همه چیز درباره خونریزی گوارشی

برای آشنایی با خونریزی گوارشی این مطلب را از دست ندهید زیرا این مورد را به صورت کلی برایتان بررسی می کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه به شما می دهیم.

همه چیز درباره خونریزی گوارشی

خونریزی گوارشی به شرایطی گفته می شود که خونریزی در بخش های متفاوت این سیستم در بدن ایجاد شود. این مورد یک بیماری تلقی نمی شود و بدین معنا است که بخشی از بدن بیمار شده و تاثیر خود را روی سیستم گوارشی گذاشته است. این علامت در بسیاری از موارد بسیار مهم می باشد از این رو بهتر است اطلاعاتی خوب در این زمینه داشته باشید زیرا با بروز این نشانه در بدن ممکن است نیاز به بستری شدن پیدا کنید.

علت خونریزی های داخلی

اطلاعاتی در مورد خونریزی گوارشی

خونریزی گوارشی یکی از بدترین نشانه های بیماری می باشد و شایع ترین اختلال در دستگاه گوارش به شمار می رود. این نشانه ممکن است گاها با نشانه های دیگری از بیماری مانند استفراغ خونی، خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ همراه شود. برای این که اطلاعات بسیار خوبی در این مورد بدست آورید نیاز است تا تشخیص پزشک صورت بگیرد. در واقع این تشخیص می تواند از عود کردن بیماری های سابق شما نیز پیشگیری کرده و در نهایت بهتر است بیماری که منجر به ایجاد این علامت شده را پیدا کنید.

دستگاه گوارش شامل مری، معده، روده ها و مقعد می باشد. خونریزی در هر ناحیه از این دستگاه به نوعی خونریزی گوارشی محسوب می شود. خونریزی های گوارشی خود به دو دسته فوقانی و تحتانی صورت می گیرد و طبق آمار ها مرگ بر اثر خونریزی های گوارشی معمولا 8 درصد می باشد و اگر به موقع متوجه آن ها شوید می توان این میزان را به کم تر تبدیل کرد.

خونریزی هایی که از اثنی عشر به سمت بالا رخ می دهد جزء خونریزی های گوارشی فوقانی می باشد و سایر خونریزی ها بخش تحتانی را در بر می گیرند. به صورت عادی می توان گفت بیشتر این خونریزی ها با گذشت درمان خود به خود درمان می شوند با این حال بهتر است محل خونریزی مشخص شده و اگر بیماری و یا مشکل خاصی آن را ایجاد کرده است مورد بحث و پیگیری قرار بگیرد.

علامت های خونریزی دستگاه گوارش

عوامل ایجاد کنده خونریزی

خونریزی گوارشی ممکن در بخش فوقانی این دستگاه و یا در بخش انتهایی ایجاد شود از این رو علل ایجاد شدن آن برای هر دو مورد متفاوت خواهد بود از این رو عوامل را با دسته بندی های خاص خود برای شما بیان خواهیم کرد.

علت خونریزی های تحتانی

  • بیماری التهاب روده
  • بیماری های دستگاه گوارش
  • اسهال عفونی
  • پولیپ ها
  • بواسیر
  • شقاق
  • بیماری روده التهابی

علل خونریزی فوقانی

  • زخم معده
  • خونریزی معده
  • التهاب مری
  • سرطان ها
  • التهاب ناشی از مواد غذایی

نکته : بررسی های پزشکی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید میزان خونریزی ها را تا حدودی کاهش داده و در نهایت برای درمان مشکل خود اقدام نمایید از این رو نباید زمان طلایی برای درمان را از دست بدهید.

خونریزی گوارشی

نشانه های خونریزی دستگاه گوارشی

خونریزی در دستگاه گوارش می تواند بر اساس علائم و نشانه های متفاوتی همراه باشد از این رو بهتر است با نشانه های دیگر این مورد آشنا باشید تا بتوانید در تشخیص و درمان سریع تر عمل کنید. در بسیاری از موارد تشخیص به موقع می تواند جان فرد را نجات داده و درمان را سریع تر خواهد کرد.

  • یکی از ساده ترین نشانه های این مشکل وجود خون در استفراغ و مدفوع می باشد. این مورد بر اساس میزان آسیب های بدنی شما متفاوت می باشد و میزان خون می توان کم و یا حتی بسیار زیاد و تهدید کننده زندگی فرد باشد از این رو اگر متوجه این مشکل شدید بهتر است پزشک را در جریان قرار دهید.
  • نشانه های متفاوت خونریزی می تواند به شدت و منبع خونریزی بستگی داشته باشد. معمولا بسیاری از بیماران متوجه این مورد نمی شوند و این مورد با تست مدفوع تشخیص داده می شود.
  • اگر خونریزی حاد باشد نشانه هایی از کم خونی، ضعف، رنگ پریدگی و سرگیجه همراه خواهد شد.
  • مدفوع سیاه رنگ نیز می تواند از نشانه های این مشکل بوده و در نهایت مشکلات بی شماری را برای شما ایجاد خواهد کرد.

روش های تشخیصی

برای تشخیص این مشکل معمولا از چهار راه استفاده می شود. این سه روش شامل آندوسکوپی، انتوسکوپی و کولونوسکوپی و بیوپسی می باشد. هر کدام از این روش ها مزیت های خود را دارند و پزشک با توجه به تشخیص اولیه خود برای این موارد اقدام خواهد کرد.

البته یکی دیگر از روش های تشخیص این بیماری تزریق رادیواکتیو به رگ ها و اسکن کردن بدن می باشد تا محل خونریزی به صورت دقیق مشخص شود. در این روش از رادیواکتیو های بی ضرر برای بدن استفاده می کنند.

دستگاه گوارش مشکل دار

پیشگیری و درمان

باید بدانید که این مشکل قابل پیشگیری می باشد. اگر بتوانید از یک سری از غذاهای مضر اجتناب کنید و از کشیدن سیگار و خوردن الکل نیز دوری نمایید می توانید تا حدودی این مدل خونریزی ها را که می تواند تهدید کننده زندگی شما باشد را از خود دور کنید. بهتر است برای پیشگیری از این مشکل از فیبر بسیار زیادی استفاده کنید زیرا این فیبرها برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید خواهند بود.

برای درمان این مشکل باید آندوسکوپی صورت بگیرد. آندوسکوپی این امکان را به پزشک می دهد تا بتواند راه های بهتری را برای درمان پیشنهاد دهد و باید بدانید که درمان با توجه به محل خونریزی می تواند متفاوت باشد. در واقع در آندوسکوپی ممکن است پزشک برای شما از تزریق مستقیم دارو استفاده نماید.

از وش های دیگر درمان خونریزی گوارشی می توان به این مورد اشاره کرد که  با استفاده از لیزر و گرمای آن مشکل خونریزی به حداقل خواهد رسید و همچنین یکی دیگر از روش های درمانی استفاده از جراحی می باشد.

فعال بودن و شدید بودن خونریزی های گوارشی می تواند فرد را وادار به بستری شدن کند زیرا ممکن است جانش در خطر باشد. در صورتی که خونریزی های شما با استفاده از روش های ساده گفته شده درمان نشود باید از جراحی در این زمینه استفاده شود.

خونریزی گوارشی

درمان شدن و یا نشدن این مورد می تواند به عوامل بسیار متفاوتی بستگی داشته باشد و مهم ترین آن علت خونریزی است. اگر بتوانید یک رژیم غذایی بسیار خوب داشته باشید می توانید در مدت زمان بسیار کمی این مشکل را رفع کنید و دیگر مشکلی برای شما ایجاد خواهد شد.

در پایان این مطلب برای اطلاع از دیگر مطالب مرتبط با معده می توانید از علائم زخم معده و علائم خونریزی معده می توانید کلیک نمایید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش 12 کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان