ماهان شبکه ایرانیان

وبلاگ مشرق

مردم از نمایندگان "تکرار واضحات" نمی‌خواهند/ اصلاح‌طلبانی که می‌گویند گور پدر اصلاحات!

یک مقام مسئول در بحث نظارت بر بازار در جزیره کیش گفته است که در بازدیدهای نظارتی نوروز امثال به ۷۱۵ گرانفروش فقط تذکر داده شد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اصلاح‌طلبانی که می‌گویند گور پدر اصلاحات!

مردم از نمایندگان "تکرار واضحات" نمی‌خواهند/ اصلاح‌طلبانی که می‌گویند گور پدر اصلاحات!

محمدصادق جوادی حصار، فعال چپ و سخنگوی حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است: اصلاح طلبان از سویی باید مرز خود با اپوزیسون خارج از کشور را مشخص کنند. اپوزیسیون خارج  و اصلاح‌طلبان هر دو از مردم و از لزوم اصلاح امور می گویند. اپوزیسیون برانداز می گوید جمهوری اسلامی بد است و اصلاحات می‌گوید به جمهوری اسلامی انتقاد دارد. بنابراین اصلاحات باید مرز خود با این جریان را مشخص کند تا هم حاکمیت و مردم و هم جریان برانداز تکلیف خود با اصلاحات را بدانند.

او می افزاید: الان برخی افراد که در اردوگاه اصلاح طلبی هستند، صبح شعار اصلاح‌طلبی می‌دهند، ظهر با براندازها هستند و شب می‌گویند گور پدر هر دو. این چنین رفتارهایی مردم را نسبت به اصلاح‌طلبان بلاتکلیف می کند.

وی در پایان گفت: اصلاحات در درجه اول باید تعریف روشنی از خود ارائه دهد سپس می تواند براساس این دیدگاه نظری، حاکمیت را نقد کند.[1]

*نیازی نیست که آقای جوادی حصار راه دور بروند و اگر واقعا قصدی برای مشخص کردن حدود و ثغور اصلاح طلبی هست؛ ایشان می توانند همین الآن افرادی که در اردوگاه اصلاحات هستند و گاهی با براندازها هم حرکت می کنند را شجاعانه به مردم معرفی کنند.

این کار هم نه نیاز به هماهنگی دارد و نه نیاز به رعایت پیش زمینه! بلکه فقط شجاعت امثال جوادی حصار را می طلبد که برای ماندن داخل نظام و با مردم بودن، افراد خائن را معرفی کنند.

لازم به ذکر است که اگرچه اظهارات جوادی حصار، شواهد مثال فراوان دارد اما فقط در یک مورد می توان به اظهارات یک رجل ستادی جریان چپ در چند سال قبل اشاره کرد که گفته بود: "خیلی از حرف های ما و براندازان یکیست اما در راه حل اختلاف داریم"!

*** 

انتظار از نمایندگان در بحث گرانی

مردم از نمایندگان "تکرار واضحات" نمی‌خواهند

مردم از نمایندگان "تکرار واضحات" نمی‌خواهند/ اصلاح‌طلبانی که می‌گویند گور پدر اصلاحات!سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با ایلنا پیرامون گرانی دارو در روزهای اخیر، گفته است: در بودجه 1401، دارو و نان جزو مواردی است که ارز آن‌ها تامین شده است، یعنی اگر کوتاهی وجود دارد، کوتاهی وزارت بهداشت است وگرنه نباید شاهد گرانی باشیم.

وی ادامه داد: البته در این موضوع نیازمند نظارت و تدبیر هستیم که دارو به خارج از کشور قاچاق نشود، در حال حاضر شاهد قاچاق بخش زیادی از داروها به کشورهای همسایه هستیم که نیاز است در این حوزه نظارت جدی داشته باشیم تا داروها به ویژه داروهایی از ارز یارانه‌ای بهره می‌برند، قاچاق نشوند.

نماینده مردم سنقر در ادامه بیان کرد: این نظارت می‌تواند گرانی را کنترل کند و نرخ دارو به تعادل برسد. به نظرم وزارت بهداشت باید ورود جدی به این موضوع داشته باشد و مشخص شود که کدام شرکت‌ها ارز گرفتند و دارو را گران فروختند و با آن‌ها برخورد شود، چون ارز دارو در بودجه تامین شده است.

او در صحبتهای خود همچنین گفته است: بحث استیضاح وزیر صمت تا این لحظه منتفی شده است.[2]

*ما از باب برادری و انتقاد اصولی این سوال را می پرسیم که آقای حسینی کیا بعنوان نماینده مردم در مجلس بایستی در قبال معضل گرانی و کمبود دارو؛ اظهاراتی بدیهی مثل کوتاهی وزارت بهداشت و لزوم نظارت را بیان کنند یا اینکه دست به اقداماتی جهادی و تحولی برای تغییر وضع موجود بزنند؟

در واقع، کار وصف کردن وضع موجود و بیان حرفهای بدیهی وظیفه برخی خواص و رسانه هاست نه وظیفه نماینده ای که برای پاسداری از مردم و قانون به مجلس می رود.

انتظار این است که نمایندگان محترم مواضع محکم‌تر و راهگشایی در بحث مشکلات مردم داشته باشند و اگر هم نمی توانند در این زمینه کاری کنند یا از ابزارهای قانونی مجلس استفاده داشته باشند، اقلا با ابزار "نطق"، موانع رفع مشکلات و گرانی ها را به مردم معرفی کنند.

گفتنیست، آقای حسینی کیا در دوران دولت روحانی صحبت های مبسوطی در بحث گرانی داشته است که خوانش آنها ضروری به نظر می رسد. +

*** 

فقط 18 واحد گرانفروش در جزیره کیش جریمه شدند

715 تذکر بدون جریمه برای 715 گرانفروش!

مردم از نمایندگان "تکرار واضحات" نمی‌خواهند/ اصلاح‌طلبانی که می‌گویند گور پدر اصلاحات!

رییس اداره نظارت بر تنظیم بازار سازمان منطقه آزاد کیش گفته است که در اجرای طرح نظارت بر بازار ویژه نوروز 715 واحد صنفی در این جزیره از سوی کارشناسان این اداره تذکر دریافت کردند.

محسن کاظمی در مصاحبه با ایرنا تصریح می کند: کارشناسان و ناظران بازار در طرح ویژه نوروز 6 هزار و 584 مورد بازرسی از واحدهای صنفی این جزیره انجام دادند و به 53 فقره شکایت  رسیدگی کردند.
او افزوده است: در نتیجه این بازدیدها 614 مورد تذکر شفاهی و 101 فقره تذکر کتبی به واحدهای متخلف داده شده و 18 واحد نیز به علت تخلفات گسترده جریمه شدند!

کاظمی به این نکته هم اشاره کرده است که عمده تخلفات محرز شده در این بازدیدها فروش کالاها بالاتر از قیمت درج شده بر روی کالاها یا سود قانونی فروشندگان بود.[3]

*ما این قضاوت را به مخاطبان محترم واگذار می کنیم که صرف تذکر آنهم به بلای شیوع یافته و دامنگیر گرانفروشی که بین 715 واحد صنفی در یک جزیره کوچک رواج داشته؛ کافی بوده است یا خیر؟!

و آیا دلیل تمام نشدن گرانی ها و ادامه هر روز آنها اثر همین رفتارهای خالی از اثر نیست؟

جالب است که از بین 715 واحد تذکر گرفته تنها 18 واحد جریمه شده اند که البته بازدارنده بودن میزان جریمه ها نیز محل سوال است.

باید دانست که راه رفع گرانی بیقاعده ای که از هیچ قاعده دلاری، تورمی، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند؛ نظارت و برخورد با گرانفروشان است.

رها کردن بازار از سوی دولت به مثابه جانشین شدن سودمحوری در میان افراد طماع است و دود این قضیه در وهله اول به چشم نظام و سپس به چشم مردم می رود.

دقت شود که بازار آزاد و رقابتی نیز هرگز به معنی بازار بدون نظارت نیست و این هر دو در یک قالب بایستی اعمال شوند تا هم گرانفروشی طماعانه بر بازار حاکم نشود و هم رقابت اقتصادی و تجاری در جریان باشد.

***

1_https://www.isna.ir/news/1401011507149/

2_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1214881

3_irna.ir/xjHZxZ

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان