با دویست و هشتادمین روز از حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به سه سفارتخانه اوکراین

دویست و هشتادمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به سه سفارتخانه اوکراین

بین الملل تابناک: دویست و هشتادمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

انتقال سامانه های دفاعی آمریکا از کشورهای عربی به اوکراین
1401/09/11 - 17:54

رسانه‌های آمریکایی فاش کردند که ایالات متحده در حال مذاکره با کشورهای عربی در خاورمیانه برای انتقال مجموعه‌ای از سامانه‌های دفاع هوایی موجود در منطقه به اوکراین است.

گرک هایز، مدیر اجرایی شرکت دفاعی "ریتیان تکنالوجیز" در مصاحبه با مجله پولیتیکو گفت، هدف از این اقدام ارسال سامانه‌های موشکی پیشرفته زمین به هوا «ناسامز» (NASAMS) به اوکراین ظرف سه تا شش ماه آینده است.

وی افزود، ایالات متحده ظرف دو سال آینده این سامانه‌ها را با سامانه‌های موشکی زمین به هوا جایگزین خواهد کرد.

هایز گفت، سامانه‌های موشکی پیشرفته زمین به هوای ایالات متحده در سراسر خاورمیانه پراکنده شده است و واشنگتن و ناتو در حال حاضر با دو کشور خاورمیانه که از این سامانه‌ها استفاده می‌کنند برای انتقال آنها به اوکراین رایزنی می‌کنند. انتقال این سامانه‌ها از خاورمیانه سریع‌تر از ساخت آن‌ها در ایالات متحده است چرا که زمان زیادی برای تهیه قطعات الکترونیکی و موتورهای موشکی نیاز است و فرآیند ساخت آنها 24 ماه طول می‌کشد.

هایز از ذکر نام دو کشوری که قرار است این سیستم‌ها را به کی‌یف بفرستند، خودداری کرد. با این حال، پولیتیکو نوشت، بر اساس آنچه که سوابق آژانس همکاری امنیتی دفاعی وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» نشان می‌دهد، دو طرف این معامله در منطقه عمان و قطر هستند.

این مجله نوشت، عمان در سال 2014 با «ریتیان» قراردادی درخصوص سامانه‌های «ناسامز» امضا کرد و قرار شد این سامانه‌ها در سال 2016 تحویل داده شوند. همچنین در سال 2019 آمریکا با خرید این سامانه‌ها از سوی قطر موافقت کرد.

در اطلاعیه‌های دولتی مشخص نشده است که چه تعداد سامانه توسط عمان و قطر خریداری شده است.

ناسامز یک سامانه دفاع موشکی «زمین به هوا» با برد متوسط ​​تا بلند است که اوکراین از ایالات متحده آمریکا درخواست کرده بود زیرا سلاح‌های روسی می‌توانند اهدافی را در فاصله بیش از 100 مایلی هدف قرار دهند.

ناتو: به دام جنگ روسیه در اوکراین نمی افتیم
1401/09/11 - 17:44

استولتنبرگ گفته که به حمایتش از اوکراین ادامه می‌دهد اما به این نکته هم اشاره کرد که ائتلاف نظامی ناتو همچنان نسبت به اجتناب از جنگی طولانی‌تر با روسیه محتاطانه رفتار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست خبری مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پس از نشست برلین گفت: ناتو یکی از طرف‌های جنگ اوکراین نیست. ما به دام جنگ روسیه در اوکراین نمی‌افتیم.

استولتنبرگ همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به بمباران عمدی زیرساخت‌های مدنی و انرژی اوکراین متهم کرد که باعث می‌شود تا اوکراینی‌ها در آستانه زمستان با مشکل گرمایش روبرو شوند.

وی ادامه داد: پوتین از زمستان به عنوان سلاح استفاده می‌کند. ما نمی‌توانیم به تو اجازه پیروزی بدهیم. در این لحظه حساس، حمایت مداوم ما از اوکراین بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

استولتنبرگ در ادامه از دولت برلین بابت کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین تشکر کرد و افزود: آلمان در میان متحدان دیگر به تامین کمک‌های نظامی، مالی و بشردوستانه به اوکراین است تجهیزات نظامی تامین شده از سوی آلمان از منازل، مدارس و بیمارستان‌های اوکراین در مقابل حملات موشکی روسیه دفاع و محافظت می‌کند.

دبیرکل ناتو به این نکته نیز اشاره کرد که در دیدار با شولتس آنها درباره پیشنهادهای آلمان و نروژ برای ایجاد مرکزی به منظور حفاظت از زیرساخت‌های حساس دریایی مانند کابل‌ها و خطوط لوله گاز و نفت صحبت کردند.

وی در ادامه گفت: خرابکاری‌های اخیر در خطوط لوله گاز نورد استریم به ما یادآوری می‌کند که تمامی زیرساخت‌های ما آسیب پذیرند. ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم تا به حفاظت از این زیرساخت‌های حیاتی کمک کنیم. من از ابتکار عمل نروژ و آلمان در ایجاد چنین مرکزی به نام "مرکز زیرساخت زیردریایی ناتو" استقبال می‌کنم.

به گفته استولتنبرگ، "چنین مرکزی به متحدان ناتو کمک می‌کند تا آگاهی بهتری نسبت به اوضاع داشته باشند، آسیب پذیری‌ها ما را ترسیم کنند و به بازدارندگی و احیای ناشی از اقدامات خرابکارانه علیه زیرساخت‌های زیردریایی متحدان کمک کند."

شولتس نیز بار دیگر تاکید کرد که آلمان به تلاش‌هایش در حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد و با ائتلاف نظامی ناتو همکاری بیشتری خواهد داشت. ائتلاف ناتو ضامن اصلی امنیت جمعی ما است.

شولتش همچنین درباره پیشنهاد آلمان برای استقرار سیستم‌های پاتریوت در لهستان نیز گفت: گفت‌وگوها در این باره در جریان است. پیشنهاد ما به لهستان همانطور که گفته شد ادامه دارد. ما مایل و آماده هستیم تا امنیت لهستان را تامین و سیستم پاتریوت را در آنجا مستقر کنیم. بحث‌ها ادامه دارد.

برلین ماه گذشته میلادی پیشنهاد ارسال سیستم‌های موشکی پاتریوت را به لهستان ارائه کرد پس از آنکه یک موشک در بخش شرقی این کشور به زمین افتاد اما ورشو از آلمان خواسته تا سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت را برای دفاع از حریم هوایی هر دو کشور به اوکراین ارسال کند اما مقام‌های آلمان این پیشنهاد را رد کرده و گفتند که این سیستم‌ها برای استفاده از حریم ناتو استفاده می‌شود.

نولاند: پوتین نتوانست اوکراین را در هم بشکند
1401/09/11 - 17:37

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی با بیان اینکه پوتین باید فورا به "تهاجم شرورانه در اوکراین" پایان دهد، گفت: رئیس جمهوری روسیه نتوانسته اوکراین را درهم بشکند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در جریان سخنرانی در سازمان امنیت و همکاری اروپا در سطح وزرا گفت: یک راه مشخص برای پایان این جنگ و آتش افروزی برای روسیه وجود دارد تا این جنگ شرورانه علیه اوکراین را متوقف کند.

وی همچنین از بلاروس خواست که از ایفای نقش به عنوان "یک پلتفورم توانمند برای این حملات شرورانه" دست بردارد و ادامه داد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نتوانسته اوکراین را با این حمله شرورانه و جرایم جنگی و نقض حقوق بشر در هم بشکند و حالا حملات بیرحمانه‌اش علیه آسیب پذیرترین مردم شامل سالخوردگان است که میلیون‌ها نفر را در آستانه زمستان به خاموشی و سرما کشانده است.

نولاند ادامه داد، پوتین نتواسته سازمان امنیت و همکاری اروپا را نیز در هم بشکند و به همین دلیل است که آمریکا نسبت به آینده و با وجود تمامی هراس‌ها و ترس‌های سال جاری میلادی خوشبین است.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاست همچنین افزود: این هم برای اروپا و هم برای جهان بسیار مهم است چون این سازمان هنوز استاندارد طلایی را برای حل و فصل یکسری مشکلات و درگیری‌ها در اختیار دارد و از دموکراسی، آزادی رسانه، امنیت و شفاف سازی نظامی دفاع می‌کند.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: اینها باید ادامه یابد و من از مقاومتی که ایجادش کرده‌ایم، قدردانی می‌کنم. شاید یک روز شهروندان روس هم از فرصت زندگی کردن تحت لوای یک سیستم آزادتر بهره‌مند شوند؛ سیستمی که اوکراین به شدت برای آن مبارزه می‌کند و بسیاری از ما از آن لذت می‌بریم؛ سیستمی که در آن کرامت انسانی رعایت می‌شود، در آن انتخابات آزاد است، در آن مطبوعات آزاد هستند، جایی که پاسخگویی و عدالت وجود دارد، جایی که رهبران برای مردم کار می‌کنند و نه برعکس.

روسیه در اوکراین از سلاح بی‌اثر اتمی استفاده می‌کند
1401/09/11 - 17:36

ارتش اوکراین می‌گوید که روسیه اکنون درحال استفاده از موشک‌هایی با توانایی‌های اتمی اما با کلاهک غیرانفجاری برای فرسایش پدافند هوایی این کشور است.

اوکراین قطعاتی از آنچه می‌گوید موشک‌های کروز اکس-55 ساخت دوران اتحاد جماهیر شوروی است را در دو منطقه غربی اوکراین یافته است.

یک مقام اوکراینی گفت که این موشک‌ها با هدف «فرسایش سیستم پدافند هوایی کشور ما» شلیک می‌شوند.

او گفت که در آزمایش به روی قطعات موشکی نشانه‌ای از میزان غیرعادی تشعشعات رادیواکتیو پیدا نشده است.

کارشناسان ارتش اوکراین می‌گویند که زرادخانه موشکی روسیه احتمالا به دلیل موشک‌باران گسترده هفته‌های اخیر علیه زیرساخت‌های اساسی اوکراین تقلیل رفته باشد.

به گفته آنها مسکو اکنون به استفاده از پرتابه‌های دیگر که همچنان باعث ویرانی می‌شوند روی آورده است. یک گزارش اطلاعاتی دولت بریتانیا در ماه نوامبر نتیجه گیری مشابهی داشت.

روسیه - که روز 24 فوریه تهاجم گسترده نظامی به اوکراین را شروع کرد - در مورد این موضوع اظهار نظر نکرده است.

به گزارش بی.بی.سی، مایکولا دانیلیوک، مقام نظامی اوکراین در کنفرانس خبری روز پنجشنبه در کی‌یف پایتخت اوکراین، قطعاتی از این موشک‌های کروز «اکس-55» (معروف به اِی اس-15 در میان کشورهای ناتو) که در لویو و خملنیتسکی کشف شد را به نمایش گذاشت.

او گفت که این پرتابه‌ها در دوران شوروی برای زدن «اهداف استراتژیک با مختصات از پیش تعیین شده» طراحی شده بود.

بریتانیا گفت که این موشک‌ها «منحصرا به عنوان یک سیستم حمل سلاح اتمی» طراحی شده‌اند.

با این حال تصور می‌شود که ارتش روسیه کلاهک اتمی موشک‌های شلیک شده به اوکراین را برداشته و به جای آنها یک سیستم بی اثر گذاشته باشد.

دانیلیوک تاکید کرد که حتی یک موشک مجهز به یک کلاهک غیرانفجاری هم به دلیل انرژی جنبشی و پسمانده سوختی بالا «سرمنشاء خطری قابل توجه» است.

او افزود آزمایش نشان داد که اجزای موشک «تماسی با عناصر اتمی نداشته‌اند.»

ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به سه سفارتخانه اوکراین

«دمیترو کولِبا» وزیر خارجه اوکراین گفت که سفارتخانه‌های کی‌یف در سه کشور، نامه‌های تهدیدآمیزی که آغشته به مایع قرمز رنگ بود، دریافت کردند.

کولبا در مصاحبه‌ای تلویزیونی توضیح داد: «نامه‌ها حاوی مواد منفجره نبودند بلکه به ماده دیگری آغشته شدند. هنوز نظری نمی‌دهم ولی به‌زودی موضع رسمی خود را اعلام می‌کنیم».

وی همچنین افزود که وزارت خارجه اوکراین به تجزیه و تحلیل وضعیت امنیتی سفارتخانه‌های خود در کشورهای خارجی ادامه می‌دهد و چنین اقداماتی نمی‌تواند کی‌یف را متوقف کند.

کرملین: دیپلماسی بهترین راهکار برای وضعیت اوکراین است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، امروز (جمعه)، طی نشستی خبری در کرملین به سؤالاتی درباره عملیات نظامی این کشور در اوکراین پاسخ داد.

او گفت: «بایدن خروج روسیه از اوکراین را شرط کرده که ممکن نیست، به همین دلیل عملیات نظامی ادامه می‌یابد».

پسکوف در ادامه توضیح داد: «تلاش‌ها برای مذاکره با واشنگتن، ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا شکست خورد. واشنگتن همچنان از به رسمیت شناختن سرزمین‌های جدید روسیه امتناع کرده و این امر یافتن حوزه‌های مشترک برای گفتگو را پیچیده می‌کند».

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره راهکار پایان جنگ اوکراین اظهار داشت: «بهترین راه برای حل وضعیت اوکراین، دیپلماسی است».

او درباره تماس تلفنی «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز بیان کرد: «پوتین در گفت و گو با شولتز جنبه‌های مختلف اوضاع در اوکراین را بررسی کرد. رئیس جمهور روسیه از صدراعظم آلمان خواست تا در موضع برلین حول وضعیت اوکراین تجدید نظر کند».

اعلام آمادگی بایدن برای مذاکره با پوتین بر سر اوکراین

بایدن در یک نشست خبری مشترک با ماکرون اعلام کرد، آماده گفت‌وگو با پوتین به منظور پایان دادن احتمالی جنگ اوکراین است اما هیچ برنامه فوری برای تماس با او ندارد.

به گزارش خبرگزاری تاس، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه به دقت واژه‌ها را برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انتخاب می‌کند، گفت: حقیقت و مساله این است که من هیچ برنامه فوری برای برقراری تماس با پوتین ندارم.

وی ادامه داد: من آماده گفت‌وگو با پوتین هستم، اگر که او هم تصمیم بگیرد تا به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ اوکراین باشد. اما او هنوز این کار را نکرده است. من در رایزنی‌هایم با همتای فرانسوی و دوستان ناتو خوشحال می‌شوم تا پای میز مذاکره با پوتین بنشینم و ببینم در ذهن او چه می‌گذرد.

بایدن همچنین ادامه داد: درضمن، فکر می‌کنم آنچه ماکرون گفت، مهم است؛ ما باید از مردم اوکراین حمایت کنیم.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان