بهترین انتخاب‌های غذایی در کبد چرب

کبدچرب شایع‎ترین بیماری مزمن کبدی می‎باشد که ۱۵ تا ۳۵ درصد جمعیت جهان را درگیر کرده است. بیماران مبتلا به کبد چرب عمدتاً دیابتی یا چاق هستند و همچنین دچار اختلالات زمینه‎ای هم چون فشارخون

بهترین انتخاب‌های غذایی در کبد چرب

سمیرا سلطانیه : دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه بالینی

ماریه صلواتی‎زاده : دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه بالینی

زیر نظر: دکتر آزیتا حکمت دوست - متخصص تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : کبدچرب شایع‎ترین بیماری مزمن کبدی می‎باشد که 15 تا 35 درصد جمعیت جهان را درگیر کرده است. بیماران مبتلا به کبد چرب عمدتاً دیابتی یا چاق هستند و همچنین دچار اختلالات زمینه‎ای هم چون فشارخون، چربی خون و مقاومت به انسولین می‎باشند. ابتلا به کبد چرب شانس خطرات قلبی را در فرد افزایش می‎دهد.

در صورتی که بیش از 5 درصد وزن کبد را چربی تشکیل داده باشد، بیماری کبد چرب تعریف می‎شود. در حال حاضر این بیماری از طریق اصلاح سبک زندگی شامل تغییرات رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی و در نهایت کاهش وزن به همراه مداخلات بالینی به طور موثری قابل کنترل می‎باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین و بدترین غذا‌ها برای کبد

چند ماده غذایی برای پاکسازی کبد

 

کاهش وزن

کاهش وزن صرف نظر از میزان آن، درصد چربی کبد را کاهش می‎دهد. در صورتی که فرد 5 درصد وزن خود را کاهش دهد، از استئاتوز کبدی (تجمع چربی در کبد) و اگر 10 درصد از وزن بدن کاهش یابد، از درجه فیبروز کبدی کاسته می‎شود، البته باید توجه شود که کاهش وزن در این افراد باید تدریجی و آهسته باشد به طوری که حداکثر 10 درصد وزن بدن در طی 6 ماه کم شود.

هدف اولیه رژیم غذایی کاهش کالری و کربوهیدرات دریافتی و افزایش پروتئین می‎باشد.

توصیه می‎شود بیماران محتوای غذاهای گیاهی خود شامل غلات کامل، حبوبات، میوه و سبزی را در رژیم خود افزایش دهند و در مقابل غذاهای کربوهیدراتی مثل برنج سفید، میان وعده‎های حاوی برنج، کراکر، کیک، بیسکویت‎ها، شیرینی، دونات، کلوچه، نان ساندویچی، نان شیرین، دسرهای پخته شده، شیرینی، خمیر پیتزا، نان‎های همبرگر، پنکیک و آبمیوه‎های صنعتی را محدود کنند، چون قند خون بالا سبب افزایش تجمع چربی در کبد می‎شود. مصرف سبزیجات خصوصاً اسفناج خام به دلیل محتوای مواد مغذی و پلی‎فنل آن‎ها، خطر کبدچرب را کاهش می‎دهد با ذکر این نکته که اسفناج پخته چنین اثری را ندارد. در انتخاب میوه‎ها بهتر است میوه‎های کال‎تر مصرف شوند و به طور کلی مصرف روزانه 9 تا 10 واحد مجموع میوه و سبزی در کبدچرب بلامانع است. البته بهتر است، بیشتر از سبزیجات استفاده شود، زیرا میزان قند ساده کمتری دارند. از آن جایی که غذاهای سرخ شده محتوای چربی و کالری بالایی دارند باید محدود شوند. همچنین توصیه می‎شود مصرف روغن زیتون، ماهی‎های چرب (مثل سالمون)، آووکادو و کره بادام‎زمینی افزایش یابد و مصرف چربی‎های حیوانی، لبنیات پرچرب، کره، گوشت قرمز، سوسیس به حداقل رسانده شود.

 

نمک

مصرف زیاد نمک شانس ابتلا به کبدچرب را افزایش می‎دهد، بنابراین توصیه می‎شود که مصرف نمک به کمتر از 6 گرم در روز (معادل یک قاشق مربا خوری) برسد. افرادی مبتلا به فشارخون بالا هستند بایستی کمتر از این مقدار یعنی حدود 4 گرم در روز نمک مصرف کنند.

 بیشتر بخوانید:

کبد چرب خود را با این عصاره‌ها درمان کنید

مغزها

رژیم غذایی که سرشار از مغزها باشد با کاهش التهاب، مقاومت به انسولین و استرس اکسیداتیو و کاهش شیوع کبدچرب همراه است. همچنین مصرف گردو توسط افراد مبتلا به کبدچرب، نتیجه تست‎های کبدی آن‎ها را بهبود می‎بخشد.

 

 حبوبات و سویا

مصرف حبوبات پایین آورنده قند خون و تری‎گلیسیرید خون در افراد چاق می‎باشد و برخی مطالعات توصیه به مصرف سویا به منظور کاهش شانس ابتلا به کبدچرب می‎کنند.

 

 ویتامین E

به عنوان یک ویتامین محلول در چربی عملکرد آنتی‎اکسیدانی دارد و توصیه می‎شود بزرگسالانی که به دیابت مبتلا نمی‎باشند، روزانه 800 واحد ویتامین E به منظور تقویت استئاتوز و التهاب مصرف کنند. تخمه آفتابگردان منبع بسیار خوبی از ویتامین E است (20 میلی‎گرم ویتامین E در هر 100 گرم تخمه آفتابگردان).

 بیشتر بخوانید:

نسخه ای برای پیشگیری از چرب شدن کبد

متهم ردیف اول کبد چرب چیست؟

 امگا 3

مکمل‎یاری با امگا 3 در افراد مبتلا به کبد چرب می‎تواند از طریق کاهش محتوای چربی کبد، کاهش تری‎گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب (HDL) مفید واقع شود.

 

سیر

بر اساس مطالعات اخیر مصرف سیر می‎تواند در کاهش وزن و کاهش چربی در افراد مبتلا به کبدچرب موثرعمل کند.

 

 زردچوبه

مصرف مقادیرزیاد زردچوبه می‎تواند در کاهش آسیب کبدی در افراد مبتلا به کبدچرب مفید باشد.

 

 قهوه

دیده شده است مصرف قهوه در کاهش فیبروز کبدی مؤثر بوده است.

 ویتامین D

کمبود ویتامین D سبب مقاومت به انسولین می‎شود و شاخص‎های کبدچرب و فیبروز کبدی را افزایش می‎دهد.

 

 پتاسیم

سطوح پایین پتاسیم خون با کبدچرب مرتبط می‎باشد، لذا مصرف غذاهای غنی از پتاسیم همچون ماهی، سبزیجات برگ سبز همچون بروکلی، اسفناج و میوه‎هایی همچون موز، پرتقال، کیوی و زردآلو توصیه می‎شود. تعدادی از مطالعات به مصرف مکمل‎هایی همچون رزوراترول، بتائین، بربرین، شیرخشت و سلنیوم توصیه کرده‎اند.

 

 فعالیت فیزیکی

فعالیت فیزیکی در کنار رژیم غذایی سبب کاهش چشمگیر محتوای چربی کبد و کاهش سطح آنزیم‎های کبدی می‎گردد، لذا توصیه می‎شود هفته‎ای 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط انجام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان