جام جم آنلاین در این رابطه نوشته: فکر کنید که فیلم تحسینشده و پرسروصدای «شنای پروانه» از جشنواره فجر سی و هشتم در بهمنماه 98 صبر کرد تا رنگ پرده را ببیند؛ اما فیلمی که از معدود آثار اخیر سینمای ایران بود که میتوانست تجربه تماشای دستهجمعی را به تماشاگران عرضه کند، بالاخره تسلیم شد و از 21 بهمنماه99 روی پرده رفت تا پس از 40 روز اکران عمومی با فروشی نزدیک به یک میلیارد، سالن را ترک کند. فروش شنای پروانه از این حیث که بسیاری میخواستند از آن بهعنوان استاندارد گیشه دهه بعد چیزهایی بیاموزند، فیلم مهمی است. همین فیلم پس از مقاومت رسول صدرعاملی، تهیهکننده آن و تکذیب چندباره اکران آنلاین، بالاخره از یازدهم فروردین، وارد شبکههای ویاودی شد و در عرض 24 ساعت در دو سامانه فیلیمو و نماوا با 30 هزار مخاطب، یک میلیارد تومان فروخت! یعنی نهتنها فروش ناامیدکنندهاش در گیشه نشان داد که واقعا برای سالنهای سینما اتفاق بدی افتاده، بلکه مقایسه مدت زمان یک میلیاردی شدن در گیشه و اکران آنلاین هم تایید کرد که بیمار بدحال است.
در گزارش این سایت آمده است تکرار اتفاقی مشابه این برای فیلم «خورشید» مجید مجیدی هم مهر تایید دیگری است. حالا بگذریم که در فاصله اواخر بهمن 99 تا اواسط نوروز 1400 فیلمهای دیگری چون «خون شد» مسعود کیمیایی، «آن شب» به تهیهکنندگی و بازیگری شهاب حسینی، پروژه جنجالی «لاله» و فیلم کمدی «هفتهای یک بار آدم باش» با بازی پژمان جمشیدی همگی در شرایط طبیعی از ویژگیهای اختصاصی برای موفقیت در گیشه برخوردار بودند؛ اما هیچیک از معیارها نظیر بازیگران ستاره، ژانرهای متفاوتی چون هراس، سرشناس بودن کارگردان، برنده شدن جایزه کن، کمدی بودن یا جنجالی و پرحاشیه بودن موضوع باعث نشد این فیلمها مخاطبان را به سالن سینما برگردانند. خطر دود شدن هزینه، زیرساختها را تهدید میکند؛ البته این اتفاق مهمی نیست اگر شما فقط تماشاگر یا فقط یک مسوول علمی در ستاد ملی کرونا باشید. احتمالا پیش خودتان میگویید حالا یک فیلم را هم مردم نبینند اما به کرونا مبتلا نشوند، بهتر است یا نهایتا به خودتان بگویید در سالن سینما هم خوش میگذشت؛ ولی بالاخره سلامتی مهمتر است. اما به غیر از جبران ضرری که صاحبان فیلم متحمل میشوند و میتواند کل این کسبوکار پرهزینه را زمین بزند و مهمترین ستون فرهنگ و هنر کشور را در داخل و خارج بشکند، داستان پرآبچشم، این است که تمام هزینههایی که در چند دهه گذشته خرج تامین زیرساختهای توسعه سینما در تمام کشور شده استف دود میشود و به هوا میرود. با این حال شاید مرور آنچه در سالنها اتفاق افتاد وضعیت را ملموستر به تصویر بکشد. پس از دو هفته از شروع اکران فیلمهای نوروزی، کمدی «هفتهای یکبار آدم باش» با جذب مخاطب بیشتر در صدر آمار فروش پنج میلیارد ریالی فیلمهای روی پرده سینماها قرار گرفت. براساس آمار سامانه مدیریت و فروش اکران (سمفا) در این دو هفته، فیلم «هفتهای یکبار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاهحسینی و «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد بیشترین و کمترین تعداد بلیت را فروختهاند. «هفتهای یکبار آدم باش» با داشتن 181 سالن و 7هزار و 666نفر بیننده، یکمیلیارد و 830میلیون ریال فروش داشته است. در رده بعدی فیلم «خورشید» مجید مجیدی قرار دارد که با 149 سالن و 6هزار و 263نفر بیننده، بیش از یکمیلیارد و 630میلیون ریال بلیت فروخته است .دیگر فیلم کمدی اکران نوروزی یعنی «تکخال» به کارگردانی مجید مافی نیز با 143 سالن توانسته 5هزار و 615تماشاگر را با فروش بیش از یکمیلیارد و 220 میلیون ریال ثبت کند. فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی یکی دیگر از فیلمهای روی پرده است که در 113 سالن اکران میشود و تاکنون هزار و 650نفر تماشاگر داشته است. فروش این فیلم درحالحاضر حدود 400میلیون ریال است. اما پنجمین فیلم اکران نوروزی که یکی از فیلمهای پرحاشیه سالهای اخیر در حین تولید بوده، کمترین فروش و مخاطب را داشته و شاید یکی از دلایل استقبال کم از «لاله» مدت زمان طولانی فیلم باشد، گرچه عدهای هم ریتم آن را پرکشش میدانند. این فیلم با 68 سالن و حدود 490 نفر مخاطب 110 میلیون و 654 هزار ریال فروش داشته است. اکران فیلمهای نوروزی همچنان در سینماها ادامه دارد.