ماهان شبکه ایرانیان

مستندساز برجسته ایرانی تازه‌ترین فیلم خود را با گلکسی S۲۱ Ultra می‌سازد

این فیلم مستند که «روباه و ماه صورتی» نام دارد، داستان مهاجرت یک دختر افغان از ایران به اروپا را به تصویرمی‌کشد. تصاویر این فیلم را ثریا، شخصیت اصلی مستند با کمک دوربین گلکسی S۲۱ Ultra سامسونگ ضبط کرده است.

مستندساز برجسته ایرانی تازه‌ترین فیلم خود را با گلکسی S21 Ultra می‌سازد

جدیدترین فیلم مهرداد اسکویی، عکاس و مستندساز ایرانی با دوربین گلکسی S21 Ultra فیلم‌برداری شده است.

این فیلم مستند که «روباه و ماه صورتی» نام دارد، داستان مهاجرت یک دختر افغان از ایران به اروپا را به تصویرمی‌کشد. تصاویر این فیلم را ثریا، شخصیت اصلی مستند با کمک دوربین گلکسی S21 Ultra سامسونگ ضبط کرده است.

مهرداد اسکویی، عکاس، مستندساز و پژوهشگر شناخته‌شده‌ای‌ است که تاکنون فیلم‌های تحسین‌شده‌ زیادی را ساخته و در طول سه دهه فعالیت خود به عنوان کارگردان موفق شده ده‌ها جایزه معتبر بین‌المللی را از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کند.

داستان ثریا

اسکویی در مورد ساخت جدیدترین فیلم خود به نام «روباه و ماه صورتی» می‌گوید: «ثریا، شخصیت اصلی فیلم با من تماس گرفت و من را از نیتش برای مهاجرت به اروپا باخبر کرد، به او توصیه کردم که به کمک گوشی تمامی وقایع را ضبط کند و برای من ارسال کند. برای این کار یک عدد گوشی گلکسی S21 Ultra به همراه حافظه خارجی در اختیار ثریا قرار گرفت تا بتواند تصاویر را ضبط کند».

ثریا شخصیت اصلی مستند «روباه و ماه صورتی»، به کمک دوربین گوشی و با راهنمایی‌ها و مشاوره‌های از راه دور تیم سازنده فیلم از تمامی پروسه مهاجرت خود شامل عبور از کوه و جنگل، رفتن به کمپ مهاجران و… تصویربرداری کرده است.

مهرداد اسکویی، کارگردان این فیلم مستند در مورد تجربه جدید فیلم‌سازی با دوربین موبایل می‌گوید: «جمله‌ای از استادم عباس کیارستمی همیشه در ذهن من بود که می‌گفت ای کاش روزی برسد که چشم انسان بتواند ضبط کند و همه وقایع را از این زاویه می‌دیدیم. من خیلی علاقه‌مند بودم تا بتوانم به این رویا برسم. در این فیلم به کمک دوربین گوشی توانستیم تا حد زیادی به این رویا نزدیک شویم و برخی از سکانس‌های نفس‌گیر فیلم را دقیقا از همان زاویه چشم شخصیت اصلی فیلم تماشا می‌کنیم».

گلکسی S21 Ultra پرچمدار سری S سامسونگ است که از دوربین چهارگانه بهره می‌برد. دو لنز فوق عریض و عریض و دو لنز تله S21 Ultra این امکان را به هر کاربری می‌دهد تا تصاویر حرفه‌ای و باکیفیتی را ضبط کند. این گوشی 6.8 اینچی امکان فیلمبرداری4K با سرعت 60 فریم در ثانیه را روی همه لنزها از جمله لنز دوربین جلو و چهار لنز دوربین عقب به کاربران می‌دهد.

چالش‌های یک مستند

حمیدرضا فطوره‌چیان، اصلاح‌کننده رنگ و نور مستند «روباه و ماه صورتی» در مورد تجربه کار با تصاویر ضبط شده از گوشی موبایل می‌گوید: «وقتی که قرار شد این فیلم با گوشی موبایل تصویربرداری شود نگرانی‌هایی داشتم که در زمان‌هایی که نور خیلی کم یا زیاد می‌شود، بسیاری از جزئیات تصویر را از دست بدهیم و مثل یک دوربین حرفه‌ای نتوانیم تصاویر پرجزئیات و واضحی داشته باشیم. اما وقتی تصاویر به دست ما رسید متوجه شدیم که جزئیات تصویر در شب و با وجود نبود نور کافی، به خوبی ضبط شده است. برخلاف تصور اولیه ما، تصاویر گرفته شده در روز و شب کیفیت بالایی داشت».

چالش دیگری که سازندگان فیلم مستند «روباه و ماه صورتی» با آن مواجه بودند، نحوه فیلمبرداری این اثر بود. فطوره‌چیان در این باره می‌گوید: «دوربینی که این فیلم با آن تصویربرداری می‌شد در اختیار یک فیلمبردار حرفه‌ای نبود و یک فرد عادی و ناآشنا با تکنیک‌های فیلمبرداری تمامی تصاویر را ضبط می‌کرد. با وجود این موضوع اما رابط کاربری دوربین، لنزهای متعدد و قابلیت‌های پیشرفته دوربین گلکسی S21 Ultra باعث شد تا تصاویر متنوعی با کیفیت و وضوح بالا ضبط شود. حتی مواقعی که ثریا در مکان‌های ناپایداری مثل کوه، دشت و جنگل حاضر می‌شود هم کیفیت بالای تصویر به کمک قابلیت لرزشگیر دوربین گوشی حفظ می‌شود».

امیر ادیب‌پرور، تدوینگر مستند «روباه و ماه صورتی» با اشاره به تفاوت‌های این فیلم مستند می‌گوید: « این فیلم را نمی‌توان با مستندهای دیگر مقایسه کرد چرا که تصاویری که در این فیلم می‌بینیم با گوشی موبایل و توسط فردی که با تکنیک‌های فیلم‌برداری آشنا نیست، ضبط شده است. تاکید اصلی در اینجا بر روی لحظات و اتفاقات مهمی است که رخ می‌دهد».

مهرداد اسکویی، کارگردان مستند «روباه و ماه صورتی» در مورد تغییرات فیلمسازی با ورود گوشی‌های هوشمند می‌گوید :«دوربین گوشی‌های موبایل به دلیل کوچک بودن آن به مستندساز‌ها و فیلمسازها این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر شخصیت‌های فیلم را دنبال کنند و تصاویر بیشتر و متنوع‌تری را داشته باشند. بسیاری از لحظاتی که در این فیلم به تصویر کشیده شده با دوربینی به جز دوربین گوشی موبایل قابل تصویربرداری نبود. در واقع اگر گوشی موبایل وجود نداشت فیلم ثریا هم ساخته نمی‌شد. شرایطی که شخصیت اصلی مستند داشت این اجازه را به ما نمی‌داد که یک تیم حرفه‌ای فیلمبرداری آن را دنبال کنند و تنها با وجود گوشی موبایل این شرایط برای ما فراهم شد».

به گفته اسکویی، شخصیت اصلی فیلم که دختر جوانی است با داشتن گوشی موبایل به تنهایی یک استودیوی کامل فیلمسازی را به همراه خود دارد و این تغییر بزرگی است که با ارتقا و بهبود کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند رقم خورده است. این تغییر و تحول می‌تواند رویای ضبط وقایع از زاویه چشم انسان‌ها را محقق کند.

فیلم مستند «روباه و ماه صورتی» با پشت‌سر گذاشتن مراحل پس از تولید خود به اکران در می‌آید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان