علایم و روش های درمان فروپاشی عصبی

به طور کلی درمان فروپاشی عصبی چندان راحت نیست و شما بایستی به کارگیری راهکارهای مختلف و کاربردی که در این مقاله بیان کرده ایم اقدام به رفع و درمان فروپاشی روانی در خود بکنید با ما همراه باشید.

علایم و روش های درمان فروپاشی عصبی

به طور کلی فروپاشی عصبی گاهی اوقات توسط افراد برای توصیف وضعیت و مدیریت استرس به کار می رود که در آن به طور موقت قادر به عملکرد عادی در زندگی روزانه نیستید و برای هر فردی ممکن است شرایطی پیش بیاید که اوضاع بر میل او نباشد و فرد از نظر عاطفی و هیجانی دچار استرس و اضطراب شود.

آشنایی با اصول درمان فروپاشی عصبی

بهتر است بدانید فروپاشی روانی معمولا زمانی رخ می دهد که فرد دیگر نمی تواند عملکرد نرمال و عادی خود را انجام دهد و حتی برای کوچک ترین چیزی ها مانند کارهای ساده خانه یا بهداشت فردی نیازمند دیگران خواهد بود. با این وجود شرایط او را یک بیماری روانی رسمی نمی دانند ولی می تواند اثرات جدی و منفی زیادی روی زندگی فرد داشته باشد. در واقع فردی که فروپاشی روانی را به خوبی تجربه می کند شاید نتواند کار کند، به مدرسه برود، از خانواده خود مراقبت کند و یا هر یک از فعالیت های عادی دیگر را انجام دهد. توجه داشته باشید که این وضعیت موقتی اما کاملا جدی بوده و باید مانند یک بحران در سلامت روان مورد درمان قرار گیرد. همچنین ارزیابی های صورت گرفته توسط روان شناسان یا متخصصان دیگر در زمینه سلامت روان می تواند کمک کند تا بفهمید که آیا مشکل پنهانی در سلامت روانی فرد وجود دارد که منجر به فروپاشی روانی شده و پس از اینکه تشخیص انجام شد روند درمان صورت گیرد. معمولا این ارزیابی ها می تواند منجر به درمان شود که اغلب شامل ماندن برای زمانی کوتاه در مراکز درمانی و قرار گرفتن تحت درمان، استفاده از دارو در صورت نیاز تغییراتی در سبک زندگی و استفاده منظم از استراتژی های کاهش استرس و تکنیک های یلکسیشن می باشد.

چگونگی درمان فروپاشی عصبی

نشانه های فروپاشی روانی:

از آنجایی که این وضعیت با هیچ شرایطی یکسان نیست می توان آن را فروپاشی روانی با هیچ علامت تعریف شده ای به جز مشکل داشتن یا عدم توانایی در انجام عادی فعالیت روزانه دانست که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از علام و نشانه های آن بپردازیم:

احساس اضطراب، افسردگی، ناراحتی یا زودرنجی مداوم

گوشه گیری و یا اجتناب از موقعیت های احتماعی عادی

احساس درماندگی، ناامیدی و عزت نفس کم

بهانه کردن مریضی برای نرفتن به محل کار برای چندین روز یا نرفتن برای جلسات و قرار ملاقات ها

برنامه خواب نامنظم چه خوابیدی خیلی زیاد و چه نداشتن خواب کافی

فرد حس می کند از نظر عاطفی خالی شده و از نظر فیزیکی نیز همیشه خسته است

داشتن مشکل در تمرکز یا به یاد آوردن اتفاقات روز

علائم مشکلات عصبی

عدم توانایی برای داشتن لذت کافی از چیز هایی که در حالت عادی برای فرد لذت بخش و سرگرم کننده بوده اند.

درد ها و ناراحتی های مداوم

عدم علاقه به رابطه جنسی و تغییرات در قاعدگی

مشکل در همراهی با دیگران یا تحمل کردن فرد دیگری در کنار خود

حرکت کردن یا صحبت کردن کندتر از مواقع عادی

فکر کردن به خودکشی یا داشتن افکاری در مورد آسیب زدن به خود

دقت داشته باشید که در موارد درمان نشده و یا شدید به ویژه زمانی که این وضعیت مرتبط با مشکلی در سلامت روان باشد علائم ناشی می تواند باعث توهم، بارانوئیا و از دست دادن قدرت فهم و هذیان گویی شود.

نشانه های فروپاشی روانی

راه های درمان فروپاشی عصبی:

توجه داشته باشید که امروزه راهکار های مختلفی برای درمان فروپاشی عصبی وجود دارد که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنید:

توصیه می شود که برای درمان مشکل عصبی خود به روانشناس مراجعه نمایید و مشکلات خود را با آن ها در میان بگذارید. یک روانپزشک مجرب بدون افتادن در دام تشخیص گذاری های افراطی و با درک مشکلتان متوجه خواهد شد که شما به خاطر کار کشیدن زیاد از سیستم عصبی تان دچار تحلیل قوا و انرژی شده اید و به همین خاطر نیاز به استراحت و تجدید قوا دارید. وی سپس بدون ترساندن شما با طرح برنامه یک دوره درمانی کوتاه مدت همراه با تجویز های استعلاجی و آموزش همه راه های رسیدن به آرامش روانی شما را مدد خواهد کرد تا هرچه زودتر از این مشکل روانی رهایی پیدا کنید.

نیاز های جنسی تان را جدی بگیرید:

یکی از راهکارهای بهبود وضعیت عصبی در اولویت قرار دادن نیاز های جنسی است زیرا ترشح طولانی مدت هورمون استرس می تواند تمامی اجزای سیستم ایمنی و بقای شما را تحلیل کرده و سلول های بدن را ضعیف و ناتوان کند. به همین خاطر لازم است تا حسابی به خودتان برسید یعنی پروتئین مصرف کنید، سبزی و میوه تازه بخورید، حداقل روزی بیست دقیقه از خانه بیرون بزنید، اجازه دهید پوستتان در معرض آفتاب قرار بگیرد و ویتامین D در بدنتان به خوبی ساخته شود. دقت داشته باشید که در مواجه با این مشکل بیشتر از همیشه نیاز به دریافت ویتامین دارید تا به بازسازی خلق و روحیه و اصلاح الگوی خوابتان بپردازد.

راه های درمان مشکلات عصبی

با صحبت با دیگران فشار درونی خود را کاهش دهید:

بهتر است بدانید که معمولا در تنهایی درد و رنج افراد بیشتر می شود و به همین خاطر حرف زدن با انسان های دلسوزی که بی قضاوت و بی آزار هستند می تواند برای شما حیاتی باشد. حرف زدن معجزه می کند و برون ریزی هیجانی از رنج و آلام شما می کاهد. شاید گاهی اوقات در دل خود نخواهید با درد و دل کردن مزاحم دیگران شوید و آن ها را برنجانید اما توجه داشته باشید که الان شما در وضعیت خطرناک و اورژانسی قرار دهید و از آنجایی که کمک کردن به انسان های دیگر یک صفت شریف انسانی است پس به دیگران اجازه دهید تا از این صفت درونی خودشان مطلع شوند و آن را به کار بگیرند.

با خودتان منصف و مهربان باشید:

نباید به خاطر سطح توقعی که دارد خودتان را ملامت کنید زیرا کمالگرایی که دام بزرگ است و شما بایستی سطح توقعی که از دنیا دارید را با تغییر زندگی خود کم و زیاد کنید. چنانچه دچار فروپاشی عصبی و روانی شده اید نباید مثل سابق از خودتان توقع زیادی داشته باشید و حتما به خود تحمل استراحت برای بازگشت انرژی های از دست رفته را بدهید.

چگونگی تشخیص مشکلات عصبی

برای برگشت انرژی های رفته ریلکس کنید:

توصیه می شود تا برای برگشتن انرژی های از دسته رفته خودتان را ریلکس کنید تا دوباره سرحال و ریفرش شوید. در واقع ریلکسیشن منظم روش فکر کردن شما و احساس شما را در مورد همه چیز تغییر خواهد داد.

مشکلات خود را تقسیم نمایید:

به طور کلی وقتی تمامی دردسر ها و مشکلات زندگی تان را یکجا مشاهده کنید و بخواهید آن ها را همزمان حل کنید قطعا مرعوب و وحشت زده خواهید شد. اما اگر برخی از آن ها را نادیده بگیرید و باقی را هم به بخش های کوچک تری تقسیم کنید با افزایش انگیزه در مقابله با مشکلات مواجه خواهید شد. توصیه می شود که در هر زمان تنها با یکی از مشکلاتتان کلنجار بروید. در واقع الان وقت اجرای نقشه های بزرگ و یا تصمیم گیری های عجولانه نیست و برای مثال شما برای به دریا انداختن یک قایق باید صبر کنید تا موج ها بروند و دریا آرام شود پس عجله نکنید زیرا در این وضعیت قادر به مقابله با مشکلات نخواهید شد. توصیه می شود برای مدتی اقدام به تصمیم گیری نکنید و پس از استراحت و بازسازی خودتان به حل آن ها بپردازید.

آینده تان را تصور کنید:

اینکه شما دچار فروپاشی عصبی شده اید به این معناست که یک قدم از زندگیتان ایراد دارد و شاید فکر می کردید که کار و پول زیاد اسباب خوشبختی را فراهم می آورد و یا فکر می کردید روابط بسیار زیاد با سایر افراد و راضی نگه داشتن همه باعث می شود تا زندگی پربرکتی داشته باشید و دنیا با شما مهربان تر شود. اما حالا که دچار این مشکل شده اید توصیه می شود که در باورهای پیشین خود تجدید نظر نمایید زیرا در حال حاضر فرصت دارید تا به صورت دقیق برای آینده و سبکی که از این به بعد زندگی خواهید کرد فکر کنید. لازم است تا تفاوت جدید در زندگی خود ایجاد کتید تا اشتباهات گذشته مجددا تکرار نشوند.

روش های درمان فروپاشی عصبی

یک آینده خوب برای خودتان بسازید:

یکی دیگر از راهکارهای درمان فروپاشی عصبی تصور کردن آینده خوب است. سعی کنید تا از چیز های کوچک در زندگی لذت ببرید زیرا مفهوم زندگی شادمانی از چیز های کوچک در لحظه فعلی خواهد بود. ملاقات دوستان خوب قدیمی، پیاده روی، رفتن به خرید، سفر و گردش و صرف وقت با عزیزان همه از اصول درمان فروپاشی عصبی خواهند بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان