به طور قطع کارمندان هر مجموعه برای انجام دقیق فعالیت های اداری به یک فضای متمرکز احتیاج دارند. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، کسب و کار ها به سمت انجام کار به شکل تیمی گرایش پیدا کرده و میزهای اداری نیز شکل متفاوتی یافته اند. با این حال هنوز هم استفاده از میزهای اختصاصی به میزهای کارگروهی اولویت دارد. برای اینکه با مزایا و معایب استفاده از یک میز اختصاصی برای کارمندان خود آشنا شوید در ادامه این متن همراه ما باشید.
معرفی میز اداری اختصاصی و میز کارگروهی
اغلب ما در حین مراجعه به دفاتر کاری، کارمندان را پشت میزهای اختصاصی آن ها دیده ایم. میزهایی که تنها برای استفاده یک کارمند طراحی شده و دارای ابعاد مشخص و استانداردی است. در سطح این میزها از یک کشو و کمد برای نگهداری اسناد و یا لوازم شخصی کارمندان استفاده می شود.
استفاده از یک میز اختصاصی کمک می کند تا هر یک از کارمندان حریم شخصی خود را داشته و به شکل متمرکزتری به فعالیت های اداری بپردازند. درست نقطه مقابل میزهای اختصاصی میزهای کارگروهی قرار گرفته اند. این دسته از میز ها برای استفاده چندین کارمندان به طور همزمان طراحی می شوند.
با اینحال سازنده میز کارگروهی نیز تلاش کرده تا با ایجاد یک حائل کوچک، حریم شخصی مناسبی میان کارمندان فراهم کند. در کسب و کارهایی که نیاز به همفکری و تبادل ایده وجود دارد، استفاده از میز کارگروهی موجب تسهیل در امور اداری می شود.
مزایای استفاده از میز اداری اختصاصی
در خرید و استفاده از میزهای اختصاصی فواید بسیاری وجود دارد. در بررسی مهم ترین این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود.
- امکان ایجاد سلسله مراتب در کارمندان
زمانی که شرکت خود را به انواع مختلف میزهای اختصاصی مجهز می کنید، می توانید با قرار دادن میزهای متخصصین در اتاق های بهتر، یک سلسله مراتب مشخص میان کارمندان، کارشناسان و همچنین مدیران مجموعه ایجاد کنید. اما این امکان در میزهای کارگروهی به واسطه متحد بودن همکاران و پرسنل، وجود ندارد.
در بسیاری از دفاتر کاری، نیاز به تفکیک فضا از طریق پارتیشن بندی وجود دارد. در صورتی که از میزهای اختصاصی برای کارمندان استفاده کنید، می توانید بدون هیچ دردسری به تفکیک فضا بپردازید. این در حالیست که در زمان استفاده از میزهای کارگروهی بزرگ و عریض، امکان پارتیشن بندی از بین می رود.
در زمان استفاده از میزهای اختصاصی، کارمندان هر یک حریم خصوصی مربوط به خود را دارند. آن ها می توانند مطابق با سلیقه خود اقدام به چیدمان و نظم دهی به میز کنند. همچنین می توانید از متعلقات شخصی خود همچون یک قاب عکس و یا یک گلدان زیبا بر روی میز استفاده کنند.
- دسترسی به تنوع قابل توجهی از طرح و رنگ
برخلاف میزهای کارگروهی که در طرح و رنگ های محدود ساخته می شوند، تنوع چشمگیری در میزهای اداری اختصاصی وجود دارد. دیگر تفاوتی ندارد طرفدار کدام سبک از طراحی دکوراسیون داخلی باشید. در هر حال می توانید به انواع مختلفی از میزهای اداری اختصاصی مدرن، کلاسیک و یا مینیمال دسترسی داشته باشید. این تنوع بالا موجب تنوع در قیمت نیز شده و دست شما را برای خرید باز می گذارد.
- بهبود عملکرد کارمندان با افزایش تمرکز آنان
معمولاً راندمان کاری کارمندان در میزهای اختصاصی، به خصوص در مشاغل رسمی، بسیار بیشتر است. کارمندانی که بر روی میزهای کارگروهی کار می کنند، دائماً دچار حواس پرتی و عدم تمرکز می شوند. این در حالیست که یک میز اختصاصی می تواند به افزایش تمرکز، کارآیی و راندمان کارمندان کمک کند. توصیه می شود در دفاتر مربوط به امور مالی مانند آژانس های حسابداری، از میزهای اختصاصی استفاده شود.
- کاهش تنش ها و بیماری های جمعی
زمانی که از یک میز کارگروهی برای فعالیت های اداری استفاده می کنید، تنش و درگیری میان کارمندان بیشتر می شود. چرا که در این حالت افراد با عقاید و سلایق مختلف، بر روی یک میز نشسته و مجبورند یکدیگر را تحمل کنند. این در حالیست که با استفاده از میزهای اختصاصی میزان بحث و مشاجره میان افراد به مراتب کاهش می یابد. از سوی دیگر استفاده از میزهای کارگروهی خطر انتشار بیماری های ویروسی را نیز افزایش می دهد. مشکلی که کمتر در زمان استفاده از میزهای اختصاصی تجربه می کنید.
معایب استفاده از میزهای اختصاصی
با وجود مزایای گسترده، خرید میز اداری اختصاصی معایبی نیز در بر دارد. از مهم ترین این معایب می توان به موارد زیر اشاره نمود.
برای مدیرانی که در دفتر کار خود پرسنل متعددی استخدام کرده اند، خرید میز اختصاصی برای هر یک از کارمندان بسیار هزینه بر است. در صورتی که تصمیم به کاهش هزینه مربوط به خرید میز اداری دارید، بهتر است سراغ میزهای کارگروهی بروید که گزینه مناسب تری به شمار می آید.
هرقدر میزهای کارگروهی فضای کمتری برای چیدمان اشغال می کنند، میزهای اختصاصی موجب اتلاف در فضا می شوند. چیدمان چندین میز اختصاصی در محیط های کوچک و نقلی، می تواند موجب آشفتگی در دکوراسیون و بی نظمی در کارمندان شود. بهتر است در فضاهای اداری که نیاز به بهینه سازی محیط دارند، سراغ میزهای کار گروهی بروید. در این خصوص خرید میز اداری مدرن و کوچک نیز موثر عمل می کند.
- کاهش نظارت بر عملکرد کارمندان
بسیاری از کارمندان از حریم شخصی ایجاد شده در میزهای خصوصی سوء استفاده کرده و دچار کم کاری می شوند. این مشکل در زمان استفاده از میزهای کارگروهی به جهت نظارت کارمندان بر عملکرد یکدیگر به مراتب کاهش می یابد.
زمانی که هر کارمند بر روی یک میز مجزا مشغول به فعالیت می شود، ارتباط موثر خود را با سایر همکاران از دست می دهد. این مسئله زمانی که کسب و کار شما نیاز به همفکری و همدلی دارد، به یک معضل بزرگ تبدیل خواهد شد. توصیه می کنیم در زمان تجهیز دفاتر خلاقانه و نوآورانه به مبلمان اداری، به جای خرید ده ها میز خصوصی از یک میز کارگروهی زیبا و جذاب استفاده کنید.