۵ راه برای گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر که باید بدانید!

گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر تنها در صورتی اتفاق خواهد افتاد که یکی از ۵ شرط اصلی اتفاق بیفتد.

راه های گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر

یکی از مهم ترین بخش ها در پرونده های خانوادگی، بخش حضانت است و البته راه های گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر نیز سوال بسیاری از مراجعین به دادگاه ها است. افراد در دو حالت به دادگاه برای حق حضانت از فرزند خود مراجعه می کنند. حالت اول در صورتی محقق می شود که پدر یا مادر خانواده یا هر دو فوت شده باشند و در حالت دوم مساله طلاق مطرح است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با 5 راه مختلف برای گرفتن حق حضانت دختر از پدر آشنا کنیم. با ما همراه باشید!

راه های گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر

قبل از پرداختن به مساله گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر، باید بدانید که حضانت به چه معناست؟ همان طور که در مقدمه این مقاله به آن اشاره شد در دو حالت حق حضانت فرزند مورد بررسی قرار می گیرد اما قبل از آن باید در نظر داشته باشید که حضانت فرزند در صورتی مطرح خواهد شد که فرزند دختر شما زیر 9 سال باشد. در سن بالاتر از 9 سال مساله حضانت به شکل خاص مطرح نیست و فرزند انتخاب می کند که دوست دارد در کنار کدامیک از والدین خود قصد ادامه زندگی دارد. نکته بعدی که باید در نظر داشته باشید این است که حضانت با نفقه فرق دارد و دو مفهوم متفاوت است. نفقه یا همان خرجی دختر شما همواره به عهده پدر او خواهد بود.

5 راه برای گرفتن حضانت دختر از پدر را در ادامه شرح می دهیم:

  1. کار کشیدن از کودک: زمانی که شخص به اجبار فرزند خود را برای اموری مانند قاچاق، موارد فساد اخلاقی و یا گدایی و تکدی گری مجبور به فعالیت کند، در صورت اثبات دیگر حق حضانت کودک را ندارد.
  2. اعتیاد یا قمار: در صورتی که اعتیاد به مواد مخدر یا الکل به شکل زیان آور مبتلا شده باشد و در دادگاه اثبات شود یا شخص قمارباز باشد، پدر فرزند، حضانت کودک خود را از دست خواهد داد.
  3. زدن کودک: در صورتی که شخص به شدت و با حالتی نامتعارف به ضرب و شتم و زدن کودک اقدام کند، در صورت اثبات حضانت فرزند خود را از دست خواهد داد.
  4. فساد اخلاقی: در صورتی که در دادگاه فساد اخلاقی فرد اثبات شود و یا شخص به فحشا مشهور باشد دیگر حقی بر حضانت فرزند خود ندارد.
  5. ابتلا به بیماری روانی: اگر پزشکی قانونی تایید کند که شخص دچار بیماری روانی است، یکی از مصادیق سلب حضانت اتفاق افتاده است.

مواردی که گفته شد، دشواری های خاص خود را دارد و مراجعه به دادگاه های تهران که بسیار شلوغ و مملو از دعاوی خانوادگی و ... است، برای مادری که قصد گرفتن حضانت دختر خود را دارد، تنش های روانی بسیاری خواهد داشت. راه دیگری که سبب می شود درصد موفقیت شما در گرفتن حضانت فرزند بالاتر برود مراجعه به وکیل حضانت فرزند در تهران است. وکلایی که در زمینه حضانت فرزند پرونده قبول می کنند، به دلیل حضور مستمر در این زمینه بهتر از هر شخص شما را راهنمایی خواهند کرد و راه های قانونی مختلفی برای گرفتن حضانت فرزند دختر می دانند.

حضانت فرزند بر اساس سن دختر

حضانت فرزند دختر بر اساس سن فرزند

طبق قانون حضانت فرزند دختر بعد از طلاق بر اساس سن او تعیین می شود و در هر بازه سنی حضانت دختر با یکی از والدین خواهد بود که در ادامه به جزئیات آن می پردازیم.

  • حضانت دختر از بدو تولد تا 7 سالگی: در صورتی که مادر شامل هیچ یک از شرایط سلب حضانت نباشد، حضانت فرزند دختر از لحظه تولد تا سن 7 سالگی به عهده مادر خواهد بود.
  • حضانت دختر از 7 سالگی تا 9 سالگی (سن بلوغ): در صورتی که پدر شامل هیچ یک از شرایط سلب حضانت نشود، حضانت فرزند دختر را از سن 7 سالگی تا 9 سالگی به عهده خواهد داشت.
  • حضانت دختر بعد از 9 سالگی (سن بلوغ): پس از سن بلوغ دختران که در قانون 9 سالگی آن ها در نظر گرفته شده است، حضانت بی معنا خواهد بود و دختر شما تصمیم خواهد گرفت ادامه زندگی خود را پیش پدر یا مادر خود زندگی کند.

در صورتی مساله حضانت بعد از فوت پدر اتفاق بیفتد و در صورتی که مادر هیچ یک از شرایط سلب حضانت را شامل نشود، اولویت حضانت فرزند با مادر او خواهد بود.

به یاد داشته باشید این مورد که اگر حضانت دختر با پدرش است مادر حق ملاقات ندارد یا برعکس زمانی که حضانت فرزند با مادر است پدر از دیدن او محروم خواهد بود یک اشتباه بزرگ است. تا زمانی که دادگاه عدم صلاحیت مادر یا پدر را تشخیص نداده باشد، شخص مجاز به ملاقات فرزند خود در حالتی است که حضانت او را بر عهده ندارد. طبق ماده 1169 قانون مدنی در حضانت دختر، در صورتی که هم پدر و هم مادر صلاحیت لازم را برای حضانت از فرزند خود نداشته باشند، یک سازمان مشخص یا والد دیگر حق حضانت فرزند را بر عهده خواهد گرفت.

مدارکی که برای گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر یا مادر که در دادگاه به آن ها نیاز دارید عبارتند از: کارت ملی والد، سند طلاق یا نامه توافق والدین برای حضانت فرزند در طلاق توافقی

  • کارت ملی
  • سند طلاق یا در طلاق های توافقی، نامه توافق مادر و پدر در مورد بحث حضانت فرزند

حضانت فرزند دختر را چگونه از شوهرم بگیریم؟

در عقد موقت یا صیغه، حضانت دختر متولد شده به چه شکل خواهد بود؟

یکی از مواردی که در صیغه یا همان عقد موقت بیشتر شاهد آن هستیم این است که پدر از قبول حضانت فرزند خود خودداری می کند. اما همان طور که در بخش قبلی توضیح داده شد خرجی و نفقه فرزند تمام و کمال به عهده پدر خواهد بود (این مورد در قانون مدنی ذکر شده است) و این تصور که می توان از قبول هزینه های فرزند فرار کرد، حقیقت ندارد.

باید به این نکته توجه کافی را داشته باشید که قبول نکردن فرزند در حالت صیغه مورد نگران کننده ای در عصر حاضر نیست هر چند که در ایام قدیم که اثبات آن مشکل بوده است چالش بزرگی بوده اما امروزه با انجام یک آزمایش ساده دی ان ای (DNA) به راحتی در مدت کوتاهی اثبات می شود که رابطه پدر و فرزندی وجود دارد یا خیر!

این مورد که شما و همسرتان در عقد دائم یا موقت یکدیگر بوده اید هیچ تفاوتی ندارد و قوانین و مقررات برای هر دو حالت دائمی یا صیغه مشابه یکدیگر خواهد بود. یعنی به عبارت دیگر حضانت فرزند تا 7 سالگی به عهده مادر بوده و از سن 7 تا 9 سالگی این امر به پدر او محول می شود. در سن 9 سالگی یا همان سن بلوغ نیز مساله حضانت مطرح نبوده و فرزند شما خود انتخاب می کند که قصد دارد با کدام یک از شما زندگی کند. البته به یاد داشته باشید تمام این موارد در صورتی اتفاق خواهد افتاد که شرایط سلب حق حضانت در رابطه گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر یا مادر که قبل تر نیز به آن پرداخته شد را نیز در نظر گرفته باشید.

نقش وکیل در گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر

نقش وکیل در گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر

زمان بر بودن پروسه رسیدگی به پرونده حضانت، علاوه بر هزینه زمانی و مادی و البته روانی برای مادر و پدر، از نظر روحی آسیب جدی به فرزند وارد می کند. اثبات عدم صلاحیت فرد برای حضانت فرزند خود روال قانونی خود را دارد و شما برای اثبات هر مورد باید مدرک متناسب با آن را به دادگاه ارائه دهید تا روند قانونی آن طی شود و در این بین مشاوره با یک وکیل یا کمک گرفتن از او برای گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر یا مادر می تواند بسیار تعیین کننده باشد.

باید توجه داشته باشید که انتخاب وکیل شما باید متناسب با تجربه و مهارت و دانش لازم برای پرونده شما انجام شود. یعنی وکیلی که پرونده های موفق خانوادگی و حضانت را در رزومه کاری خود دارد، می تواند با تجربه خود مسیر را برای شما هموار تر کند و درگیری ذهنی کمتری نیز برای دختر شما پیش بیاید. در بعضی موارد با کمک گرفتن از وکیل دیگر نیازی به حضور مادر، پدر و فرزند در دادگاه نمی باشد و این خود دلیل قانع کننده ای برای کمک گرفتن از یک وکیل خانواده است.

کلام آخر

گرفتن حضانت فرزند دختر از پدر تنها در صورتی اتفاق خواهد افتاد که یکی از 5 شرط اصلی اتفاق بیفتد. باید در نظر داشته باشید قانون حضانت فرزند بر اساس سن او، به سه بخش قبل از 7 سالگی، بین 7 سالگی تا سن بلوغ (در دختران 9 سالگی و در پسرات تا 15 سالگی) تقسیم می شود. که پس از سن بلوغ خود فرزند حق انتخاب دارد که بیشتر دوست دارد در کنار کدام یک از شما زندگی کند. پیشنهاد می کنیم برای پیشروی پرونده در روندی بهتر از یک وکیل حضانت فرزند کمک بگیرید. در پایان تشکر می کنم که تا انتها همراه ما بودید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان