وسواس فکری چیست؟ (۲)

بهتر است با مراجعه به یک روانشناس متبحر وسواس فکری درمان شود. آنچه مسلم است فرد به تنهایی قادر به حل مسئله نخواهد بود. آنچه اهمیت دارد این است که این اختلال به جلسات درمانی قابل درمان می باشد.

وسواس فکری چیست؟ (2)

درمان وسواس فکری

برای درمان این بیماری، روانشناسان در صورت نیاز همراه با روان درمانی فرد را به روانپزشک جهت استفاده از دارو معرفی می کنند، بهترین شیوه مراجعه به روانشناس و روان درمانگر است تا فرد با صحبت کردن و ریشه یابی مشکل بتواند از شر وسواس فکری نجات یابد.

این بیماری زمانی بهتر درمان می‌شود که فرد نسبت به وسواس فکری خود آگاهی داشته باشد و بداند در آینده این موضوع برای او خطرناک خواهد بود و با خواست خود به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کند فراموش نشود دارو درمانی به تنهایی قادر به رفع این  اختلال نخواهد بود.

همچنین کاهش گوشه‌نشینی و اجتماعی‌بودن، افزایش اعتماد به نفس، اندیشیدن به زمان حال و فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم می‌تواند چند راه پیشگیری این بیماری باشد.

طبیعی است خانواده هم بی‌تاثیر نیست و مسلم است که حمایت بیش از حد، توقعات و حساسیت زیاد سبب می‌شود کودکان دچار اضطراب و وسواس فکری شوند.

برخی توصیه می‌کنند برای مقابله با این افکار خود را مشغول به کاری کنید به عنوان مثال وقتی این افکار وسواسی به سراغ شما می‌آید ذهن خود را به چیز دیگری معطوف کنید، مطالعه کنید یا این که فیلم ببینید که این کار نیاز به مهارت فراوانی دارد تا فرد دچار اضطراب نشود و کاربرد فراوانی جهت درمان ندارد.

یکی از راهکارهای مقابله با وسواس فکری به تعویق انداختن است بدین معنا که زمانی که افکار بیمارگونه شما را مجبور به انجام کاری می کند آن را به زمان بعد موکول کنید به عنوان مثال زمانی که از منزل خارج می شوید و نگران هستید که آیا کیف پول یا کلید خود را جا گذاشته اید و یا آن را گم کرده اید بهتر است روند ذیل طی شود:

1- فرد در خصوص این موارد به عنوان مثال مورد بالا با خود با صدای بلند تکرار کند قبل از خروج از منزل با خود بگویید کیف پول و کلیدم را درون کیف ام می گذارم با صدای بلند تکرار شود

2- پس از خروج و در راه هنگامی که افکار بیمارگونه به سراغ تان می آید با صدای بلند تکرار شود یک بار درمنزل چک کردم به انتهای خیابان رسیدم مجددا چک می کنم به همین ترتیب هر دفعه زمان به تعویق انداختن را بیشتر کنید دفعه بعد با خود بگویید سوار ماشین که شدم چک خواهم کرد و....

توجه شود یکی از اشتباه ترین کارها سعی در مقابله و بی اهمیت انگاشتن این مسئله است برخی تصور می کنند اگر سعی کنند احساس و افکارشان را نادیده بگیرند مسئله رفع خواهد شد در صورتی که هر چه فرد به صورت ذهنی تلاش کند با افکار وسواسی مقابله کند شدت و مقاومت این افکار مزاحم بیشتر شده و فرد را خسته و ناتوان می سازد.

بهتر است با مراجعه به یک روانشناس متبحر وسواس فکری درمان شود. آنچه مسلم است فرد به تنهایی قادر به حل مسئله نخواهد بود. آنچه اهمیت دارد این است که این اختلال به جلسات درمانی قابل درمان می باشد.

برای خواندن بخش اول -وسواس فکری چیست؟- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر