ماهان شبکه ایرانیان

استامینوفن (۳)

زنان باردار و شیرده باید در مورد مصرف بیش از اندازه این دارو بسیار مراقب باشند؛ چون اُوردوز شدن آن در این دوران می‌تواند برای مادر یا نوزاد بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشد.

استامینوفن (3)

 اگر باردارید، قصد باردار شدن دارید یا به نوزادتان شیر می‌دهید، باز هم باید پزشک را در جریان قرار دهید. اگر حین مصرف این دارو باردار شدید، حتما به او بگویید.

 چنانچه به بیماری خاص «فنیل کتون اوری» یا (PKU) مبتلا هستید، حتما پزشک را مطلع کنید. این بیماری یک بیماری ارثی است که در صورت تشخیص آن در بدو تولد نیاز به ملاحظات غذایی بسیار دقیق برای تغذیه نوزاد دارد؛ در غیر این صورت او دچار عقب‌ماندگی ذهنی شدیدی خواهد شد.

چنین بیماری تا آخر عمر باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی و از خوردن برخی غذاها پرهیز کند تا بتواند مانند افراد عادی به زندگی خود ادامه دهد. پزشک با اطلاع از این موضوع مهم می‌تواند نوعی از این دارو را برای شما تجویز کند که وضعیت خاص شما بدتر نشود.

 اگر از مکمل‌های رژیمی، ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی یا مواد معدنی استفاده می‌کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

عوارض جانبی مصرف استامینوفن

هر دارو به موازات اثرات درمانی، دارای عوارض جانبی هم هست و این واقعیت درباره این داروی بظاهر ساده و معمولی هم صدق می‌کند. مصرف استامینوفن گاه می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. اگر پس از مصرف هر نوع آن دچار یکی از عوارض قرمزی پوست، ظاهر شدن لکه‌ها یا دانه‌های قرمز، خارش، کهیر، ورم گلو، صورت، زبان، لب‌ها‌، چشم‌ها، دست‌ها، پا‌ها، قوزک پا یا گرفتگی پاها یا اشکال در بلع یا تنفس شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

خوردن این دارو می‌تواند عوارض دیگری هم داشته باشد. در صورت مشاهده هر علامت غیرعادی به پزشک اطلاع دهید. خوب است بدانید که هر مسکنی اگر در همان اوایل بروز درد مصرف شود، بهتر اثر می‌کند. اگر صبر کنید تا علائم‌تان شدید شود، ممکن است خوب عمل نکند.

مصرف بیش از اندازه استامینوفن (overdose)

اگر بیمار به هر علتی بیش از حد استامینوفن خورده است، فورا او را به اولین مرکز درمان مسمومیت‌های دارویی برسانید. گاهی اوقات خود فرد متوجه می‌شود که بیش از اندازه خورده و فورا به اطرافیان اطلاع می‌دهد، ولی هنوز علائمی بروز نکرده است. در این شرایط هم فورا او را به چنین مرکزی برسانید.

علائم مصرف زیاد استامینوفن می‌تواند تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، عرق کردن، خستگی بسیار شدید، خونریزی غیر عادی یا کبودی، درد در قسمت راست بالای معده، زردی پوست یا چشم‌ها یا علائمی شبیه آنفلوانزا باشد.

مصرف استامینوفن و بارداری

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که درباره هر دارویی مطرح می‌شود، بی‌خطر یا مضر بودن آن در دوران بارداری برای مادر و جنین است. در واقع، زمانی که این دارو طبق دستور پزشک و با رعایت احتیاط‌‌های توصیه‌شده مصرف شود، خطری مادر و جنین را تهدید نخواهد کرد. پزشکان برای تسکین تقریبا هر دردی در دوران بارداری معمولا این دارو را تجویز می‌کنند.

پژوهش‌های متعدد بی‌خطر بودن آن را ثابت کرده‌‌اند. اگر خوردن این دارو در این دوران حساس ضروری باشد، بهتر است در کوتاه مدت و به صورت یک یا دو قرص هر 8 ساعت یکبار مصرف شود. در واقع، این دارو در دوران بارداری تنها باید زمانی تجویز شود که مصرف آن واقعا و به طور قطع ضروری باشد.

شما به عنوان یک زن باردار هیچ دارویی را نباید بدون مشورت با پزشک متخصص و سرخود مصرف کنید که به طور قطع استامینوفن هم یکی از آنهاست. تنها زمانی مجاز به خوردن این دارو هستید که پزشک دستور آن را داده باشد.

مصرف استامینوفن و شیردهی

اگر حین مصرف این دارو باردار شدید، به پزشک اطلاع دهید. دیده شده که ترکیبات استامینوفن در مقادیر اندک در شیر مادر نفوذ می‌کند، ولی در زمان شیردهی، مانند دوران بارداری، مصرف استامینوفن فقط با دستور پزشک متخصص و در دوز تجویز شده مجاز است.

زنان باردار و شیرده باید در مورد مصرف بیش از اندازه این دارو بسیار مراقب باشند؛ چون اُوردوز شدن آن در این دوران می‌تواند برای مادر یا نوزاد بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشد.

این اتفاق ممکن است به کبد مادر و جنین آسیب جدی وارد کند. اگر کبد شما به هر دلیل اختلال عملکرد دارد، بهتر است از خوردن این دارو در بارداری اجتناب کنید. بهتر است استامینوفن در سه‌ماهه آخر بارداری مصرف نشود؛ زیرا خون را رقیق می‌کند و خطر خونریزی حین زایمان افزایش می‌یابد. همچنین، می‌تواند باعث طولانی شدن زمان زایمان شود.

و در آخر پاسخ به چند سوال رایج درباره مصرف این داروی رایج و پر‌مصرف

 آیا وقتی استامینوفن می‌خورم باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنم؟

تا زمانی که پزشک تغییری در غذاهای روزانه شما نداده است، همان غذاهای قبلی را می‌توانید بخورید.

 اگر فراموش کردم یک نوبت را بخورم، چه کار کنم؟

اگر پزشک به شما دستور داده که این دارو را مرتب و سر ساعات خاصی بخورید، به محض اینکه یادتان آمد، بلافاصله آن را بخورید؛ ولی اگر زمانی است که بسیار نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی است، دوز فراموش‌شده را نخورید و مطابق روند قبل ادامه دهید. برای اینکه دوز فراموش‌شده را جبران کنید، مقدار دارو را دو برابر نکنید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- استامینوفن- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- استامینوفن- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان