولی ارائه کند.

 چندی پیش «قدرت علیخانی»  از فعالین اصلاح طلب  گفته بود: «من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود فاتحه اصلاحات را می‌خواند».

وضع موجود نتیجه حضور اصلاح طلبان در دولت است. طیفی که بارها ثابت کرده که هیچ طرح و برنامه ای برای ادره امور و رسیدگی به مطالبات مردم ندارد.

**عبدی:ایران، مجمع الجزایر فساد است!

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «فساد عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر از آن است که با آن مبارزه شود و نکته مهم‌تر اینکه بسیاری از اقدامات ضد فساد بیش از آنکه یک اقدام اساسی باشد، یک نمایش سطحی است؛ نمایشی که برای سر کار گذاشتن مردم طراحی می‌شود».

عبدی در ادامه نوشت: «چگونه می‌شود در این مجمع‌الجزایر فساد یک جزیره کوچک سالم و ضد فساد سر برآورد؟ ».

عباس عبدی در این یادداشت، ایران را به مجمع الجزایر فساد تشبیه کرده است! وی مدعی شده است که اقدامات ضدفساد در ایران، نمایشی است.

یکی از الزامات مبارزه با فساد، اجرای قانون است. این دقیقا همان مسئله ای است که عبدی و همقطاران وی با آن مشکل دارند. عبدی پیش از این مدعی شده بود که باید مشروب خواری و خرید و فروش موادمخدر در ایران آزاد شود و در قوانین مربوط به این دو مسئله تجدیدنظر صورت گیرد.

فساد اقتصادی، یکی از معضلاتی است که تمامی کشورهای جهان با آن دست به گریبانند. این به این دلیل است که فساد امری نفسانی است و در هر شخصی امکان لغزش وجود دارد. به همین خاطر  قدرت با فساد رابطه‌ای اجتناب ناپذیر پیدا دارد. برهمین اساس فساد در هیچ کشوری هیچگاه صفر نمی شود. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما آیا فساد در ایران سیستماتیک و همه گیر است!؟ پاسخ منفی است.

رهبر معظم انقلاب- 22 مرداد 97- با اشاره به مسئله فساد فرمودند: «بنده از قدیم با فساد و مفسد و مفسدین اقتصادی و غیرذلک مبارزه میکردم و مخالفت میکردم، الان هم عقیده‌ام قرص و محکم همین است؛ امّا بعضی‌ها وقتی درباره‌ی فساد حرف میزنند، افراطی حرف میزنند، حواستان باشد!  یک‌جوری حرف میزنند که گویا همه فاسدند، همه‌ی مدیران را و همه‌ی دستگاه‌ها را فساد گرفته! نه آقا، این‌جوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند. بله! فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ امّا این یک حرف است، اینکه شما جوری حرف بزنی که شنونده خیال کند همه جا را فساد گرفته [حرف دیگری است]... بله! در نظام اسلامی یک نفر هم نباید فاسد باشد؛ امّا آنچه وجود دارد، مثلاً ده فاسد است، نه ده هزار فاسد؛ خب اینها خیلی تفاوت دارد؛ این را توجّه داشته باشید».

در سالهای اخیر دادگاه های مختلفی برگزار شده است. از پرونده طبری- از مدیران قوه قضاییه- تا پرونده دختر وزیر و داماد وزیر و رسیدگی به اتهامات دو نماینده مجلس و برادر رئیس جمهور و برادر معاون اول رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور سابق و پسر رئیس جمهور اسبق و...

نکته مهم اینجاست که هیچ خط قرمزی در کشورمان در مبارزه با فساد وجود ندارد. یعنی ساختار حاکمیت در موضوع فساد حساس است و به مقابله و مبارزه با آن می پردازد. برای همین است که قوه قضاییه در مبارزه با فساد، رسیدگی به تخلفات در مجموعه خودش را نیز در رأس امور قرار می دهد.

یکی از فعالین رسانه ای چندی پیش در پاسخ به دروغ «سیستماتیک بودن فساد در ایران» نوشت: « برای پیدا کردن نسبت مفسدان با نظام و انقلاب اسلامی تنها کافی است به سیره و اصول زندگی و حکمرانی رهبران آن نگاهی بیندازیم تا به خوبی دریابیم امثال طبری‌ها در انتهای بی‌نسبتی و بیگانگی با جمهوری اسلامی هستند و سرانجام آنها نتیجه انحراف از اصول اساسی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است...آن از بنیانگذار بزرگ انقلاب اسلامی که ولو به اندازه «استفاده عنوانی» برای خود از داشتن مسئولیت در این نظام هم حذر داشت و خود را در مقابل ملت شماتت می‌کرد که اگر روزی بخواهد آن را مرتکب شود، و این از خلف صالحش، رهبر فعلی انقلاب که حتی وزیر متواری دولت اصلاحات (عطاالله مهاجرانی) در جمع اپوزیسیون و مخالفین نظام هم در پاکدستی او شهادت می‌دهد که اگر کل زندگی اقتصادی او و خانواده و اقوامش را بگردید حتی یک نقطه خاکستری و نه سیاه هم نمی‌توان یافت».

این فعال رسانه ای در ادامه نوشته بود: « به عنوان یک روزنامه نگار طرفدار جمهوری اسلامی که از مشاهده پرونده‌های فساد در بین برخی مسئولان به شدت رنجیده خاطر می‌شویم، معتقدیم که فهمیدنِ نسبت و رابطه مسئولان فاسد با جمهوری اسلامی نیازمند یک فرمول ساده است: از مبداء سیره و اصول حکومتداری رهبران جمهوری اسلامی هرچه دورتر شویم به امثال اکبر طبری‌ها می‌رسیم و هرچه به آن نزدیک‌تر شویم به قاسم سلیمانی‌ها و مجید شهریاری ها و حسن طهرانی مقدم ها و احمدی روشن ها و هزاران مدیر پاکدست خواهیم رسید».

ناگفته نماند، عباس عبدی در روزنامه ای درباره فساد قلم زده است که مدیرمسئول آن رفیق گرمابه و گلستان «شهرام جزایری» - مفسد اقتصادی دانه درشت در زمان دولت اصلاحات- است.

**خانه ملت را با دفتر دولت اشتباه گرفته‌اید

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «در این سه ماهی که مجلس جدید تشکیل شده تقریبا پای همه وزرای روحانی به مجلس باز شده و مورد سؤال و گاه عتاب نمایندگان قرار گرفته‌اند. خیلی از این چهره‌هایی که حالا وکیل ملت شده‌اند، در طول شش سال گذشته در خط مقدم انتقاد از دولت روحانی بوده‌اند و طبیعتا وزرای دولت نیز از گزند این انتقادها در امان نبوده‌اند».

در روزهای گذشته روزنامه اصلاح طلب شرق اعتراض کرده بود که چرا تعدادی از نمایندگان مجلس با سفر به خوزستان پای درد و دل کارگران هفت تپه نشسته اند!؟ حالا این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که چرا وزرای دولت برای پاسخگویی درباره عملکرد خود به مجلس فراخوانده می شوند؟!

متاسفانه اصلاح طلبان، خانه ملت را با دفتر دولت اشتباه گرفته اند. یکی از وظایف اصلی مجلس، نظارت بر عملکرد دولت و به عبارتی ریل گذاری حرکت دولت است. این طیف طرفدار پروپاقرص وکیل الدوله ها در مجلس دهم بود. همان افرادی که مدعی بودند «زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و 8 میلیون می‌گرفتم اما الان صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعداً نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تأمین کنید تا فساد ایجاد نشود. می‌گویند برای اسلام کار کن! تا کی؟ »!

 اخراجی های مجلس دهم و رسانه های حامی آنان، هر روز مجلس یازدهم را آماج حمله و توهین و تخریب قرار می دهند. مسئله اینجاست که اصلاح طلبان از اساس با رسیدگی به مطالبات و رفع مشکلات مردم بیگانه هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان