پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری کرونا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا کنون پنج هزار میلیارد تومان از حساب صندوق ذخیره و از طریق ثبت نام در سامانه به متقاضیان این بخش پرداخت شده است.

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «محمد شریعتمداری» در نشست با علما و وعاظ تهران، اظهارداشت: یکی از برنامه‌های دولت بعد از استقرار، تشکیل نهادی برای تامین نیازها و معیشت مردم بوده است.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت در بهبود وضعیت معیشت و اشتغال مردم، گفت: در این راستا یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق ذخیره ارزی به موضوع اشتغال روستایی اختصاص یافت و حدود 10 هزار میلیارد تومان وام از این محل با نرخ چهار و هشت درصد به روستاها و به شکل تمام شماری پرداخت شد و از این محل حدود 247 هزار شغل در روستاها ایجاد شد.

وزیر تعاون با بیان اینکه توسعه مشاغل خانگی و سیاست گذاری از طریق ایجاد زنجیره آموزش و توانمند سازی، دیگر رویکرد دولت در این بخش بود، افزود: علاوه بر این، سیاست پرداخت یارانه دستمزد را به عنوان یکی از سیاست‌های مداخله‌گر دولت دنبال کردیم که با اجرای آن حدود 42 هزار شغل در سطح کشور ایجاد شد .

وی به دیگر اقدامات در حوزه حمایت از گروه‌های مختلف نیز اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به معیشت کارگران از طریق افزایش حداقل دستمزد در شورای عالی کار نیز بررسی شد و دولت تلاش کرد حداقل مزد هیچگاه پایین‌تر از نرخ تورم نباشد و حتی عقب ماندگی در این بخش را جبران کند.

شریعتمداری تصریح کرد: توجه به ارتقای معیشت گروه‌های مختلف جامعه همواره مورد تاکید دولت بوده است و در این راستا در بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، بیش از 57 جلسه با نهادهای ذی ربط تشکیل و با بار مالی 32 هزار میلیارد تومانی که داشت پس از 14 سال در این دولت محقق و از مردادماه اجرایی شد.

وی یادآور شد: برای اجرای برنامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری نیز 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است .

شریعتمداری، شفافیت و مبارزه با فساد را اولویت برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد و ایجاد سامانه شفافیت و بورسی شدن شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را از این دست اقدامات ذکر کرد.

وی با اشاره به رویکرد جوانگرایی در وزارت تعاون گفت: سن مدیران در این وزارتخانه 12 سال کاهش پیدا کرده و البته استفاده از کسانی که تجربه داشته‌اند نیز مورد توجه بود .

عضو کابینه دولت دوازدهم در تشریح اقدامات دولت پس از شیوع بیماری کرونا گفت: پس از شیوع بیماری کرونا، 23 هزار میلیارد تومان به 76 میلیون نفر از جمعیت کشور و به هر نفر یک میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد . همچنین بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه رفاه ایرانیان بیش از سه میلیون خانوار بین 200 تا 600 هزار تومان به صورت بلاعوض و در دوره 5 ماهه دریافت کردند.

شریعتمداری افزود : همچنین به همه کارگاه‌های تولیدی نیز تسهیلات با نرخ 4 و 8 درصد به ازای هر شاغل 12 تا 16 میلیون تومان و به شرط حفظ اشتغال موجود پرداخت شد.

وی ادامه داد: 80 بیمارستان و 330 مرکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت.

وزیر تعاون در مورد بیمه بیکاری دوران کرونا نیز تصریح کرد: 5 هزار میلیارد تومان از حساب صندوق ذخیره و از طریق ثبت نام در سامانه و غیر حضوری به متقاضیان این بخش پرداخت شد و الان نیز در تلاش هستیم بیمه بیکاری عادی را پرداخت کنیم.

وی تاکید کرد: یقینا عملکرد دولت را در بخش های مختلف در این مقطع نمی توان بدون شرایط کرونا و تحریم ها مورد ارزیابی قرار داد .

رشد 30 هزار عددی تخت بیمارستانی در هفت سال

در ادامه این نشست، دبیر هیات دولت گفت: دولت تدبیر و امید فقط 2 سال از تحریم خارج بوده است و رشد در همین دوره اقتصادی در سال 95 دو رقمی شد.

«حسین سیمایی» یکی از اقدامات مهم دولت را ساماندهی موسسات اعتباری خواند که با شجاعت توانست جراحی بزرگی را با هزینه کمتر انجام دهد و همه ضررهای آن را هم پذیرفت.

وی با اشاره به اقدامات مثبت دولت در حوزه بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی در کشور در سال 92 حدود 80 هزار تخت بوده که هم اکنون به 110 هزار تخت افزایش یافته است.

دبیر هیات دولت اظهار داشت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان نیز به 5 هزار و 800 شرکت رسیده است.

وی ادامه داد: در سال 92 حدود 11 میلیون نفر از پهنای باند اینترنت استفاده می‌کردند که این رقم هم اکنون به 73 میلیون نفر افزایش یافته است و در دوران کرونا این بخش توانست به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.

سیمایی افزود: حدود 32 هزار روستا هم اکنون از پهنای باند اینترنت استفاده می کنند .

حقوق بازنشستگان 80 درصد رشد یافت

همچنین در این نشست مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اقدامات این صندوق اظهار کرد: تا پایان شهریور ماه امسال، ماهیانه 6 هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت شده است اما از مهر ماه این رقم به 8 هزار و 500 میلیارد تومان در ماه افزایش پیدا می‌کند.

«اکبر افتخاری» در این باره توضیح داد: بازنشستگانی که زیر یک میلیون و 550 هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند هم اکنون مبلغ 2 میلیون و 300 هزار تومان می‌گیرند . در این زمینه سعی شد افزایش حقوق به گروه‌های پایین بازنشستگی تخصیص داده شود و 11 درصد مازاد به افزایش سنواتی تخصیص یافت.

افتخاری تصریح کرد: حقوق بازنشستگان امسال نزدیک به 80 درصد رشد پیدا کرده که رقم بسیار خوبی است .

وی با اشاره به ترمیم بیمه تکمیلی ازنشستگان خاطرنشان کرد: با دستور وزیر تعاون، ترمیم بیمه بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت و پوشش بیمه تکمیلی درمانی بازنشستگان افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان این که در پرداخت تسهیلات به بازنشستگان نظم خوبی ایجاد شد، اظهار داشت: مبلغ وام از 7 میلیون به 10 میلیون تومان افزایش یافت و امسال 340 هزار فقره وام ضروری 10 میلیون تومانی به بازنشستگان تعلق گرفت .

تعاونی ها، توسعه اشتغال پایدار و شفافیت را ایجاد میکنند

در ادامه، معاون امور تعاون وزارت تعاون گفت: هم اکنون 94 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که می‌بایست از ظرفیت‌های ارزشمند تعاونی‌ها در شرایط تاب آوری اقتصادی استفاده کنیم چرا که تعاونی ها ، توسعه اشتغال پایدار و شفافیت را ایجاد می‌کنند.

«محمد کبیری» با اشاره به تشکیل سامانه جامع هوشمند بخش تعاون اظهار کرد: با راه‌اندازی این بخش حتی فعالیت‌های هیات مدیره‌های تعاون رصد خواهد شد و افراد می‌توانند به راحتی نسبت به تشکیل تعاونی اقدام کنند .

وی به راه اندازی خط اعتباری 1200 میلیارد تومانی تعاونی‌های مسکن نیز اشاره کرد و در ادامه از راه‌اندازی مراکز نوآوری تعاونی‌ها در مهر ماه امسال خبر داد.

وی در این باره توضیح داد: این مراکز به صورت همزمان در 11 استان کشور راه اندازی خواهند شد و خدمات بیمه ای و بانکی با رویکرد تعاونی ارائه می کنند .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان