دلایل تیره شدن قیمه چیست و اصول صحیح تهیه این خورش چگونه است؟

دلایل تیره شدن قیمه بسیار زیاد است و اگر آن ها را بدانید می توانید غذایی بسیار خوب و خوشرنگ تهیه کنید. در این مطلب شما را با کار هایی که می تواند منجر به سیاه شدن قیمه شود آشنا خواهیم کرد و شما می توانید در انتهای این مطلب طرز تهیه قیمه را با اندازه های مواد آن مشاهده کنید.

دلایل تیره شدن قیمه چیست و اصول صحیح تهیه این خورش چگونه است؟

تیره شدن خورشت قیمه یکی از مشکلاتی می باشد که افراد بسیار زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. دلایل تیره شدن قیمه را در ادامه برایتان بیان می کنیم تا با رعایت این نکات بتوانید غذای خوش رنگ و لعاب تری تهیه کنید.

دلایل تیره شدن قیمه های خانگی

دلایل تیره شدن قیمه

خانم های ایرانی حداقل یک بار در طی هفته این خورشت را تهیه می کنند زیرا این غذا از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای ایرانی می باشد. اما در برخی از موارد ممکن است خورشت قیمه ای که تهیه می کنید تیره رنگ شده و دیگران از آن ایراد بگیرند. موارد بسیار زیادی در این امر دخالت دارند که آن ها را بررسی می کنیم و شما می توانید با رعایت کردن آن ها یک خورشت قیمه بسیار خوش رنگ و لعاب تهیه کنید. بسیاری از افراد بر اثر تیره شدن رنگ این خورشت سعی می کنند اصلا آن را درست نکنند و از خوردن این غذای بسیار لذیذ خود و دیگران را محروم خواهند کرد.

مقدار و نوع رب

یکی از دلیل هایی که منجر به تیره شدن قیمه شما می شود رب مورد استفاده تان است. باید به دستور پخت این غذا توجه ویژه یا داشته باشید زیرا تفت ندادن رب می تواند یکی از علل هایی باشد که منجر به سیاه شدن قیمه می شود. در نظر داشته باشید که نباید این رب را خیلی تفت داد زیرا تفت دادن بیش از حد نیز رنگ جالبی برای قیمه بر جای نخواهد گذاشت.

میزان آب خورشت

یادتان باشد که در میان پخت و پز نباید به خورشت های خود آب اضافه کنید و این کار می تواند منجر به تیره شدن رنگ خورشت قیمه شود. البته آب زیاد نیز نباید رد خورشت باشد زیرا در انتهای پخت و پز ممکن است آب خورشت زیاد باشد و شما برای کاهش آن زیر گاز را بلند می کنید و این امر نیز می تواند مزه بسیار بدی برای خورشت ایجاد کند و رنگ آن را از حالت عادی تیره تر خواهد کرد.

گوشت تازه دلیل بسیار خوبی برای تیره شدن قیمه است.

گوشت تازه

بسیاری از افراد سعی می کنند از گوشت های تازه برای تهیه خورشت های خود تهیه کند و این امر بسیار خوب است. در نظر داشته باشید که اگر گوشت تازه را در خورشت قیمه استفاده کنید زمینه تیره شدن آن را فراهم خواهید کرد. سعی کنید از گوشت گوسفندی برای تهیه قیمه استفاده کنید و قبل از هر کاری سعی کنید گوشت را تفت داده و بعد آن را بجوشانید. این کار می تواند از تغییر رنگ بسیار زیاد خورشت شما پیشگیری کند و طعم آن را به صورت کلی تغییر خواهد داد.

سوختن پیاز

یکی دیگر از دلایل تیره شدن قیمه سوختن پیازها در مراحل ابتدایی می باشد. بهتر است حواس خود را جمع کنید و استفاده از زردچوبه را از یاد نبرید زیرا این ادویه یکی از چاشنی های بسیار مهم قیمه است و در صورتی که از آن استفاده نکنید قیمه شما بد رنگ خواهد شد و دیگر ظاهر جذابی نخواهد داشت.

ضافه کردن رب انار و تیره شدن خورشت قیمه

رب انار

برخی از خانم ها دوست دارند از رب انار در تهیه خورشت فسنجان، خورش آلو مسما و این خورشت استفاده کنند و همین دلیلی بسیار ساده برای تیره شدن رنگ خورشت می باشد. بهتر است برای این که خورش قیمه شما طعم و مزه خوبی داشته باشد و رنگ تیره ای به خود نگیرد از رب انار استفاده نکنید.

زعفران و لیمو

دو مورد از مهم ترین چاشنی هایی که در قیمه بسیار اهمیت دارند زعفران و لیمو می باشند و اگر از آن ها زیاد استفاده شود می تواند دلایل تیره شدن قیمه باشند. اگر بتوانید این دو را به اندازه مناسب به کار ببرید خورشت شما تیره نخواهد شد و رنگ خوبی به خود خواهد گرفت در غیر این صورت نتیجه عکس خواهید گرفت.

دلایل تیره شدن قیمه ایرانی

طرز تهیه خورشت قیمه

حال که دلایل تیره شدن قیمه را می دانید در ادامه شما را با اندازه های مناسب این خورشت آشنا می کنیم تا بتوانید با رعایت این اندازه ها و یک سری نکات ریز، خورشتی بسیار خوش رنگ و لعاب تهیه کنید.

مواد لازم

  • لپه  250 گرم
  • پیاز دو عدد
  • لیمو عمانی 4 عدد
  • روغن مایع به میزان لازم
  • سیب زمینی 2 عدد
  • گوشت مناسب 400 گرم
  • زعفران دم کرده 1 قاشق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذا خوری
  • ادویه به میزان لازم

مواد لازم برای ساخت قیمه

دستور پخت

دو ساعت قبل از این که شروع به پخت و پز کنید باد لپه ها را در کاسه ای نم کنید تا زمان پخت آن سریع تر شود. در این دو ساعت بهتر است 4 بار آب آن ها را تعویض کنید تا بوی بد آن نیز به طور کلی از بین برود.

لپه ها را در مقدار مناسبی آب بریزید و اجازه بدهید بجوشد. در حین جوشیدن باید کف لپه ها را به طور کلی از روی قابلمه بردارید.

گوشت ها را به همراه پیاز های خرد شده در یک قابلمه با مقدار مناسبی از روغن مایع سرخ کنید و بعد از این که پیازها کمی نرم شدند می توانید زردچوبه را نیز به تابه اضافه کنید و اجازه بدهید گوشت و پیازها تغییر رنگ دهند.

لپه هایی که اکنون حدودا 20 دقیقه جوشیده اند را به مواد اضافه کرده و آن را نیز تفت دهید. بعد از این که لپه ها خوب سرخ شدند باید رب را به همراه نمک و فلفل به قابلمه اضافه کنید. تا زمانی که رب کاملا سرخ نشده است نباید آب به مواد اضافه کنید.

بعد از این که رب کاملا قرمز شد می توانید چند لیوان آب جوش به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید گوشت و لپه ها به طور کامل پخته شود.

لیمو عمانی ها را با استفاده از یک چاقو کمی برش دهید و داخل آب بگذارید تا تلخی آن ها گرفته شود و بعد از یک ساعت به خورشت اضافه کنید. بعد از اضافه کردن لیموها باید خورشت را روی حرارت بسیار کم قرار دهید تا به خوبی پخته شده و جا بیفتد.

یک ساعت مانده به سرو کردن غذا باید زعفران را به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه مزه غذای خود را تست کنید و در صورتی که نیاز است می توانید نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. سیب زمینی ها را به صورت خلالی برش دهید و آن ها را سرخ کنید. زمانی که می خواهید خورشت را سرو کنید می توانید سیب زمینی را نیز به آن اضافه کنید.

در پایان جهت اطلاع از نکته های آشپزی به منظور تهیه غذاها با طعم عالی و اصیل خود می توانید روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان