عضو شورای عالی فضای مجازی: هیچ بحثی پیرامون فیلترینگ اینستاگرام مطرح نشده است

عضو شورای عالی فضای مجازی ضمن مخالفت صریح خود با فیلتر اینستاگرام تاکید کرد که هیچ بحث خاصی درباره فیلترینگ اینستاگرام در جلسات شورای عالی فضای مجازی انجام نشده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی: هیچ بحثی پیرامون فیلترینگ اینستاگرام مطرح نشده است

عضو شورای عالی فضای مجازی ضمن مخالفت صریح خود با فیلتر اینستاگرام تاکید کرد که هیچ بحث خاصی درباره فیلترینگ اینستاگرام در جلسات شورای عالی فضای مجازی انجام نشده است.

«عزت الله ضرغامی» ریاست سابق صدا و سیما و عضو کنونی شورای عالی فضای مجازی، در یک لایو اینستاگرامی اظهارات متفاوتی را درباره فضای مجازی و اجزای گوناگون آن بیان کرد. به گفته ضرغامی امروزه فضای مجازی از یک رسانه و ارتباطات عبور کرده و وارد همه فضای زندگی ما وارد شده است، از اقتصاد تا تمام پدیده‌های اجتماعی: «همچنین باید گفت فضای مجازی مانند بسیاری از پدیده‌های نوین دیگر، این مفهوم را بسیار دیر به رسمیت شناختیم و خیلی دیر به مدیریت آن فکر کردیم.»

اظهار نظرهای ضرغامی درباره اینستاگرام و فضای مجازی از چند جهت اهمیت دارند. از یک سو او سال‌هاست که ‏عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی است و از سوی دیگر، او به احتمال زیاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده خواهد بود. به همین دلیل باید دید دیدگاه‌های او در رابطه با فضای مجازی چیست.

فرصت را از دست دادیم

به باور ضرغامی ایران یک عقب ماندگی جدی در این حوزه داشته است: «این فناوری خدمت محور که مردم با سرعت با آن ارتباط برقرار کردند و زندگی‌شان با آن گره خورده است، نتوانستیم از فرصت‌های اینستاگرام استفاده کنیم و در حال حاضر بیشتر از آسیب‌های اینستاگرام بهره‌مند هستیم تا فرصت‌های آن. مردم در اینستاگرام در حال زندگی هستند، کسب و کار مردم در اینستاگرام است البته فسادهایی در این حوزه وجود دارد»

ضرغامی تاکید دارد در این هفت سالی که دولت فعلی روی کار بود خیلی کارها می‌شد در اینباره انجام داد که متاسفانه صورت نگرفت؛ هرچند او کتمان نمی‌کند برخی مشکلات نیز به دولت‌های قبل مربوط است اما اذعان دارد که خودکفایی در این حوزه صورت نگرفته است: «ما می‌توانستیم یک پیام رسان داخلی قدرتمند داشته باشیم، مردم می‌خواهند مشکل خود را با سرویس رفع کنند و کسی سمت مخالف حاکمیت نیست، اگر یک پیام رسان کاربردی و خوب و با خدمات مناسب ارائه می‌دادیم، این فرصت را داشتیم. پیام‌رسان‌های داخلی داشت به نتیجه می‌رسید؛ سروش 10میلیون مخاطب داشت و مسئولان آن 24 ساعته زحمت می‌کشیدند که پوسته‌های تلگرام روی کار آمد.»

«به حضرت عباس تلگرام طلایی ایرانی نبود»

شکست پیام رسان های داخلی

ضرغامی می‌گوید: «مدیریت تلگرام خر نیست که نفهمد چنین پوسته‌هایی راه افتاده باشد اما هیچ در این باره نگفت، نتیجه این اقدام این شد که بلافاصله تلگرام طلایی 25میلیون عضو پیدا کرد.»

ضرغامی می‌گوید مسئولین دولتی با افتخار اعلام کردند که تلگرام طلایی داخلی است: «به حضرت عباس تلگرام طلایی ایرانی نبود اما مسئولین دولتی مدعی شدند که این نرم‌افزار داخلی است! ظرف یک سال بعد هم تلگرام واکنش نشان داد و تلگرام طلایی را تعطیل کرد.»

این صحبت‌های ضرغامی در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که تلگرام طلایی یک نرم افزار ایرانی است و مدیرعامل این مجموعه که در پارک فناوری دانشگاه تهران مستقر بود نیز بارها با رسانه‌های مختلف گفتگو کرد.

کاهش پهنای باند بین‌الملل یعنی اذیت کردن مردم

اینترنت

ضرغامی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به موضوع کاهش پهنای باند بین‌الملل که از سوی برخی کارشناسان و مسئولین در روزهای اخیر مطرح شده می‌گوید که این کار اذیت کردن مردم است و با آن مخالف است:

«صحبت‌هایی مطرح می‌شود که پهنای باند بین‌الملل را کمتر کنید. می‌گویند پهنای باند اینستاگرام را کم کنید تا مردم با زحمت بیشتری با این سرویس کار کنند تا بخواهند ویدیو بینند حالشان گرفته شود. ما نباید مردم را اذیت کنیم، مردم به اندازه کافی مشکل دارند. درست یا غلط، خوب یا بد امروز مردم در اینستاگرام زندگی می‌کنند و بزرگترین مجموعه‌ای است که معاملات مجازی و آموزش مجازی در آن رخ می‌دهد. البته فسادی که در اینستاگرام هم است فوق‌العاده ناراحت‌کننده است.»

ضرغامی گفت در جلسه‌ای که سال‌ها پیش در شورای عالی فضای مجازی در زمانی که لایو اینستاگرام راه افتاده بود به این فسادها اشاره کرده است: «در آن زمان گفته بودم که یک دختر و پسر در خانه لایو می‌گذارند و با هم حرف‌هایی رد و بدل می‌کنند که خارج از فرهنگ ما است. نباید این فسادها را نادیده گرفت.»

فیلترینگ یک آدرس عوضی است

ضرغامی باور دارد فیلترینگ نباید دو قطبی شود: «باید سرویس داخلی قوی و ارزان راه اندازی کنیم و رقابت انجام شود.» او همچنین می‌گوید به این مساله که فیلتر کردن یک پلتفرم خارجی باعث موفق شدن پلتفرم داخلی می‌شود اعتقاد ندارد: «در حال حاضر آپارات توانسته با سرویس خود کاربر جذب کند و الزاما فیلتر کردن یوتوب باعث رشد آن نشده است.»

به گفته ضرغامی نمی‌شود بزرگان و دولتمردان ایرانی در اینستاگرام حضور داشته باشند و بر تعداد فالورهای خود رقابت کنند و دائم لایو بگذارند اما بگوید باید اینستاگرام فیلتر شود: «من مخالف فیلترینگ اینستاگرام هستم. بحث فیلترینگ یک آدرس عوضی است. اصل طرح این موضوع اشتباه است و باید یک سرویس با کیفیت خوب ارائه شود.»

صدا و سیما و فضای مجازی

ضرغامی درباره حواشی تصمیم مجلس برای اعطای کنترل در فضای مجازی به صدا و سیما در این مصاحبه نیز اظهار نظر کرد. او گفت که اطلاع دقیقی از چند و چون این تصمیم ندارد اما حدس می‌زند بودجه 2هزارمیلیارد تومانی که قرار است به صداوسیما داده شود جهت تولید محتوا و پشتیبانی از فضای مجازی است: «صدا و سیما متولی است و برای همین این بودجه را می‌گیرد.»

ضرغامی همچنین با اشاره به سازمان ساترا گفت: «در هر حال نمی‌توان روی VODها که رشد خوبی پیدا کرده‌اند، هیچ نظارتی نداشت و اما باید تأکید کنم که صدا و سیما قصد نظارت کامل روی فضای مجازی را ندارد.» ضرغامی می‌گوید این پلتفرم‌ها رسما مانند یک شبکه تلویزیونی سراسری به دل خانواده‌ها نفوذ پیدا کرده‌اند:

«در این مملکت باید جایی باشد که بر سر این موارد نظارت داشته باشد. خود صدا و سیما هم به صد نهاد جواب پس می‌دهد و هرجایی باید ناظر خودش را داشته باشد. شخصا اعتقاد دارم که فضای مجازی باید بازتر از بقیه موارد باشد و احتمالا صدا و سیما با تلورانسی که در برنامه‌های خود نظارت دارد در VODها به آن شکل نظارت ندارد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان