ماهان شبکه ایرانیان

عدل تکوینی و تشریعی موجود

برای توضیح حقیقت عدل الهی لازم است درباره آن قدری گسترده تر بحث کنیم.عدل الهی بر دو قسم است:

برای توضیح حقیقت عدل الهی لازم است درباره آن قدری گسترده تر بحث کنیم.عدل الهی بر دو قسم است:

1 عدل تشریعی

حقیقت عدل تشریعی را باید در دو مورد جستجو نمود.

یک تکلیف الهی و دستورهای آسمانی که به وسیله پیامبران بر مردم فرو فرستاده است بر اساس عدل و داد استوار است، و خداوند در تکالیف و دستورات خود قدرت و توانائی و اندازه امکانات بندگان را در نظر می گیرد و روی همان اساس وظایفی برای آنان تعیین می کند.

دو در روز رستاخیز بر اساس عدل و داد میان افراد داوری می کند، و هیچگاه به افراد نیکوکار و بدکار به یک چشم نگاه نمی کند، و اگر در زمینه های مساعد گنهکاری را عفو کند هیچگاه به افراد مؤمن و صالح کیفر بد نمی دهد.

قرآن مجید می گوید:

و لا نکلف نفسا الا وسعها و لدینا کتاب ینطق بالحق و هم لا یظلمون (1)

برای هیچ کس بیش از توانائیش وظیفه تعیین نمی کنیم و نزد ما کتابی است که حق را بیان می کند (نامه اعمال) و به آنها ظلم نمی شود و هر کس پاداش عملی را که انجام داده می بیند .

2 عدل تکوینی

در این قسم از عدالت، سخن در پیرامون وظایف و تکالیف الهی بر بندگان و پاداش روز جزا نیست، بلکه محور بحث در این قسم، نظام آفرینش و اینکه این نظام بر اساس عدل و داد استوار است می باشد.

معنی عدل در آفرینش این است که در جهان آفرینش تعادل حکومت می کند و سراپای جهان موزون و متعادل بوده و در ترکیب اجزاء آن، تناسب و تعادل کاملا رعایت شده است.

اثبات این نوع عدالت بر عهده بررسی نظم جهان است و بشر با بررسیهای علمی تا آنجا که دست یافته، غیر از نظم و حساب و تناسب و اینکه هر چیزی بجای خویش نیکو است، چیزی نیافته است.

و اینکه در روایت آمده: «بالعدل قامت السموات و الارض» (2) زمین و آسمانها بر عدل استوار است مطلب بسیار متینی می باشد زیرا اگر فاصله کرات و وضع و حرکتهای آنها با حساب معین و متعادلی انجام نمی گرفت هر آن محکوم به نیستی و زوال بودند.

پی نوشت ها:

.1 سوره مؤمنون، آیه .62

.2 تفسیر صافی، سوره الرحمن ذیل آیه و وضع المیزان.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان