رکستون G۴؛ گانگستر بی‌تفنگ

حداکثر توان پیشرانه ۲.۲ لیتری توربو دیزلی سانگ یانگ رکستون ۲۰۲۱ با اندکی رشد از ۱۸۷ اسب بخار قبلی به ۲۰۲ اسب بخار رسیده است. گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ساخته مرسدس بنز که پیش‌تر با این پیشرانه کوپل می‌شد، نیز با یک نمونه ۸ سرعته اتوماتیک عوض شده است.

فرادید؛ اواخر سال 95 که هنوز کشور شرایط طبیعی داشت، رکستون محصولی بود که از کره می‌آمد و چیزی در حد یک هیوندای سانتافه بود. ممنوعیت واردات خودرو، رشد سرسام‌آور قیمت ارز و البته موتور قدرتمند و سیستم دودیفرانسیل جالب رکستون جی 4 کمک کرد تا امروز بهای این محصول سانگ یانگ به ورای 3 میلیارد تومان برسد.
 
جی 4 در حالی این قیمت را برای نسخه‌های صفر کیلومتر خود طلب می‌کند که مدل 2021 این خودرو از 30 مهرماه وارد بازار‌های جهانی شده است.
 
چنان که در تصویر می‌بینید این خودرو در نمایندگی رسمی سانگ یانگ در سئول در دسترس مشتریان است در حالی که در نمای جلو و برخی نقاط دیگر تحولی چشمگیر را به نسبت مدل اولیه تجربه کرده است. رکستون 2021 حالا واقعا خودرو جذابی است.
 
اما آیا این خودرو جذاب تاب رقابت با بزرگان این رده از میتسوبیشی اوت‌لندر تا تویوتا هایلندر و فولکس اطلس را دارد؟ بیایید نگاهی به مشخصات این خودرو کره‌ای بیاندازیم.

طراحی
خشونت بصری و عضلانی بودن وجه تمایز سانگ یانگ با دیگر اس‌یووی‌های کره‌ای است. بازطراحی رکستون جی 4 در نمای جلو با همین استدلال صورت گرفته که خودرو باید طرحی جسورانه داشته باشد. خب این نگرش باعث شده تا در طرح پوزه رکستون، با یک جلو پنجره کرومی بزرگ روبرو شویم که مشابه آن در برخی از محصولات برند‌های معتبر نیز پیش از این دیده شده، ولی در سانگ‌یانگ نظیر ندارد.
 
چراغ‌های جلو نیز اندکی تغییر شکل یافته‌اند و از گرافیک داخلی جدید با چراغ‌های ال‌ای دی بهره می‌برند. همچنین به نظر می‌رسد که طرح چراغ‌های عقب نیز از نسل گذشته مرسدس A کلاس الگو برداری شده است. طراحی سپر عقب به واسطه حضور چراغ‌های شب‌نمای بازطراحی شده و تزیینات کرومی جدید، دستخوش بازنگری و تحول نسبی شده است.
 
کابین کماکان همان وضعیت خوشایند قبلی خود را حفظ کرده است. البته پشت آمپرها، غربیلک فرمان و دسته دنده با نمونه‌های جدیدتری تعویض شده‌اند. همه این‌ها یعنی رکستون جی 4 در آزمون طراحی موفق شده نگاه مارا جلب کند. اما یک محصول چینی از برند گمنام مکسوس یا جی‌تور هم این کار‌ها را قادر است متهورانه‌تر انجام دهد. قبول ندارید؟

وضعیت فنی
قوای فنی رکستون جدید در ایران یکی از مهمترین فوایدی بود که آن را در مقابل سورنتو یا اوت‌لندر می‌نشاند. در نسخه‌های جدید این خودرو کمی تغییرات فنی دارد. البته رکستون 2021 از نظر موتور وضعیت مشخصی دارد. پیشرانه‌های مورد استفاده در این سری دیزلی و بنزینی هستند.
 
حداکثر توان پیشرانه 2.2 لیتری توربو دیزلی سانگ یانگ رکستون 2021 با اندکی رشد از 187 اسب بخار قبلی به 202 اسب بخار رسیده است. گیربکس 7 سرعته اتوماتیک ساخته مرسدس بنز که پیش‌تر با این پیشرانه کوپل می‌شد، نیز با یک نمونه 8 سرعته اتوماتیک عوض شده است.
 
به علاوه پیشرانه 2 لیتری توربو بنزینی نیز با حداکثر توان 225 اسب بخاری و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخته آیسین ژاپن در دسترس خواهد بود. گفتنی است سانگ یانگ رکستون 2021 قیمت پایه حدودا 32 هزار و 500 دلار خواهد داشت.
 
عددی که با احتساب دلار 25 هزار تومانی از بهای 800 میلیونی رکستون در کره جنوبی حکایت دارد. خب این یعنی اقلا ورود این خودرو به ایران 1.6 میلیارد تومان هزینه در بردارد و با احتساب سود اندکی که به واردکنندگان می‌رسد! قیمت نسخه 2021 قطعا از 3 میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

ورود به ایران
خیلی باید خوش شانس باشید که رکستون 2021 را در ایران ببینید. این نسخه بعید است در ایران پیدا شود یعنی حداقل تا دو سال آینده نمی‌توان به ورود این خودرو به کشور امیدوار بود. از آن سو، اما به واسطه وجود حدود 50 تا 100 دستگاه از این خودرو در کشور، بعید نیست کیت بدنه این کره‌ای جسور به کشور وارد شود و رکستون‌های جی 4 مدل 2018 به سری 2021 تبدیل شوند.
 
این کار برای پرادو و لندکروزر دو محصول تویوتا یا ب. ام؛ و سری 7 رخ داده و بعید نیست برخی کارگاه‌های سطح پایتخت رکستون را هم نونوار کنند! بنابراین اگر این خودرو را با پلاک ملی در کشور یافتید، شک نکنید رکستون 2021 تولید داخل است!

ارزش خرید
چه در ایران و چه هرجای دیگر، اغراق درباره کیفیت رکستون کم نیست! این خودرو محصول جذابی است، اما نه در حدی که کیفیت آفرود آن را با لندکروزر و کابینش را با لکسوس مقایسه کنیم. این محصولی است به روز که چه در نمونه‌های موجود در ایران و چه در نسخه فعلی حد معقولی از عملکرد را دارد. این درباره ایران.

در خارج از ایران رکستون G4 شانس زیادی در مقابل انبوهی از اس‌یووی‌های ژاپنی، آلمانی و آمریکایی ندارد و تنها به فروش در بازار‌هایی نظیر هند و کره و آسیای جنوب شرقی دلخوش است. این البته نافی توانمندی رکستون نیست. مسئله به بازاری برمیگردد که هرروز رقابتی‌تر می‌شود و تولیدات تازه‌ای به بازی وارد می‌شوند.
 
این یعنی رکستون هرچقدر تلاش کند در نهایت کمی بهتر از نسل قبل خود خواهد بود و این در حالی است که رقبای هم رده هرلحظه در صدد اعمال انقلابی هستند. ازینرو سانگ‌یانگ در بازار‌های جهانی باید خود را با متر تویوتا و هوندا و فولکس همسطح و همسو کند.
 
کاری که حداقل در مقطع فعلی شدنی نیست؛ بنابراین تا اطلاع ثانوی رکستون جی 4 یک بازیگر خوش آتیه در نقش‌های فرعی است. تا کی ستاره اقبالش بدرخشد!
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان