ویژه‌های مشرق؛

ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی‌کنم/ مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

اصلاح طلبان بجای جنگ و دعوا برای راهیابی به پاستور، باید درباره کارنامه ۸ ساله خود به مردم پاسخگو باشند.

سرویس سیاست مشرق - از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری ویژه‌نامه‌های نوروزی، نکات قابل‌توجهی می توان استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی کنم

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد گفت: «من از کلمه دشمن هیچ وقت استفاده نمی کنم...همه باید بپذیرند که در دوران ما، من برای اولین بار هزینه گفت و گو با آمریکا را پرداخت کردم. با وزیر خارجه آمریکا به یک توافق رسیدیم. با وزیر خارجه آمریکا اجرای توافق را آغاز کردیم. بسیاری در ایران مخالف این اقدام بودند. بسیاری در ایران کارشکنی کردند که الان وقت صحبت درباره این مسائل نیست».

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «درباره رابطه با عربستان، اگر من خودم نگاه کنم ممکن است بتوانم بگویم که یک یا دو مورد فرصت از دست رفته است. مثلا در زمانی که من به عربستان سعودی دعوت شدم اما سعودی به دلایل مختلف نمی خواست آنطور که شایسته وزیر خارجه ایران است، برخورد کند. البته نرفتن تصمیم شخصی من نبود و حتی حاضر بودم با همان شرایط هم بروم».

ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی‌کنم/ مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

دولت آمریکا اقداماتی همچون ترور سردار حاج قاسم سلیمانی، تحریم داروی بیماران و از جمله کودکان ایرانی، تجهیز صدام به سلاح شیمیایی در جنگ تحمیلی علیه ایران، حمایت و تجهیز گروهک تکفیری تروریستی داعش، حمایت ویژه از گروهک های تکفیری تروریستی در ایران از جمله عبدالمالک ریگی، حماین ویژه از گروهک جنایتکار منافقین و...را در کارنامه خود دارد؛ با اینحال آقای ظریف تاکید دارد که هیچوقت از کلمه دشمن استفاده نمی کند.

متاسفانه جناب آقای ظریف شناخت دقیقی از ساختار حاکمیتی آمریکا و تروئیکای اروپا و نظام سلطه ندارد؛ که اگر این شناخت وجود داشت، وی هیچوقت تاکید نمی کرد که «از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی کنم»

به این نمونه توجه کنید. آقای ظریف- آبان 99- گفت: «معلوم است بین ترامپ و بایدن تفاوت وجود دارد» . وی به فاصله تنها چند ماه پس از این اظهارنظر در اسفند 99 گفت: «هیچ چیز تغییر نکرده است، بایدن مدعی شد که سیاست فشار حداکثری ترامپ، شکست حداکثری بوده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم اخیراً تأکید کرد که آن سیاست شکست خورده است اما عملاً آنها همان سیاست را در پیش گرفته‌اند».

ظریف- شهریور 97- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند.  متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

متاسفانه دولت آقای روحانی و وزارت خارجه به ریاست ظریف در حوزه دیپلماسی منطقه ای هم کارنامه قابل قبولی ارائه ندادند. دولت روحانی و شخص آقای ظریف در سالهای اخیر بارها از موضع ضعف خواستار مذاکره و تعامل با آل سعود شده اند، اما سران آل سعود هر بار با توهین و تحقیر نسبت به این پیشنهاد واکنش نشان دادند.

ظریف- بهمن 94-  به فاصله کوتاهی از فاجعه منا در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه وقت آل‌سعود)   با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید...500 زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم»!

زانو زدن وزیر امور خارجه در مقابل امیر کویت برای صدور وزیرا برای سفر هیات ایرانی به عربستان و عدم صدور ویزا برای وزیر فرهنگ دولت یازدهم از جمله اتفاقات تأسف برانگیز در آن مقطع بود. سعودی‌ها حتی به ظریف در مورد فاجعه منا اجازه ملاقات هم ندادند.

این در حالی است که در فاجعه تلخ حج خونین 94، به دلیل قصور و تقصیر رژیم آل سعود حدود 600 زائر ایرانی به شهادت رسیدند.  پیش از آن نیز سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام به شهادت بیش از 100 نفر از حجاج انجامید.

با اینحال ظریف در مصاحبه مذکور می گوید «زمانی که من به عربستان سعودی دعوت شدم اما سعودی به دلایل مختلف نمی خواست آنطور که شایسته وزیر خارجه ایران است، برخورد کند. البته نرفتن تصمیم شخصی من نبود و حتی حاضر بودم با همان شرایط هم بروم».

** مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد گفت: «کاستی های دولت آقای روحانی نباید به حساب اصلاح طلب ها گذاشته شود. دولت آقای روحانی دولت حداقلی بوده که ما مقابل جبهه پایداری از آن حمایت کرده ایم».

مرعشی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «آقای روحانی کار خودش را خوب انجام داده است...سیاست های آقای دکتر روحانی سیاست های درستی بوده و سیاست های ما هم در آینده سیاست های درستی است».

ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی‌کنم/ مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

اصلاح طلبان در سالهای اخیر 2 کارویژه را در دستور کار خود قرار داده اند. یکی تکرار دروغ «اختیارات محدود رئیس جمهور» است و دیگری دروغ «عدم حضور اصلاح طلبان در دولت روحانی» است.

سر و دست شکاندن اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 و اعلام آمادگی دهها فعال اصلاح طلب برای حضور در پاستور، بیش از پیش بر دروغ بودن ادعای اختیارات محدود رئیس جمهور صحه گذاشت.

از سوی دیگر حضور افرادی همچون آخوندی، زنگنه، جهانگیری، ربیعی، ابتکار، مولاوردی، نعمت زاده، ترکان و...نشان داد که دولت روحانی، دولتِ اصلاح طلبان است و این مسئله ای است که حتی فعالین اصلاح طلب نیز به آن اذعان دارند.

اصلاح طلبان بجای جنگ و دعوا برای راهیابی به پاستور، باید درباره کارنامه 8 ساله خود به مردم پاسخگو باشند. باید توضیح دهند که چرا علیرغم امکانات و اختیارات گسترده ای که داشتند، نه تنها مشکلات را برطرف نکرده بلکه بر حجم آن نیز افزوده و سفره مردم را کوچک کردند.

«محمدرضا تاجیک» از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات در هفته های گذشته در مصاحبه با روزنامه شرق در توصیف نسبت جریان اصلاح طلب با وضع موجود،  گفته بود: «وضعیت جریان اصلاح‌طلبان درست مثل داستانی است که یک افسر آلمانی در یک نمایشگاه نقاشی جلوی یک تابلو می‌ایستد، چون یک خشونت مدرن را در تابلو می‌بیند، نقاش را صدا می‌زند و می‌گوید این کار شماست؟ نقاش با متانت می‌گوید خیر کار شماست».

** صادقی: منتقدان دولت با براندازان دغدغه مشترک دارند

«محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم در یادداشتی در ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد نوشت: «به نظر می آید به طور کلی مجلس یازدهم از نگاه تعدادی از مهره های اثرگذار به عنوان یک سکو برای فتح پاستور و ریاست جمهوری در سال 1400 تعریف شده است. در همین راستا هم شاهد هستیم که رفتارهای تعداد قابل توجهی از نمایندگان خیلی جنبه شعاری داشته و دارد».

صادقی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: «همزمان با اتفاقات داخلی ما شاهد بودیم که انتخابات آمریکا به نتیجه ای رسید که پیش بینی نمی شد ولی به هر ترتیب با یک فاصله چند میلیونی دموکرات ها برنده شدند و با توجه به اینکه دموکرات ها رسما اعلام کرده بودند به معاهدات بین المللی و از جمله برجام بازمی گردند حالا با مستقرشدن بایدن در کاخ سفید انتظار می رود که این دولت به وعده های خودش عمل کند. ولی به نظر می رسد که یک نگرانی هایی در جناح های رقیب دولت ایجاد شد و اینها در این نگرانی با براندازان نظام مشترک هستند».

ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی‌کنم/ مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

ظریف: از کلمه دشمن هیچوقت استفاده نمی‌کنم/ مرعشی: روحانی کار خودش را خوب انجام داد

محمود صادقی در این یادداشت به نقد مجلس پرداخته و مدعی شده است که اقدامات نمایندگان جنبه شعاری دارد. گویا از نظر وی اقدام نمایندگان مجلس جهت اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی و یا همسان سازی حقوق بازنشستگان، اقداماتی شعاری است.

مجلس یازدهم بجای «سلفی حقارت» و «کمیته رفع حصر» رسیدگی به موضوعات مهمی همچون «اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی» و «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» و ایجاد تسهیلات برای اقشار ضعیف جامعه و همچنین تسهیل ازدواج جوانان و ارائه تسهیلات جهت فرزندآوری را در کارنامه خود دارد.

«محمود صادقی» در حالی به نقد مجلس یازدهم پرداخته که خود به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی در دوران نمانیدگی اش ارائه نداده است. برای نمونه وی در مقطعی که نماینده مردم بود، بجای رسیدگی به مطالبات مردم در اظهارنظری عجیب گفت: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما رفع حصر خواسته اصلی بود»!

در یک نمونه دیگر، در آبان 98 و پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین توسط دولت،  محمود صادقی در مجلس دهم بجای اینکه به وظیفه مهم خود در نظارت بر عملکرد دولت و سوال از دولتمردان عمل کرده و نقاط ضعف طرح مذکور را برطرف کند و با تشریح مزایای سهمیه بندی بنزین، افکار عمومی را قانع کرده و از التهابات بکاهد، با کاسب کاری، خواستار استعفا شد.

نکته قابل توجه اینجاست که همین نماینده که با بی مسئولیتی نمایش استعفا به راه انداخته بود، در ماههای بعد و در مقطع نام نویسی از کاندیداهای دوره یازدهم مجلس، در انتخابات ثبت نام کرد!

صادقی در یادداشت مذکور با توصیف دولت بایدن مدعی شده است که منتقدان دولت با براندازان دغدغه مشترک دارند. اما برخلاف ادعای این نماینده سابق، بایدن در مسئله ایران دقیقا مشابه ترامپ رفتار کرده و در این زمینه هیچ تفاوت و تغییر رویه ای مشاهده نشده است.

اتفاقا این طیف تندرو اصلاح طلب است که با براندزان دغدغه مشترک دارد. فتنه 88، غائله دی ماه 96 و آبان 98 تنها بخشی از مصادیق این همصدایی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان