پیش‌بینی جالب یک کارشناس از قیمت دلار/ انتظار کاهش تورم واقع‌بینانه نیست

میثم هاشم‌خانی گفت: چند عامل در یک سال آینده تاثیر بسیار مهمی بر روند نرخ ارز خواهند گذاشت که عبارتند از توافق، تورم در آمریکا، تورم در ایران، سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی در ایران.

پیش‌بینی جالب یک کارشناس از قیمت دلار/ انتظار کاهش تورم واقع‌بینانه نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میثم هاشم خانی، کارشناس اقتصادی در نشست کلاب هاوس خبرآنلاین در خصوص مسیر حرکت دلار، با توافق و بی توافق توضیح داد: ما باید توجه داشته باشیم که تمام نهادهای مهم که پیش‌بینی اقتصادی در دنیا دارند، از واحد اطلاعاتی اکونومیست گرفته تا بانک های بزرگ مانند جی پی مورگان در زمان‌های مشخص سه ماهه، شش ماهه و یک ساله پیش‌بینی های خود را به روزرسانی می‌کنند؛ چراکه مدام اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد و شرایط مبهم قبلی مشخص‌تر خواهد شد و در نتیجه هر عددی که پیش‌بینی داشته باشیم ممکن است دو تا سه ماه دیگر با اطلاعات جدید به روزرسانی شود.

وی در ادامه گفت: چند عامل در یک سال آینده تاثیر بسیار مهمی بر روند نرخ ارز خواهند گذاشت که عبارتند از توافق، تورم در آمریکا، تورم در ایران، سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی در ایران.

هاشم‌خانی در ادامه گفت: تورم آمریکا در حال حاضر رکورد چهل ساله را شکسته است و بسیاری از آمریکایی‌ها و افراد زیر 65 ساله آمریکایی در بزرگسالی چنین تورمی را ندیده‌اند؛ اما پرسش اینجا است که آیا این تورم ادامه پیدا خواهد کرد؟ به گمان بنده تورم دلار نخواهد توانست استمرار پیدا کند و می‌توان به نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا استناد کرد. به این معنا که افراد پولی را به دولت قرض می‌دهند که ده سال بعد و پس از آنکه دو بار رئیس جمهور تغییر کرده است آن پول را پس گیرند و در حال حاضر تقریبا نرخ بهره سالانه آن کمی کمتر از 3 درصد است و در حال حاضر افراد 77 تا 78 دلار می‌پردازند که ده سال بعد 100 دلار پس گیرند و در نتیجه بسیاری از افراد و به ویژه نهادهای سرمایه گذاری بزرگ بر این باورند که نرخ تورم فعلی ماندگار نیست و میانگین نرخ تورم آمریکا از نظر آنها در دوره ده ساله آینده 2.8 تا 3 درصد است.

وی در ادامه گفت: افراد آمریکایی زیر 65 ساله در بزرگسالی اساسا تورمی به این بالایی ندیده‌اند و این فشار بسیار زیاد سیاسی ایجاد می‌کند و دولت و بانک مرکزی فعلی اگر نتواند با کنترل نرخ بهره آن را کنترل کند ممکن است اتفاقات سیاسی بدی برای حذب حاکم فعلی رقم بخورد. در نتیجه تورم در ایالات متحده کنترل خواهد شد و روند آن نزولی خواهد شد و در سال 2024 مجددا در آمریکا تورم زیر 3 درصد را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه در خصوص وضعیت تورم در ایران گفت: در میان برنامه‌های دولت که اعلام شده است و قرار بر اجرای آن گذاشته شده است و یا برنامه‌هایی که اجرایی شده است خیلی برنامه‌های کنترل کننده تورم دیده نمی‌شود و این انتظار که ما روند تورم را در ایران کاهشی ببینیم واقع‌بینانه نیست.

مشروح این نشست را اینجا بخوانید.

223227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان