گزارش رویترز از فروش خودروهای چینی در روسیه/ مدودف: بدتر از مرسدس نیست/ مصرف‌کنندگان: بی‌کیفیت و گران‌اند

شهروندان و مصرف‎‌کنندگان روسیه خودروهای دست دوم ساخت غرب را ترجیح می دهند و خریداری می‌کنند.

پس از حمله روسیه به اوکراین و تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه برندهای غربی این کشور را ترک کرده یا در حال خروج از این کشورند. خودروسازان غربی نیز این مسیر را در پیش گرفته‌اند. حالا چینی‌ها تلاش دارند شکاف خالی از خروج خودروهای غربی در روسیه را پر کنند و خودروهای خود را آنها بفروشند. 
رویترز در گزارشی به حال و هوا و حس روس‌ها نسبت به خودروهای چینی پرداخته و از کمیت و کیفیت این بازار خبر می‌دهد.
این خبرگزاری در ابتدای گزارش خود نوشت: این گزارش در روسیه تولید شده است. جایی که پوشش خبری به دلیل "عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین" محدود است.

روس‌ها پس از خروج برندهای غربی از کشورشان با شک و اکراه به خودروهای چینی نظر می‌کنند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، خروج خودروسازان غربی از روسیه انتخاب و تنوع خودرو برای مصرف‌کنندگان روس را محدود کرده است و خودروسازان چینی در تلاش برای پُر کردن این شکاف هستند.

خودروسازان چین در تلاش هستند تا روس‌ها را مجبور کنند بر بی میلی خود در پذیرش خودروهای چینی غلبه کنند و قیمت‌های بالاتری را متحمل شوند.

داده‌های آژانس تحلیلی "اتواستیت" و شرکت تحلیلی- مشاوره‌ای "PPK" نشان می‌دهد که برندهای چینی "هاوال"، "چری" و "جیلی" تقریبا 40 درصد بازار فروش خودروهای جدید روسیه را به خود اختصاص داده‌اند.

آمار فروش خودروهای چینی بین ماه‌های ژانویه- فوریه سال 2022 که فرصت کمی به خروج شرکت‌های رنو، نیسان و بنز از روسیه باقی مانده بود، کمتر از 10 درصد مجموع فروش خودرو در روسیه برآورد شد.

اما در روند خرید و فروش خودروهای چینی در روسیه مشکلات اولیه و کوتاه مدتی نیز وجود دارد.

چندین خریدار، کارشناس و نمایندگی‌های خرید و فروش خودرو در مصاحبه با رویترز، کیفیت خودروهای چینی را پائین‌تر از رقبای غربی خواندند. کارشناسان این صنعت نیز بر این باورند که تولیدکنندگان خودروهای چینی باید اعتبار  خود را با توجه افزایش سهم بازارشان، افزایش دهند.

"استپان" 28 ساله که از خدمات مراکز اجاره خودرو استفاده می‌کند، هر روز بیشتر از قبل مجبور به رانندگی با خودروهای چینی است. او در باره نرمی و روانی رانندگی با این خودروها مشکل دارد.

این شهروند روسیه در نمایندگی "فِیوِریت موتورز" مسکو گفت: "در سال 2022 یک اشکودا خریدم. اگر نظر صادقانه من را بخواهید تفاوت‌های زیادی با خودروهای چینی وجود دارد".

خودروسازی "اشکودا اتو" به عنوان بخشی از صنایع گروه "فولکس واگن" و یکی از چندین خودروساز غربی در خاک روسیه، در حال پایان دادن قرارداد فروش دارایی های خود در روسیه است. دلیل خروج خودروسازان و دیگر برندهای غربی از روسیه تحریم‌های غرب علیه این کشور به دلیل اعزام نیروهای مسکو به اوکراین در فوریه گذشته عنوان شده است.

 خودروهای "هاوال" از گروه خودروسازی چینی "گریت وال موتور" در یک نمایندگی در "آرتیوم" در نزدیکی شهر "ولادی‌وستوک" به نمایش گذاشته شده است/ عکس: رویترز

خودروهای چینی در روسیه؛ مصرف‌کنندگان: بی‌کیفیت و گرانند/ مدودف: بدتر از مرسدس نیست

الکساندر 74 ساله شهروند روسیه نیز در حین خرید خودروی جدید چینی خود به دنبال فناوری و گزینه‌های خودروهای سوئدی است.

او گفت: "من معتقدم به مرور زمان اطمینان‌پذیری این خودروها بهبود می‌یابد. مثلا من می‌دانم خودروی "توگلا" (از برند خودروسازی جیلی چین) یک موتور "ولوو" دارد. این موضوع باعث شد تا آن را بخرم".

"دیمتری مدودف" رئیس جمهور سابق روسیه در روز 4 فروردین و تقریبا 4 ماه پس از سفر ماه دسامبر خود به چین گفت که همکاری با تولیدکنندگان چینی خوب است و تصور مصرف کنندگان، قدیمی است.

او گفت: "ما به بعضی از طراحی‌ها می خندیدیم اما من در چین سوار یک خودروی ساخت این کشور شدم و به دیگر خودروها و افراد نگاه کردم". وی افزود: "صراحتا می‌گویم، مطمئنا خودرویی که سوار شدم بدتر از یک مرسدس نبود".

اکثر خودروسازان غربی که از اوایل سال دو هزار میلادی شروع به ساخت کارخانه در روسیه کردند، در بهار گذشته فعالیت خود در این کشور را متوقف کردند.

برندهای خودروسازی غربی در 20 سال گذشته برای حفظ سهم خود از بازار روسیه با خودروسازان داخلی این کشور جنگیدند.

خودروی تولید شده کمپانی چینی "چری" در نمایندگی شهر "ولادی‌وستوک" روسیه/ عکس: رویترز

خودروهای چینی در روسیه؛ مصرف‌کنندگان: بی‌کیفیت و گرانند/ مدودف: بدتر از مرسدس نیست

"ولادیمیر شستاک" مدیر نمایشگاه فروش "التیر اتو" در "ولادی‌‌وستوک" به عنوان نمایندگی تخصصی برندهای مرسدس بنز و جیلی، در این باره گفت: "ما تمام زندگی خود را با تمرکز بر برندهای اروپایی، ژاپنی و آمریکایی گذراندیم و بازار چین را در نظر نگرفتیم. بازاری که با سرعتی باورنکردنی توسعه یافته است".

اگرچه اکثر شرکت‌های خارجی روسیه را ترک کرده یا در حال خروج از این کشور هستند اما درنگ برخی شرکت‌ها برای حفظ سهام و واردات موازی به این معنا است که خودروهای برخی شرکت‌‌ها در حال حاضر برای فروش باقی مانده است.

شرکت "آوتوواز" به عنوان تولیدکننده برند لادا محبوب‌ترین برند خودرویی روسیه است.  رنو نیز پیش از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین بالاترین سهم بازار از میان تولیدکنندگان خارجی را از آن خود کرده بود.

"سرگی اسلانیان" کارشناس و روزنامه نگار حوزه خودرو در این باره گفت: "در حالیکه خودروسازهای چینی شکاف خروج خودروسازهای غربی در روسیه را پر می‌کنند، فقدان اعتبار چینی‌ها همچنان یک مشکل است".

او افزود: "بله، چینی‌ها هیچ رقیبی در روسیه ندارند اما این بدان معنی نیست که مردم نظر خود را با سرعت تغییر بدهند".

داده‌های موسسه تحلیلی "اتواستیت" و شرکت تحلیلی "PPK" نشان می‌دهد سهم بازار خودروهای چینی به 37.15 درصد رسیده که نسبت به سهم 9.48 درصدی مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

فروش برندهای اروپایی، ژاپنی و کره ای که در حال خروج از روسیه هستند از 70 درصد در فوریه و ژانویه سال گذشته به 22.6 درصد در مدت مشابه سال جاری کاهش یافته است.

با این حال این نوسان شدید در بحبوحه کاهش شدید فروش خودروهای نو شکل گرفته است.

لوگوی کمپانی خودروسازی چینی "جیلی" روی نمایندگی فروش این برند در شهر مسکو روسیه/ عکس: رویترز

خودروهای چینی در روسیه؛ مصرف‌کنندگان: بی‌کیفیت و گرانند/ مدودف: بدتر از مرسدس نیست

فروش خودروهای نو در سال 2022 به دلیل کاهش سطح استانداردهای زندگی تقریبا 58.8 درصد کاهش یافته است و مردم خودروهای دست دوم ساخت غرب را ترجیح می دهند و خریداری می‌کنند.

به نشانه همکاری های رو به رشد خودروسازهای چینی با روسیه، شرکت خودرو سازی چینی هاوال در خاک روسیه خودرو تولید می‌کند. برند خودروسازی مسکوویچ متعلق به دوران شوروی در حال حاضر نیز از قطعات موتوری هاوال و طراحی و مهندسی شرکت "جک" چین استفاده می‌کند.

با این حال یکی از ناراحتی‌های مصرف کنندگان روس، قیمت است. حتی "دیمتری مدودف" رئیس جمهور سابق و سیاستمدار روسیه نیز در این باره گفت که قیمت محصولات مسکوویچ کمی بالا است. "مسکوویچ 3" حدود 2 میلیون روبل یا 26 هزار 195 دلار قیمت دارد. قیمت لادا گرانتا که پرفروش ترین خوردوی روسیه است از 680 هزار روبل شروع می‌شود.

"ماکسیک کاداکوف" سردبیر مجله "پشت رل" در این باره گفت: "چینی‌ها خودروهای زیادی آورده اند اما اگر در قیمت صحبت کنیم و نه در باره کیفیت، آنها اصلا ارزان نیستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان