فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

در این مقاله ما ابزار فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید معاملات موفق تری در این بازار داشته باشید.

فیبوناچی

برای ورود به بازارهای مالی، کسب دانش مربوط به تحلیل تکنیکال یکی از ضروریاتی است که هر معامله گری باید به آن تسلط داشته باشد. یکی از ابزارهای مهم، استفاده از فیبوناچی در تحلیل تکنیکال است که افراد زیادی در سرتاسر جهان از آن استفاده می کنند. به دلیل همین استفاده زیاد، ابزار فیبوناچی از اعتبار خاصی برخوردار است. در این مقاله ما ابزار فیبوناچی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید معاملات موفق تری در این بازار داشته باشید.

تاریخچه سری اعداد فیبوناچی

لئوناردو فیبوناچی، ریاضی دان قرن سیزدهم میلادی بر اساس نظم موجود در طبیعت، سری اعدادی را کشف کرد که امروزه به آن ها سری اعداد فیبوناچی می گویند.

این اعداد شامل: ...۰،۱،۱،۲،۳،۵،۸،۱۳،۲۱،۳۴،۵۵ می شوند. نکته مهمی که در این سری از اعداد وجود دارد این است که هر عدد حاصل جمع دو عدد پیش از خود است. برای مثال ۵۵ حاصل جمع ۳۴ و ۲۱ است.

یکی دیگر از نکات مهمی که در سری فیبوناچی وجود دارد این است که با تقسیم هر عدد به عدد قبلی آن به عددی نزدیک به ۱.۶۱۸ می رسیم که به آن نسبت طلایی گفته می شود. عدد ۱.۶۱۸ در تحلیل تکنیکال بسیار پرکاربرد است و افراد زیادی بر مبنای این عدد وارد معاملات می شوند.

نحوه محاسبه نسبت های فیبوناچی

روابط مختلفی بین عددهای مختلف موجود در سری فیبوناچی وجود دارد که به چند تا از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • با تقسیم هر عدد بر عدد بعد از خودش، نسبت ۶۱.۸٪ به دست می آید.
  • با تقسیم هر عدد بر دو عدد بعد از خودش، نسبت ۳۸٪ به دست می آید.
  • با تقسیم هر عدد بر سه عدد بعد از خودش، نسبت ۲۳.۶٪ به دست می آید.

نحوه استفاده از فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

بسیاری از معامله گران برای به دست آوردن سطوح حمایتی و مقاومتی مهم از ابزار فیبوناچی استفاده می کنند و از آن جا که افراد زیادی از این شیوه استفاده می کنند، اعتبار سطوح به دست آمده توسط فیبوناچی بسیار زیاد است.

یکی دیگر از مواردی که معامله گران از ابزار فیبوناچی استفاده می کنند، برای تشخیص برگشت روند و یا ادامه روند است.

معرفی انواع مختلف فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

فیبوناچی

ابزار فیبوناچی عمدتا برای پیش بینی حرکت آینده قیمت استفاده می شود. بدین منظور انواع مختلفی از فیبوناچی در پلتفرم های معاملاتی وجود دارد تا شما بتوانید به وسیله آن ها معاملات مطمئن و موفق تری داشته باشید. ما در این جا به بررسی چهار نوع از انواع فیبوناچی می پردازیم.

فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement): فیبوناچی اصلاحی ابزاری است که معامله گران به وسیله آن می توانند سطوحی که قیمت در آن جا، حرکت اصلاحی یا پولبک خود را به پایان می رساند، پیش بینی کنند و برای انجام معاملات آینده آماده شوند.

زمانی که یک روند را تشخیص دادیم می توانیم با استفاده از این ابزار و رسم آن بین دو نقطه کف و سقف، درصدهایی از قیمت که در آن جا حرکت اصلاحی احتمالا به پایان می رسد را شناسایی کنیم. مهم ترین این نسبت ها عبارتند از : ۳۸٪ و ۶۱.۸٪

فیبوناچی پروجکشن (Fibonacci Projection): فیبوناچی پروجکشن ابزاری است که به وسیله آن می توانیم پس از پایان یک حرکت اصلاحی به پیش بینی حرکت آینده قیمت در جهت روند قبلی بپردازیم.

فرض کنید ما یک روند صعودی را تشخیص داده ایم. بعد از اتمام آخرین حرکت اصلاحی و ادامه حرکت قیمت در جهت صعودی ما با رسم سه نقطه از کف، سقف و پایان حرکت اصلاحی با استفاده از ابزار فیبوناچی پروجکشن، میزان پیش روی حرکت صعودی قیمت را با درصدهایی بیشتر از ۱۰۰ می توانیم حدس بزنیم. برای رسم این فیبو در روند نزولی نیز می توان از همین روش استفاده کرد.

فیبوناچی کانال (Fibonacci Channel): فیبوناچی کانال در واقع شاخه ای از فیبوناچی اصلاحی است که به صورت خطوط مورب و در قالب یک کانال کشیده می شود.

زمانی که یک کانال را در یک روند صعودی تشخیص دادیم می توانیم با وصل کردن اولین کف به کف بالاتر اولین خط مورب را رسم کنیم و با انتخاب قله ای که در بین این کف است، خط مورب دوم رسم می شود. (برای روند نزولی از دو سقف و یک کف استفاده می شود.)

بعد از شکسته شدن کانال با استفاده از درصدهای فیبوناچی می توانیم سطوح احتمالی حمایت و یا مقاومت پیش رو  را پیدا کنیم.

فیبوناچی بادبزن (Fib Speed Resistance Fan): با استفاده از فیبوناچی بادبزن، ترازهای اصلاحی به شکل خطوط روند دیده می شوند و بدین طریق ما می توانیم از آن ها برای به دست آوردن حمایت ها و مقاومت های احتمالی آینده استفاده کنیم. برای استفاده از این ابزار ابتدا و انتهای یک روند را به هم وصل می کنیم تا این ترازها را با نسبت های مختلف به دست بیاوریم.

با استفاده از ابزار فیبوناچی می توانیم تا حد زیادی حرکت آینده قیمت را پیش بینی کنیم اما این نکته را نیز به خاطر بسپارید که استفاده از این ابزار برای انجام معاملات نسبی است و نمی توان فقط استفاده از ابزار فیبوناچی را مبنای معاملات خود قرار داد.

منبع: amoozesh-boors

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان