ماهان شبکه ایرانیان

راهنمای بازدید از شهر باستانی ولیلی در مراکش

ویرانه‌های شهر باستانی ولیلی (Volubilis) مشرف به دشتی حاصلخیز در فاصله ۳۵ کیلومتری از شمال شهر مکناس (Meknes) قرار گرفته است

راهنمای بازدید از شهر باستانی ولیلی در مراکش

ویرانه‌های شهر باستانی ولیلی (Volubilis) مشرف به دشتی حاصلخیز در فاصله 35 کیلومتری از شمال شهر مکناس (Meknes) قرار گرفته است. شهر «ولیلی» یکی از بهترین مکان‌های باستانی در مراکش به شمار می‌رود، شهری که قبلا پایتخت پادشاهی موریتانی بود و بعدا نیز به یکی از جنوبی‌ترین شهرهای امپراتوری روم تبدیل شد. در ادامه به معرفی شهر باستانی «ولیلی» و راهنمای سفر به آنجا می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

تاریخچه باستانی شهر ولیلی

شهر «ولیلی» در قرن سوم پیش از میلاد توسط مردم بربر ساخته شد و بخشی از پادشاهی موریتانی بود. به دنبال سقوط کارتاژ در سال 146 پیش از میلاد، پادشاهی موریتانی به دولت خودمختاری تحت حکومت روم تبدیل شد. در سال 25 پیش از میلاد نیز شاه جوبا دوم بر تخت سلطنت نشست و ساخت پایتخت سلطنتی خود را در «ولیلی» شروع کرد. جوبا با اینکه از نژاد بربر بوده، با دختر مارک آنتونی و کلئوپاترا ازدواج کرد و سلیقه‌اش در ساخت و ساز به سمت سبک رومی تمایل داشت. ساختمان‌های عمومی شهر همچون قصر سلطنتی، دادگاه و یک طاق پیروزی همگی بازتاب کننده سبک معماری شهرهای رومی هستند.

در سال 44 پس از میلاد شهر «ولیلی» با صادرات غلات،‌ روغن زیتون و حیوانات وحشی برای نمایش‌های گلادیاتوری به دیگر نقاط امپراتوری روم به ثروت زیادی دست پیدا کرد. در انتهای قرن دوم، «ولیلی» به یکی از مهم‌ترین شهرهای امپراتوری تبدیل شد که 20 هزار نفر در آن سکونت داشتند.

شهر «ولیلی» در سال 285 میلادی به زیر سلطه قبیله‌های محلی درآمد و روم نیز هیچ گاه نتوانست آن را بازپس بگیرد. در ادامه نیز برای 700 سال بعدی مسیحیان و سپس مسلمان‌ها در این ساکن شدند و آن را پایدار نگه داشتند. در اواخر قرن هشتم میلادی، «ولیلی» به عنوان پایتخت ادریس اول و دولت مراکش انتخاب شد. متاسفانه در قرن یازدهم، شهر رها شد و ساکنین آن به شهرها و روستاهای اطراف پناه بردند و پایتخت نیز به شهر فاس (Fez) منتقل شد.

تاریخچه مدرن شهر ولیلی

ویرانه‌های شهر «ولیلی» تا اواسط قرن هجدهم میلادی دست نخورده باقی ماند اما در آن زمان بر اثر زمین‎‌لرزه بسیار بزرگی بخش اعظمی از آن نابود شد. در سال‌های پس از آن نیز حاکمان مراکشی برای ساخت ساختمان‌های سلطنتی خود ویرانه‌های شهر را غارت کردند. در اواخر قرن نوزدهم میلادی نیز باستان‌شناس‌های فرانسوی در باقی‌مانده‌های شهر «ولیلی» به کاوش پرداختند و تلاش داشتند تا آن را بازسازی کنند.

در سال 1997 میلادی، شهر «ولیلی» به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید تا به عنوان نمونه بسیار خوب و حفاظت‌شده‌ای از شهرهای استعماری رومی در نقاط دوردست این امپراتوری برای آیندگان به یادگار باقی بماند.

جاهای دیدنی شهر ولیلی

در مقایسه با شهرهای باستانی مصر، ویرانه‌های به جامانده از شهر «ولیلی» نسبتا کوچک هستند. ستون‌های زیبا و دیوارهای در حال فرو ریختن در کنار مناظر روستایی مراکش تصاویر بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای خلق می‌کنند. گشت و گذار در میان این ویرانه‌ها می‌توان تجربه منحصربه‌فرد و جالبی را برای شما رقم بزند.

طاق پیروزی یکی از برجسته‌ترین بخش‌های شهر به شمار می‌رود که در انتهای این ویرانه‌ها قرار دارد. در این میان نیز می‌توان ستون‌های به جامانده از دادگاه و قصر سلطنتی شهر را مشاهده کرد. کف موزاییک‌شده این مکان بازسازی شده که بسیار زیبا و تماشایی به نظر می‌رسد و در خانه اورفئوس (House of Orpheus) می‌توان بهترین موزاییک‌ها را مشاهده کرد. این خانه به عنوان بزرگترین و زیباترین خانه خصوصی کشف شده در شهر «ولیلی» شناخته می‌شود. در این خانه همچنین می‌توان باقی‌مانده یک حمام خصوصی شامل اتاق‌های گرم و سرد و اتاق آفتاب‌گیر را مشاهده کرد.

شرایط بازدید از شهر ولیلی

هر روزه از طلوع آفتاب تا غروب آن می‌توان از ویرانه‌های شهر «ولیلی» بازدید کرد. برای بازدید از آنجا نیز باید هزینه 7 دلاری پرداخت کنید. در ورودی این مکان نیز راهنماهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای کسب اطلاعات کمک بگیرید، هر چند باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید. بسیاری از افراد قبل یا بعد از بازدید از «ولیلی»، از شهر «مکناس» در فاصله 35 کیلومتری و شهر «فاس» در فاصله 80 کیلومتری نیز دیدن می‌کنند.

اقامت در شهر ولیلی

بسیاری از افراد برای بازدید از شهر «ولیلی» تنها یک روز را در نظر می‌گیرند اما اگر قصد داشتید تا بیشتر از یک روز در آنجا باشید، بهتر است در هتل مولای ادریس در فاصله 5 کیلومتری ویرانه‌های «ولیلی» اقامت کنید. در این هتل، اتاق‌های بسیار خوبی با سبک سنتی مراکشی طراحی شده‌اند که اقامت در آن‌ها می‌تواند بسیار جالب‌توجه باشد. رستوران داخل هتل نیز غذاهای اصیل مراکشی را ارائه می‌کند. در تراس پشت بام هتل نیز می‌توان شاهد مناظری بسیار تماشایی و خیره‌کننده از اطراف دره بود.

بهترین زمان سفر به شهر ولیلی

در تمام سال می‌توان از شهر «ولیلی» بازدید کرد. البته دمای هوا در ماه‌های تابستانی بسیار گرم می‌شود و در گردش در میان ویرانه‎‌ها نیز سایه‌های بسیار اندکی به چشم می‌خورد. اگر در ماه ژوئن تا اوت از اینجا بازدید کردید، حتما آب کافی و ضدآفتاب به همراه داشته باشید. در ماه آوریل و مه، شهر «ولیلی» در زیباترین حالت خود قرار دارد و مزارع و دشت‌های اطراف آن بسیار سرسبز و سرشار از گل‌های بهاری هستند. این موقع از سال برای عکاسی بسیار مناسب است و بهتر است صبح زود و اواخر غروب برای عکاسی به آنجا بروید تا بتوانید عکس‌های بسیار زیبایی بگیرید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان