گاز در اروپا جیره‌بندی خواهد شد

کمسیون اروپا طرح خود برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز در این قاره را ارائه کرد. اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با بیان اینکه احتمال قطع کامل گاز روسیه وجود دارد، برنامه «صرفه‌جویی در مصرف گاز برای زمستانی ایمن» را راه مقابله با آسیب‌های ناشی از این مسئله برای کشورهای اروپایی دانست.

گاز در اروپا جیره‌بندی خواهد شد

به گزارش خبرآنلاین، بسته «صرفه‌جویی در مصرف گاز برای زمستانی ایمن» برنامه‌ای را به کشورهای عضو پیشنهاد می‌کند تا از طریق آن بتوانند بین آگوست 2022 تا مارس 2023، به میزان 15 درصد کمتر گاز مصرف کنند.

در بیانیه کمیسیون اروپا همچنین آمده است که اتحادیه اروپا برای آن دسته از کشورهایی که با کمبود گاز روبرو شوند اقدامات کمکی از جمله جایگزین کردن سوخت‌های دیگر به جای گاز را خواهد داشت.

این طرح به جای منازل شخصی، بر کاهش تقاضای مشاغل و ساختمان‌های عمومی متمرکز است. در میان اقدامات پیشنهادی، کمیسیون اتحادیه اروپا صنایع را تشویق می‌کند تا در صورت لزوم به منابع انرژی جایگزین از جمله زغال‌سنگ روی آورند.

این اقدامات در حالی انجام می‌شود که خط لوله نورد استریم از ده روز قبل به دلیل تعمیر بسته شده است و اتحادیه اروپا نگران است که روسیه از صدور مجدد گاز از طریق این خط لوله خودداری کند. فون ‌در لاین دراین‌باره گفت که روسیه در حال باج‌گیری از ما است و از انرژی به‌عنوان یک سلاح استفاده می‌کند.

اما شرکت گازپروم روسیه دلیل توقف صدور گاز از طریق خط لوله نورد استریم- شریان انتقال گاز از روسیه به اروپا- را خرابی یک پمپ شرکت زیمنس و امتناع کانادا از تعمیر و تحویل این پمپ به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه اعلام کرد.

دولت کانادا هفته گذشته دراین‌باره اعلام کرد که این توربین‌ها را تعمیر و به آلمان ارسال کرده است تا از آنجا به روسیه برده شود.

روز سه‌شنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفر به ایران گفت که گازپروم به تعهدات خود در مورد تأمین گاز اروپا به طور کامل عمل خواهد کرد اما او هشدار داد که اگر توربین را دریافت نکند، تحویل ممکن است در هفته آینده 20 درصد کاهش یابد.

در حالی اتحادیه اروپا سعی دارد تا با برنامه «صرفه‌جویی در مصرف گاز برای زمستانی ایمن» مصرف گاز را جیره‌بندی و سوخت‌های دیگر را جایگزین گاز روسیه کند که جنگ روسیه و اوکراین تا همین امروز هم صدماتی به آن‌ها وارد کرده است.

به دلیل عدم قطعیت در مورد تداوم عرضه گاز روسیه به اروپا، قیمت بنزین در این قاره از زمان تهاجم روسیه به اوکراین یعنی از اواخر فوریه تاکنون 85 درصد افزایش یافته است.

همچنین صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که قطع کامل گاز روسیه می‌تواند تولید ناخالص داخلی مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک را - کشورهایی که به ویژه به صادرات گاز مسکو متکی هستند - تا 6 درصد کاهش دهد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حتی اگر کشورهای اروپایی بتوانند ذخایر گاز خود را تا 90 درصد ظرفیت خود پر کنند، در صورتی که روسیه تصمیم بگیرد از اکتبر تحویل گاز خود را قطع کند، باز هم احتمالاً در اوایل سال آینده با اختلال در عرضه مواجه خواهند شد.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان