شاخص صنعت خودرو بررسی شد

شکسته‌شدن روند صعودی بلندمدت

شکور علیشاهی / تحلیلگر بازار سرمایه روند صعودی بلند‌مدت شاخص صنعت خودرو‌‌ شکسته شد، اما بعد از عبور شاخص این صنعت از محدوده خط روند صعودی بلند‌مدت، به‌نظر می‌رسد در محدوده حمایتی ۲۶۸ هزار و ۵۰۰ واحد الگویی هم‌جنس الگوی کف دو قلوی کلاسیک ساخته، اینکه می‌تواند امید‌ها را به افزایش قیمت‌ها بالا ببرد

در چهار هفته گذشته شاخص این صنعت با کاهش حدود 4 درصدی از محدوده 318 هزار و 450 واحد به سطح 304 هزار و 660 واحد رسید‌ که البته نوساناتی تا منطقه مهم حمایتی 268 هزار و 500 واحد داشت. شاخص خودروسازها بعد از شکستن محدوده خط روند نزولی میان‌مدت در حدود 28 روز کاری قبل، تقریبا روندی خنثی را در پیش گرفت تا اینکه این حرکت تقریبا بدون روند الگویی مشابه الگوی کف دوقلوی کلاسیک را ساخته است. در محتمل‌ترین سناریو، با افزایش قیمت نمادهای خودروساز می‌توان انتظار داشت شاخص این صنعت نیز تا محدوده 429 هزار واحد افزایش داشته باشد که در این مسیر محدوده‌های مقاومتی 345 هزار واحد و 392 هزار و 800 واحد می‌توانند مانع رسیدن شاخص به محدوده مذکور شوند. در سناریویی که در کوتاه‌مدت احتمال آن کم است، شاخص صنعت خودرو از محدوده 429 هزار واحد به سمت بالا عبور کرده و به دنبال فتح قله قبلی یعنی محدوده 619 هزار و 500 واحد است که در این مسیر سطوح مقاومتی 489 هزار و 500 واحد، 540 هزار واحد و 579 هزار و 500 واحد می‌توانند از افزایش بیشتر شاخص جلوگیری کنند.

هنوز فشار عرضه در کل بازار و همچنین این صنعت زیاد است و همچنین طرف تقاضا نیز کاملا محتاط عمل می‌کند، ضمن اینکه خط روند صعودی بلند‌مدت شکسته شده است، بنابراین نمی‌توان از سناریوی شکست الگوی کف دو قلو و ادامه ریزش قیمت‌ها چشم‌پوشی کرد. در این سناریو که فعلا احتمال آن از سناریوی رشد شاخص تا سقف قبلی بیشتر و احتمال رخداد آن از افزایش شاخص تا محدوده 429 هزار واحد کمتر است، نماگر خودروسازها می‌تواند تا محدوده 185 هزار واحد نیز کاهش یابد که بعد از محدوده حمایتی 268 هزار و 500 واحد، محدوده‌های 245 هزار و 500 واحد و 208 هزار و 500 واحد به‌عنوان محدوده‌های حمایتی بسیار قدرتمند می‌توانند مانع ریزش بیشتر شاخص این صنعت شوند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان