خروج ۶۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار

در هفته‌ای که گذشته شاخص کل بورس حدود ۰.۶ درصد رشد را تجربه کرد و از تراز یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد به تراز یک میلیون و ۵۲۱ هزار واحد رسید.

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، آقای مهدی قلی پور گفت: هفته‌ای که گذشت عمدتا شاهد تعادل در بازار و شاخص‌ها بودیم. با این حال با ورود نقدینگی به سمت شرکت‌های کوچک مواجه بودیم و شاخص هم وزن 2.6 درصد رشد کرد. در هفته گذشته شرکت‌های بزرگ عمدتا متعادل یا منفی و شرکت‌های کوچک عمدتا مثبت بودند. شاخص فرابورس نیز مشابه شاخص کل بورس 0.7 درصد رشد کرد.

خروج 600 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار

عملکرد مثبت سهام کوچک در مقابل صنایع بزرگ
به گفته کارشناس بازار سرمایه، در هفته گذشته صنعت کوچک وسایل ارتباطی با رشد 20 درصدی پیشتاز صنایع بازار بود و بعد از آن محصولات چرمی با 12.67 درصد، انبوه سازی با 10 درصد، محصولات چوبی با 9.6 درصد، منسوجات با 8.8 درصد و در نهایت صنایع غذایی و خودرو با رشد 5 درصدی جزو صنایع پیشتاز بازار بودند. در مقابل خرده فروشی، لاستیک و پلاستیک، بانک، کانی غیر فلزی، کانی فلزی، مخابرات و چندرشته‌ای صنعتی بازده منفی داشتند.

او می‌گوید: از نظر ورود و خروج نقدینگی، صنعت خودرو با 130 میلیارد تومان بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کرد و بعد از آن صنایع غذایی با 97 میلیارد تومان، استخراج کانی‌های فلزی با 77 میلیارد تومان، ساخت محصولات فلزی با 60 میلیارد تومان و انبوه سازی با 50 میلیارد تومان ورود پول حقیقی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

خروج 600 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار
در مقابل صنایع بزرگ جمعا با خروج پول نزدیک به 600 میلیارد تومان همراه بودند. به ویژه فلزات اساسی با 240 میلیارد تومان، شیمیایی با 145 میلیارد تومان، چندرشته‌ای با 127 میلیارد تومان و پالایشی با 84 میلیارد تومان خروج پول داشتند.

آقای علی سهروردی گفت: از چهار روز کاری هفته، دو روز دوشنبه و سه شنبه با ورود پول و در دو روز یکشنبه و چهارشنبه با خروج پول حقیقی مواجه بودیم. در مجموع طی هفته 277 میلیارد تومان با میانگین روزانه 69 میلیارد تومان از بازار خارج شد. در مجموع از ابتدای سال 1401 تاکنون 817 میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده است. البته ارزش معاملات خرد بازار این هفته نیز رشد داشت و به متوسط روزانه 5 هزار و 52 میلیارد تومان رسید.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، اعلام وضع تعرفه صادرات بر روی محصولات معدنی، فلزی و شیمیایی مهمترین خبر تاثیرگذار بر بازار بود و مانع رشد صنایع کانی‌های فلزی و فلزات اساسی شد. همچنین اُفت و خیز‌ها در نرخ‌های جهانی انرژی، نفت و گاز و غلات و روغن خوراکی هم در کنار نوسانات در بازار ارز از دیگر عوامل موثر بر بازار بودند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان