روش های درمان زخم گلو و آشنایی با علل، علایم و نحوه پیشگیری

گلودرد یا همان زخم گلو یکی از بیماری های رایج است که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می شود، برای درمان این مشکل روش های زیادی مثل نوشیدن مایعات به ویژه آب زیاد و دمنوش آویشن و همچنین قرقره آب نمک و &#۸۲۳۰; پیشنهاد می شود.

روش های درمان زخم گلو و آشنایی با علل، علایم و نحوه پیشگیری

گلو درد نوعی بیماری است که بنا به دلایل مختلفی مثل سرماخوردگی یا مشکلات التهاب و یا داد زدن و … به وجود می آید. روش های مختلفی برای درمان این مشکل و همچنین پیشگیری از آن وجود دارد که در این مطلب به معرفی آن می پردازیم.

روش های درمان زخم گلو

در حالت معمول بیماری گلودرد و یا سوزش گلو که از آن با عنوان زخم گلو نیز نام می برند مشکل بزرگی نیست و جای نگرانی ندارد. سوزش در گلو بیشتر به خاطر وجود عفونت های ساده مثل سرماخوردگی یا گلو درد استرپتوکوکی به وجود می آید و در برخی موارد نادر ممکن اسن بنا به دلایل جدی تر باشد. در حالت کلی هر فرد در طول سال ممکن است 2 تا 3 بار دچار گلو درد و سوزش در گلو شود که این موضوع کاملا طبیعی است. در این مطلب قصد داریم با دلایل به وجود آمدن مشکل زخم گلو و همچنین روش های درمان و پیشگیری از آن آشنا شویم.

روش هایی برای درمان و بهبود گلو درد و زخم گلو

دلایل ایجاد سوزش و درد در گلو

مشکل گلو درد و بروز سوزش در گلو به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که شامل موارد زیر می شود:

  • بازگشت اسید به مری:

این مشکل وقتی به وجود می اید که دریچه بین معده و مری اجازه بدهد اسید از معده به سمت گلو برود. طعم زننده و تند اسید باعث سوزش در گلو و مشکلاتی در آن می شود و وقتی که این موضوع پرتکرار باشد به آن بازگشت اسید به مری می گوییم. از علائم این مشکل می توان به سرفه کردن، گرفتگی صدا، حس گیر کردن چیزی در گلو، درد در قفسه سینه، سختی در بلع و احساس طعم مایعی ترش در پشت گلو اشاره کرد.

  • ترشحات مزمن در قسمت پشت حلق:

در برخی موارد امکان دارد مخاط بینی در قسمتی که به پشت حلق می ریزد تجمع یافته و باعث بروز مشکل ترشحات مزمن در ناحیه پشت حلق شود. از دلایل ایجاد این مشکل سرماخوردگی، آلرژی و هوای سرد می باشند. ایجاد این مشکل می تواند منجر به درد گلو و سوزش در گلو شود. علائم این مشکل شامل سرفه کردن، خارش در گلو، آبریزش بینی، گرفتگی صدا، بوی بد دهان، تجمع مخاط در گلو، گرفتگی گلو می شود.

روش مداوای زخم گلو

  • گلو درد استرپتوکوکی:

یکی از دلایل رایج عفونت و درد در گلو، گلو درد استرپتوکوکی می باشد که به خاطر باکتری های استرپتوکوس A به وجود می آید که با عطسه یا سرفه کردن باکتری ها در هوا پخش خواهند شد. از علائم اصلی این مشکل سوزش گلو می باشد و در موارد حاد تر فرد ممکن است با مشکل در بلع مواجه شود. از دیگر علائم این مشکل می توان به درد، استفراغ، حالت تعوع، تب، ورم غده های گردن، قرمزی و ورم لوزه ها و وجود رگه های سفید بر روی آن ها و به وجود آمدن راش یا قرمزی بر روی پوست اشاره کرد.

  • سرماخوردگی:

یکی دیگر از موارد ایجاد زخم گلو یا همان گلو درد سرماخوردگی می باشد. عفونت ویروسی دستگاه فوقانی تنفسی باعث بروز ناراحتی هایی در فرد بیمار می شود که خیلی جدی نیست و کودکان و بزرگسالان در طول سال چندین بار دچار سرماخوردگی می شوند. علائم سرماخوردگی شامل بدن درد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، تب خفیف، سرفه و عطسه می شود.

زخ گلو و درمان آن به روش های مختلف

  • آنفولانزا:

آنفولانزا نوعی بیماری ویروسی می باشد که باعث ایجاد علائمی مانند سرماخوردگی و سوزش در گلو می گردد. اما باید بدانید که آنفولانزا جدی تر از سرماخوردگی است و ممکن است در برخی از افراد خطرناک باشد. از علائم آنفولانزا می توان به تب و لرز، سرفه، آبریزش بینی، درد عضلات، گرفتگی سینه و بینی، سردرد، خستگی، اسهال و استفراغ اشاره کرد.

  • مونونوکلئوز:

مونونوکائوز نوعی بیماری بسیار واگیردار می باشد که به وسیله نوعی ویروس به نام اپشتین بار ایجاد می شود. این نوع ویروس به وسیله مایعات وارد بدن می شود به همین دلیل به این بیماری، بیماری بوسه نیز گفته می شود. طی 4 تا 6 هفته بعد از آلوده شدن بیماری خود را نشان می دهد و سوزش گلو یکی از مهمترین علائم آن می باشد. از دیگر علائم این بیماری می توان به تب، خستگی مفرط، بدن درد، سردرد، جوش روی پوست، ورم غده های زیر بدن و گردن اشاره کرد.

روش هایی برای درمان زخم گلو

  • آبسه لوزه:

آبسه لوزه به عفونت گردن و سر گفته می شود که باعث تجمع چرک در پشت گلو شده و با درد و ورم گلو همراه است. آبسه لوزه در واقع یکی از عوارض التهابات لوزه می باشد که اگر درمان نشود ورم باعث می شود تا لوزه ها به سمت وسط گلو رفته و مسیر نفس کشیدن بسته شود. از علائم این بیماری می توان به تب، لرز، سردرد، ورم صورت، ورم موجود در غدد گردن و مشکل در بلع یا باز کردن کامل دهان اشاره کرد.

  • سندرم دهان سوزان:

این بیماری مثل این است که داخل دهان یا گلو سوخته باشد در حالیکه این موضوع پیش نیامده است. درد و سوزش ایجاد شده از این بیماری گلو، دهان، لب، زبان و سقف دهان را شامل شود. برخی از علائم این بیماری عبارتند از افزایش تشنگی، احساس نکردن طعم و مزه ها، حس داشتن طعم فلز در دهان یا تلخ مانند در دهان.

درمان برای زخم گلو

  • سوزش گلو ناشی از سرطان:

در برخی موارد خیلی نادر سوزش و زخم گلو ممکن است به خاطر سرطان گلو یا سرطان مری باشد. برخی از علائم سرطان شامل سختی در بلع ویا حس اینکه چیزی در گلو گیر کرده است، سرفه که به مرور بهتر نشود و با خون همراه شود، سوزش سردل،درد در قفسه سینه، کاهش وزن بی دلیل، گرفتگی صدا و استفراق می شود.

روش های درمان گلو درد

برای درمان گلو درد روش های مختلفی وجود دارد که به معرفی آن می پردازیم:

  • استفاده از سرکه سیب:

نوشیدن مقداری سرکه سیب که با یک لیوان آب گرم رقیق و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط شده باشد بسیار مفید در درمان گلودرد یا همان زخم گلو می باشد.

روش هایی برای بهبود زخم گلو

  • خوردن بستنی یا آلاسکا برای درمان درد گلو:

برای درمان زخم گلو آلاسکا یا بستنی بخورید اما بهتر است که از نوع مرکبات، قند و لبنیات نباشد زیرا ممکن است تولید مخاط را بیشتر کرده و باعث تحریک گلو شود. محققان هلندی نوعی بستنی پروبیوتیکی تولید کرده اند که توانایی از بین بردن علائم گلو درد را دارد.

  • مصرف ادویه جات:

برای درمان زخم گلو از ادویه جات کمک بگیرید. برای این منظور یک قاشق چای خوری زرد چوبه را با یک فنجان آب گرم و مقداری عسل و لیمو مخلوط کرده و میل نمایید. زرد چوبه نوعی ماده ی ضد التهابی است که در درمان گلو درد مفید است.

  • پاستیل مصرف کنید:

پاستیل تاثیر زیادی بر صاف کردن گلو دارد و مصرف آن در زمان گلو درد توصیه می شود. خواننده های زیادی تاثیر این ماده را بر روی صاف شدن گلو تضمین کرده اند.

مداوا شدن زخم گلو

  • چای و دمنوش بنوشید:

نوشیدن چای و انواع دمنوش ها در دوران گلو درد و زخم گلو بسیار مفید هستند و کمک زیادی به درمام درد گلو می کنند. چای یکی از بهترین تسکین دهنده های گلو درد می باشد. چای به دلیل داشتن آنتی اکسیدان باعث تقویت ایمنی بدن و دفع عفونت ها می شود. خوردن مقداری عسل با چای نتیجه بهتری را خواهد داشت.

  • سس تند:

اضافه کردن مقداری سس تند به غذای مصرفی باعث کاهش گلو درد و درمان زخم گلو شده و گرفتگی گلو را درمان کی کند.

  • چای مریم گلی:

چای مریم گلی باعث بهبود گلو درد و درمان زخم گلو می شود. چند برگ مریم گلی را با آب بجوشانید و روزی چند مرتبه از آن تا زمان بهبودی بنوشید.

روش های درمان زخم گلو

  • مصرف آسپرین:

آسپرین نوعی ضد التهاب می باشد که به مرور باعث بهبود غده های متورم می شود. توجه داشته باشید که آسپرین باعث درمان نمی شود اما در کاهش درد موثر می باشد.

  • استفاده از بخور:

با استفاده از یک دستگاه بخور گلوی خود را صاف کنید تا بتوانید بهتر نفس بکشید. همچنین می توانید از حمام آب گرم یا وان استفاده کنید تا زخم گلوی خود را بهبود دهید.

مداوا کردن زخم گلو

  • غرغره آب نمک:

قرقره آب نک یک روش موثر دیگر در کاهش درد گلو می باشد. غرغره با آب حاوی مقداری نمک روزی چند مرتبه باعث کاهش درد و التهاب گلو می شود و گلو را نرم می کند و باعث بیرون ریختن محرک ها و باکتری ها خواهد شد. اگر آب نمک به تنهایی اذیتتان می کند می توانید از مقداری عسل به همراه آن استفاده نمایید.

  • نوشیدن آب لیمو ترش:

لیمو ترش دارای مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم می باشد و اسید سیتریک موجود در آن دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی می باشد. همچنین آب لیمو ترش دارای مقدار زیادی ویتامین C  است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. نوشیدن آب لیمو ترش به همراه عسل و آب ولرم کمک زیادی به بهبود و پیشگیری از گلو درد می نماید.

بهبود دادن زخم گلو

  • جوشانده ی آویشن:

آویشن دارای مقادیر بالایی از تیمول می باشد که خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی زیادی دارد، همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سرماخوردگی بسیار مفید می باشد.

روش هایی برای بهبود و مداوا زخم گلو

نکته پایانی:

 بهتر است که در صورت درد زیاد در گلو، آن را مورد معاینه قرار دهید و در صورت وجود عفونت حتما با پزشک مشورت نمایید تا در صورت نیاز برایتان آنتی بیوتیک تجویز نماید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان