آشنایی با ستاره های ایمنی خودرو

به جهت آزمایش و بررسی ایمنی خودروها دو مجموعه بسیار معتبر در دنیا به نام های NHTSA و EURO-NCAPتست های ایمنی مربوط به خودرو را با سخت گیری های خاصی انجام می دهند که در زیر شما می توانید هم با نحوه آزمایش گیری و هم با تفاوتهای آن ها آشنا شوید

مرحله اول : تست استحکام (برخورد از جلو(

این آزمون اولین بار در سال 1968 تدوین و اجرایی شده است، اما تاکنون تغییرات زیادی داشته است. در این آزمون، قسمت جلوی اتومبیل که در آن آدمک هایی بدون کمربند تعبیه شده است، با سرعت 48 کیلومتر بر ساعت به طور کامل به دیواری برخورد می کند. درحالی که در استاندارد EURO NCAP از آدمک های مجهز به کمربند ایمنی استفاده می شود و سرعت برخورد خودرو با دیوار 56 کیلومتر بر ساعت است.

 

euro_ncaps_Carbalad_1

 

مرحله دوم: تست استحکام (برخورد از گوشه جلو (

در این آزمون خودرو از روبرو با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت به مانعی برخورد می کند که 25% از گوشه جلوی خودرو را دربر گرفته است. از آن جا که در این ناحیه، سیستم تعلیق وجود دارد، خودرو آسیب زیادی نمی بیند. در آزمون هایی که در گذشته انجام می شد، سرنشینان به طرف کیسه هوا پرتاب نمی شدند و در نتیجه خودروها نمره خوبی را کسب نمی کردند. ازاین رو، جهت بهبود امنیت خودروها، ساختار این ناحیه را بیش تر تقویت کردند و کیسه های هوا علاوه بر جلو، در بخش های جانبی نیز به کار گرفته شدند.

 

euro_ncaps_Carbalad_2

 

مرحله سوم: تست استحکام (برخورد از گوشه جلو (

در این مرحله، خودرو با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت به مانعی برخورد می کند که 40از گوشه جلوی خودرو را دربر گرفته است. قبل از برخورد خودرو با مانع، این بخش را با آلومینیوم انعطاف پذیر می پوشانند تا نحوه برخورد و تغییر شکل بدنه، بر روی آن شبیه سازی شودوقتی این آزمون در سال 1995 انجام شد، بیش تر خودروها نمره خوبی نگرفتند. ازاین رو، از آن سال ها به بعد، شرکت های خودروسازی تصمیم گرفتند تا با تقویت بدنه و قرار دادن دو ضربه گیر در محفظه موتور، این مشکل را تا حد امکان برطرف کنند.

 

euro_ncaps_Carbalad_3

 

مرحله چهارم: تست استحکام (برخورد جانبی(

در این آزمون، خودرو از کنار با سرعت 57 کیلومتر بر ساعت و با زاویه 60 درجه به خودروی دیگری برخورد می کند (این برخورد در استاندارد EURO NCAP با سرعت 62 کیلومتر بر ساعت انجام می شود). از سال 2003 تاکنون، خودروها نمره خوبی در این آزمون کسب کرده اند. این نشان می دهد که ساختار جانبی آن ها مستحکم است و از کیسه هوای جانبی و پرده ای در داخل خودروها استفاده شده است.

 

 euro_ncaps_Carbalad_4

 

مرحله پنجم: تست استحکام (سقف خودرو)

در این آزمون، گوشه سقف خودرو توسط یک سطح صاف فشرده می شود. اگرچه نیروی این فشار تقریباً سه برابر وزن خودروست، اما سقف خودرو چند سانتی متر بیش تر فرو نمی رود. این آزمون در مورد خودروهای سنگین، با فشاری معادل 15 برابر وزن خود انجام می شود. البته میزان فرو رفتن سقف می تواند بیش تر باشد، به شرطی که فاصله بین سر مسافران تا سقف خودرو از 23 سانتی متر بیش تر نشود. در پایان خاطر نشان می شود که نمره خودرو در صورتی که مقاومت سقف آن در برابر نیرویی معادل 2.5 برابر وزن خود به پایین، کم تر باشد، ضعیف است.

 

 euro_ncaps_Carbalad_5

 

مرحله ششم: تست عدم نشت بنزین

هدف از انجام این آزمون این است که در هنگام تصادفات، سوخت خودرو به بیرون نشت پیدا نکند. در این آزمون، خودرو که باک آن تقریباً پر است، از عقب با سرعت 48 کیلومتر در ساعت به یک مانع متحرک به وزن در حدود 1800 کیلوگرم برخورد می کنددر این برخورد نباید حتی یک قطره سوخت از هیچ قسمتی از خودرو به بیرون نشت کند. این آزمون در مورد خودروهای الکتریکی جهت تست عدم نشت مایع الکترولیت نیز انجام می شودبه خاطر داشته باشید که امروزه طراحی خودروها به گونه ای است که ضربات را از نواحی مختلف جذب می کنند و به ندرت چنین مشکلاتی به وجود می آید

 

euro_ncaps_Carbalad_6



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر